Page 69 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 69

Planlama İlkeleri
 HAZIRLIK ÇALIŞMALARI  Planlar  hazırlanırken  planlamanın  ilkelerine  dikkat  edilir.
            Siclovan’a (Sislovan) göre planlamada dikkat edilecek ilkeler
 1. Karmaşık işleri düzenleyebilmek için neye ihtiyaç du-  aşağıda verilmiştir.
 yarsınız? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.  a) Antrenman uzun süreli bir süreç olarak ele alınma-
 2. İhtiyaçlarınızı kısa ve uzun süreler için mi planlarsınız?   lı: Sporcuların verimlerinin ve becerilerinin sürekli gelişimi için
 Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.  planlama yapılmalıdır (Görsel 5.1). Gelişim hızı gelecekte ula-
            şılacak düzeyin önceden tahmin edilmesine olanak vermelidir.
            Antrenörler ve teknik direktörler uygun antrenman araçları ve
            yöntemleri seçmelidir.
               Uzun dönem bir planın hazırlanması yıllık, aylık, haftalık dö-  Görsel 5.1: Antrenman planlaması
            nemlerin ölçütleri ve içeriklerine göre şekillendirilir.
 5.1. Planlama ve İlkeleri
               b) Antrenmanın temel konuları belirlenmeli: Çalıştırıcı-
 Antrenman; ihtiyaç duyulan fiziksel, teknik, taktik ve psikolojik özellikleri geliştirmeyi amaçlar. Bunu ger-  lar,  antrenmanlarda  sporcularının  gereksinimlerine  göre  her
 çekleştirmek için de bir plan doğrultusunda antrenmanlar yapılır. Planlama; neyin, ne zaman, nasıl, nerede   konuya  eşit  oranda  ağırlık  vermelidirler.  Sporcuların  teknik
 ve kim tarafından yapılacağını bilerek, o an yaşanan zorlukları veya gelecekteki muhtemel zorlukları ve   gelişimleriyle motorik özelliklerinin gelişimi aynı hız ve oranda
 gelişmeleri de dikkate alarak amaca ulaşmada izlenecek bir süreçtir.  olmayabilir  (Görsel  5.2).  Çalıştırıcı  elindeki  planlamaya  göre
 Stariscka’ya (Sitariska) göre antrenman planlaması, antrenman sürecinin kişisel verimlilik düzeyi göz   sporcunun  durumuyla  planlamada  olması  gereken  durumun
 önünde bulundurularak antrenman amacına erişmeyi öngören yöntemlerle sistematik olarak yapılandırıl-  kıyaslamasını yapmalıdır. Sporcunun eksik kaldığı konular ça-
 masıdır.   lıştırıcı  tarafından  yapılacak  yeni  planlamalarda  göz  önünde
 Antrenmanlar, plan veya planlamalar doğrultusunda yapılır. Antrenman plan türleri amaçlarına, grupları-
 na ve sürelerine göre çeşitlilik gösterir.   bulundurulmalı ve bu konulara daha fazla yer verilmelidir.
               c) Döngülerde düzenli verim kontrolü yapılmalı: Planla-    Görsel 5.2: Motorik gelişim ölçümü
 Antrenman Plan Türleri  malarla yapılan antrenmanlar sonucunda sporcuların ne kadar
 Üç tür antrenman planı vardır.   gelişim sağladığının tespit edilmesi gerekir. Bunun için de her antrenman evresinin amaçları, bileşenleri
 1. Çerçeve plan: Bir spor dalının antrenman anlayışına dayalı olarak belirlenmiş, sporcu ya da sporcu-  ve test ölçütlerinin belirlenmesi gerekir. Antrenman planlamasındaki evreler arasındaki işleyiş Şekil 5.1’de
 lara yönelik antrenman sürecinin yapısı için genel kuralları içerir.   gösterilmiştir.
 2. Grup plan: Takım sporlarında kullanılan plan türüdür. Başlangıç seviyesinde ve aynı amaca sahip
 sporcu grubu için yapılmış planlardır.
 3. Bireysel plan: Genellikle yıllık antrenman planları olarak yapılır. Bireysel planın 2-4 yıl gibi uzun sü-  Antrenman Planlaması  Antrenman Değerlendirmesi
 reli düzenlemeleri olduğu gibi aylık ve haftalık düzenlemeleri de vardır.     Plan Amacı  Antrenman Akışının Analizi
 Planlamaların uzun süreli (persfektif), yıllık (makrodöngü), aylık (mezodöngü), haftalık (mikrodöngü) ve   Plan Yapısı  Antrenmanın Etki Analizi
 günlük (birim) çeşitleri vardır.  Plan Akışı
 Antrenman Planlarının Oluşturulmasında Dikkat Edilecek Özellikler
 a) Plan sürecinin, eğitim-öğretim amaçları ve ağırlıklı konu içeriklerinin
     belirlenmesi
 b) Planın her dönemi (hazırlık, müsabaka, geçiş dönemleri) için ara   Antrenman Kontrolü
     amaçlar ve görevlerin belirlenmesi  Antrenman Uygulanması  Antrenman Protokolü
 c) Her görevin yerine getirilişi için antrenman içeriğinin, araçların ve   Verim Kontrolü
     yöntemlerin planlanması
 ç) Müsabaka takvimi ve testlerle yapılacak kontrol tarihlerinin belirlenmesi  Şekil 5.1: Hohmann, Lames, Letzelter’e göre antrenman planlamasının üç aşaması ve planlama

















 66                                                                67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74