Page 63 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 63

4.4. Esneklik  Beceri Çeşitleri

 Esneklik, pasif hareket sırasında bir eklem ve etrafındaki kas-  Beceriler üç başlıkta toplanır.
 larda hareket aralığı olarak tanımlanır. Esneklik sayesinde eklem-  Motor ve Bilişsel Ögelere Göre Beceri Türleri
 ler  daha  fazla  açıldığından  hareket  daha  geniş  açılarda  yapılır   •  Motor Beceri: Kazanılması gereken motor hareketi öğrenmek ve uygulamak için gerekli davranışla-
 (Görsel 4.7). Kaslar böylece daha fazla açılıp gerildiğinden daha   rın kazanımıdır. Motor becerilerin kazanımında, beyindeki istemli hareketlerin kontrolünden sorumlu
 güçlü bir kas yapısına ulaşılır. Bu esneklik tipleri sporcuların ant-  serebral korteks içinde yer alan motor korteks önemli rol oynar.
 renmanlarıyla ilişkili olarak hareket şekillerine göre sınıflandırılır.  •  Lokomotor Beceri: Vücudun bir noktadan bir noktaya zemin üzerindeki hareketidir.
               •  Kaba Motor Beceri:  Büyük kas gruplarının yardımıyla bedenin bütünü ya da bir kısmının harekete
 ESNEKLİK ÇEŞİTLERİ  Görsel 4.7: Esneklik  katılmasıdır. Bisiklete binmek, tırmanmak, yüzmek, zıplamak ve yürümek örnek olarak verilebilir.
 Esnekliğin altı çeşidi vardır.  •  İnce Motor Beceri: Kaba motor becerinin aksine daha özelleşmiş olarak küçük kas grupları devreye
 •  Aktif Esneklik: Dışarıdan herhangi bir müdahale olmadan kas aktivitesi ile hareketin uygulanmasıdır.   girer. Ön kol, el ve parmak üzerine yoğunlaşmış hareketlerdir. Tenis raketi tutuşu ince motor beceriye
 Başka bir deyişle sporcunun kas kuvvetini kullanarak hareketi gerçekleştirmesidir.  örnek olarak verilebilir. Tenis raketi el ile tutulup parmakla kavranarak vuruş gerçekleştirilirken ön kol
 •  Pasif Esneklik: Geniş eklem hareketliliğine ulaşmak için sporcunun kendi vücut ağırlığıyla veya apa-  da devreye sokulur.
 rat (sandalye vb.) kullanarak ya da eşli olarak kaslarını esnetmesidir. Judocunun bacak açma haretin-  Bu beceri çeşitlerinin yanı sıra  hareketin yapılışına ve hareketin algılama türününe göre de beceri
 de kendi vucüt ağırlığını kullanması ya da dışarıdan birinin yardımıyla gövde üst kısmını bacaklarına   çeşitleri vardır.
 yaklaştırması örnek olarak verilebilir.  Hareketin Yapılışına Göre Beceri Türleri
 •  Statik Esneklik: Eklemlerin maksimum noktaya kadar açılıp o noktada sabit kaldığı esnekliktir. Bu   •  Kopuk Beceri: Yapılacak hareketin başlangıç ve final kısmı bellidir. Bu tür becerilere hentbolda ka-
 uygulama yüklü veya yüksüz gerçekleştirilir (aktif ve pasif çalışma). Tekvandocunun bacağını kaldır-  leye şut atma örnek verilebilir.
 dıktan sonra o pozisyonda bekletmesi statik esnekliğe iyi bir örnektir.  •  Sürekli Beceri:  Yapılacak hareketin başlangıç ve final kısmı aynı değildir. Bu tür becerilere dripling
 •  Dinamik Esneklik: Eklemdeki tüm hareket alanı içinde yer alan dinamik hareketleri yapma kabiliye-  ve koşu örnek verilebilir.
 tidir. Kaslar art arda belirli bir tempoda esnetilir. Genellikle statik esnekliğe oranla kasların kullanımı   •  Seri Beceri: Yapılacak hareket diziler hâlinde uygulanıyor ve bir bütünü oluşturuyorsa seri beceriden
 daha yoğundur. Örnek olarak bacakların açık pozisyonda sağa sola yaylanması verilebilir.  bahsedilebilir. Bu tür becerielere ise jimnastikteki karışık yer hareketleri örnek verilebilir.
 •  Genel Esneklik: İlgilenilen spor branşının özeliklerine özgü olmayan, bütün vücut eklemlerinin gös-  Hareketin Algılama Türüne Göre Beceri Türleri
 terdiği esnekliktir.  •  Açık Beceri: Organizmanın değişen  çevresel şartlara uyumu olarak ifade edilebilir. Dış uyaranın
 •  Özel Esneklik: Uygulanan hareketlerin vucütta belirli eklemleri çalıştırmasıdır. Jimnastikte omurga,   gösterdiği hareketin sonunda ya da o harekete tepki olarak ortaya çıkar. Basketbolda şut atımında,
 artistik buz pateninde diz eklemi ve engelli koşularda kalça eklemi buna örnek verilebilir.     rakibin hareketi görür görmez atışı engellemeye çalışması harekete tepki olarak ortaya çıkar. Hent-
                 bolda kaleye şut atımı gerçekleştikten sonra kalecinin topun yönüne göre yer değiştirmesi tepkiye
                 örnek olarak verilebilir.
               •  Kapalı Beceri: Hareket planlaması önceden yapılır. Yapılacak hareketin başlangıcı ve finali bellidir.
 4.5. Beceri     Çevresel  şartlar  sabittir.  Sporcu  planlı  hareket  ettiği  için  zamanlamasını  da  kendi  yapar.  Örneğin

 Beceri karmaşık ve zor hareketleri fiziksel ve psikolojik çaba göste-  halterde ağırlığı kaldıracak sporcu ağırlık barının önüne geldiğinde zihinsel olarak onu kaldırmaya
 rerek amaca uygun, çabuk bir şekilde uygulayabilmektir. Beceri gelişi-  yoğunlaşır. Zihninde onu nasıl kaldıracağını tasarlar ve sonra eyleme geçer.
 minde sporcuların öncelikle kendi branşlarında sinir kas koordinasyo-
 nu geliştirmesi gerekir. Sinir kas koordinasyonu gelişmiş sporcularda   DÜŞÜNELİM-YAZALIM
 beceriler daha kısa sürede gerçekleştirilir. Sporcuda var olan motorik
 özellikler  başarılı  olmada  tek  başına  yeterli  değildir. Aynı  zamanda   Farklı spor müsabakaları sırasında sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik gibi tutum ve davranışla-
 sporcuda bu motorik özellikleri sergileyebilecek beceri de gereklidir.   rın yer aldığı olayları örnekler vererek yazınız.
 Bu  sebepledir  ki  yapılan  spor  branşına  uygun  beceriye  ve  motorik   ..................................................................................................................................................................
 özelliklere sahip sporcular daha az çaba sarf ederek hareketleri kolay   Görsel 4.8: Üst düzey bir sporcu  ..................................................................................................................................................................
 ve estetik yaparlar (Görsel 4.8).  ..................................................................................................................................................................
  Her sporun kendine has bir beceri karakteri vardır. Sporcu tercih ettiği spor branşının beceri karakteriyle   ..................................................................................................................................................................
 uyumluysa başarılı olur. Öğrenilen hareketler, büyümeyle yer değiştiren duyu sinirleri nedeniyle tekrar edil-  ..................................................................................................................................................................
 melidir. Böylece yeniden psikomotor unsurlar tarafından algılanarak kinestetik duyu sinirleri yerleşkesi oluş-  ..................................................................................................................................................................
 turulur. Bununla birlikte erken yaşlarda öğrenilecek hareketlerin çok sayıda tekrarla pekiştirilmesi sağlanır.  ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................







 60                                                                61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68