Page 43 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 43
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
DERSİN ADI COĞRAFYA 10. sınıf
TEMA COĞRAFYANIN DOĞASI
Değer D15. Sevgi
Değer - Öğrenme COĞ.10.1.1. Örnek olay, olgu ve/veya mekânı coğrafyanın temel kavramları ile ilişkilendirebilme
Çıktısı İlişkisi
Coğrafi bakış açısı kazandırılırken millî, manevi, insani ve kültürel değerleri koruma; onlara saygı duyma,
bağımsızlığa önem verme; ülkesine karşı vefalı, dürüst, sadık ve özverili olma; barışçıl bir anlayışla ha-
reket etme, misafirperver olma, doğaya ve bütün canlılara karşı merhametli davranma gibi davranışların
önemi üzerinde durulur (D9.3, D15.1, D15.5, D19.3, D19.4)
Etkinliğin Amacı Kültürel coğrafyanın önemini fark edebilme
Araç Gereç
UYGULAMA
1. Öğrencilerden metni okumaları ve soruları cevaplamaları istenir.
Coğrafyamızın Kültürel Kodları
Erzurum'a 3 defa üçünde de ayrı ayrı yollardan gittim. Bu yolculukların birincisinde hemen hemen çocuk
denecek bir yaştaydım. Büyük anneannemin masallarıyla Kerem'den Yunus'tan okuduğu beyitlerle bana
öğretmeye çalıştığı yıldız adlarıyla muhayyilemde büyülü hatırası hala pırıl pırıl tutuşur. Bu Trabzonlu
kadının bütün coğrafya bilgisi memleketiyle gençliğinde gittiği Yemen, Mekke bir yana bırakılırsa bu
hikayeden gelirdi. Bu bilgiden ziyade dine benzeyen bir coğrafya idi. Bütün akarsulara, dağlara canlı
ebedi varlıklar gibi bakardı. Sanki şiir, din, gurbet duygusu, hayat tecrübesi birbirine ardınca yaşanmış
hayatlarını rüyalarımızda birbirine karışmasına çok benzeyen bir yeni inanış artığı, bu dağları, dereleri
onun için ilahi varlıklar yahut veliler haline getirmişlerdi. İki de bir beni mahfesinin yanına çağırarak bi-
raz sonra uzağından geçeceğimiz veya huzuruna varacağımız ebediyetinin adını, varsa hikayesini söyler,
Yunus'tan, Aşık Kerem'den beyitler okurdu. Sübhan dağının yolumuzun hangi tarafına düşeceğini, hangi
gece Yıldız Dağı’nın dibinde konaklayacağımızı mekârecilerden daha yola çıkmadan sorup öğrenmişti.
Onun için ikimiz de hazırdık.
(A.H. Tanpınar, Beş Şehir)
a. Büyük anneanne, Erzurum'un coğrafyasını nasıl tanımlıyor? Bu bakış açısı size neler hissettirdi?
b. Yaşadığınız yerin kültürel coğrafyası hakkında ne düşünüyorsunuz?
c. Yaşadığınız bölgenin kültürel coğrafyasına karşı sorumluluklarınız nelerdir?
ç. Kültürel coğrafyamızın kodlarını gelecek nesle aktarmak için neler yapılmalıdır?
2. Memleketinizin veya yaşadığınız bölgenin kültürel coğrafyasına ait bir hikâye varsa araştırınız ve sınıfta
paylaşınız.
Kaynakça:
Tanpınar, A.H. (2017) Beş Şehir. İstanbul: Dergâh Yayınları.
43