Page 43 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 43

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                 DERSİN ADI       COĞRAFYA                                                         10. sınıf
                 TEMA             COĞRAFYANIN DOĞASI
                 Değer            D15. Sevgi
                 Değer - Öğrenme   COĞ.10.1.1. Örnek olay, olgu ve/veya mekânı coğrafyanın temel kavramları ile ilişkilendirebilme
                 Çıktısı İlişkisi
                                  Coğrafi bakış açısı kazandırılırken millî, manevi, insani ve kültürel değerleri koruma; onlara saygı duyma,
                                  bağımsızlığa önem verme; ülkesine karşı vefalı, dürüst, sadık ve özverili olma; barışçıl bir anlayışla ha-
                                  reket etme, misafirperver olma, doğaya ve bütün canlılara karşı merhametli davranma gibi davranışların
                                  önemi üzerinde durulur (D9.3, D15.1, D15.5, D19.3, D19.4)
                 Etkinliğin Amacı  Kültürel coğrafyanın önemini fark edebilme

                 Araç Gereç
                 UYGULAMA
                 1.  Öğrencilerden metni okumaları ve soruları cevaplamaları istenir.



                                                  Coğrafyamızın Kültürel Kodları
                      Erzurum'a 3 defa üçünde de ayrı ayrı yollardan gittim. Bu yolculukların birincisinde hemen hemen çocuk
                      denecek bir yaştaydım. Büyük anneannemin masallarıyla Kerem'den Yunus'tan okuduğu beyitlerle bana
                      öğretmeye çalıştığı yıldız adlarıyla muhayyilemde büyülü hatırası hala pırıl pırıl tutuşur. Bu Trabzonlu
                      kadının bütün coğrafya bilgisi memleketiyle gençliğinde gittiği Yemen, Mekke bir yana bırakılırsa bu
                      hikayeden gelirdi. Bu bilgiden ziyade dine benzeyen bir coğrafya idi. Bütün akarsulara, dağlara canlı
                      ebedi varlıklar gibi bakardı. Sanki şiir, din, gurbet duygusu, hayat tecrübesi birbirine ardınca yaşanmış
                      hayatlarını rüyalarımızda birbirine karışmasına çok benzeyen bir yeni inanış artığı, bu dağları, dereleri
                      onun için ilahi varlıklar yahut veliler haline getirmişlerdi. İki de bir beni mahfesinin yanına çağırarak bi-
                      raz sonra uzağından geçeceğimiz veya huzuruna varacağımız ebediyetinin adını, varsa hikayesini söyler,
                      Yunus'tan, Aşık Kerem'den beyitler okurdu. Sübhan dağının yolumuzun hangi tarafına düşeceğini, hangi
                      gece Yıldız Dağı’nın dibinde konaklayacağımızı mekârecilerden daha yola çıkmadan sorup öğrenmişti.

                      Onun için ikimiz de hazırdık.
                                                                                      (A.H. Tanpınar, Beş Şehir)
                     a.  Büyük anneanne, Erzurum'un coğrafyasını nasıl tanımlıyor? Bu bakış açısı size neler hissettirdi?
                     b.  Yaşadığınız yerin  kültürel coğrafyası hakkında ne düşünüyorsunuz?
                     c.  Yaşadığınız bölgenin kültürel coğrafyasına karşı sorumluluklarınız nelerdir?
                     ç.  Kültürel coğrafyamızın kodlarını gelecek nesle aktarmak için neler yapılmalıdır?

                 2.  Memleketinizin veya yaşadığınız bölgenin kültürel coğrafyasına ait bir hikâye varsa araştırınız ve sınıfta
                     paylaşınız.

                Kaynakça:
                Tanpınar, A.H. (2017) Beş Şehir. İstanbul: Dergâh Yayınları.
























                                                                                                                 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47