Page 42 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 42

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


              DERSİN ADI       TARİH                                                            11. sınıf
              TEMA             SAVAŞLAR SARMALINDA OSMANLI (1908-1918)
              Değer            D19. Vatanseverlik

                               TAR.11.3.1 1908-1918 yılları arasında Osmanlı Devleti’nde meydana gelen siyasi ve askerî gelişmelerin
                               sonuçlarını tarihsel bağlamı içerisinde değerlendirebilme
                               Öğrencilerin farklı kaynaklar üzerinden ll. Meşrutiyet’in ilanı, 31 Mart Olayı ve Bâbıâli Baskını, Trablus-
              Değer - Öğrenme   garp Savaşı, Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı süreci ile Sevk ve İskân Kanunu’nun neden ve sonuçlarını
              Çıktısı İlişkisi  incelemeleri istenir (SBAB10.3). Örnek olay ve kişilerin yaşantılarından hareketle Sarıkamış Harekâtı,
                               Çanakkale Zaferi, Kûtül’amâre Zaferi, Medine Müdafaası ve Kafkas İslam Ordusu’nun Bakü’yü kurtar-
                               masına ilişkin olayların gerçekleştiği dönemin koşullarını belirler (SDB2.3). Öğrenciler, ülkenin bağım-
                               sızlığı için fedakârlık yapmanın önemini açıklar (D19.2).

              Etkinliğin Amacı  Ülkenin bağımsızlığı için fedakârlık yapmanın önemini açıklayabilme
              Araç Gereç       Etkileşimli tahta

               UYGULAMA
               1.  Öğrencilerden metni okumaları ve soruları cevaplamalarını istenir.



                                                     Nurettin Topçu
                Fransa'da doktora imtihanına giren yabancı öğrencileri onurlandırmak ve hangi ülkeden olduklarını belli etmek
                üzere o ülkenin bayrağını üniversitenin gönderine çekerlerdi. İmtihan bitince de indirirlerdi. O gün göndere
                Türk bayrağı çekilmişti. Nurettin Topçu Sorbon'da devlet doktorası yapan ilk Türk öğrencisiydi. Hazırladığı
                doktora tezi yılın en başarılı tezleri arasında birinci seçilmişti. Üniversitenin geleneklerine göre birinci gelene
                ödül verirlerdi. Yetkili profesör kendisine nasıl bir ödül istediğini sordu:

                -Sizi tebrik ediyoruz. Alacağınız ödülün tercih hakkını da size bırakıyoruz, dedi. Nurettin, -nasıl yani? diye
                sordu. Profesör de,

                -Mösyö, bir altın saat mi, yoksa Amerika'ya veya Kuzey ülkelerine bir seyahat mi istersiniz? Siz hangisini tercih
                ederseniz onu alacaksınız, dedi. Bu teklif üzerinden Nurettin kendinden emin ve gayet kararlı bir şekilde,
                - Bunların hiçbirini istemiyorum. Sadece gönderdeki Türk bayrağının akşama kadar orada kalmasını istiyorum,
                dedi. İsteği yerine getirildi: Bayrak akşama kadar orada dalgalandı, durdu...



                    a.  Nurettin Topçu'nun yerinde olsaydınız vatan sevginizi ve özleminizi dile getirmek için ne yapardınız?
                       Açıklayınız.
                    b.  Nurettin Topçu'nun “Türk bayrağını akşama kadar dalgalandırmak” istemesinin sebebi nedir? Tartışı-
                       nız.
                    c.  Nurettin Topçu'nun hikâyesi gençlere nasıl ilham verebilir? Topçu’nun başarının zirvesinde iken Avru-
                       pa’yı bırakıp memleketine hizmeti tercih etmesi hakkında ne düşünüyorsunuz?
                    ç.  Bir insan, vatanını ve bayrağını sevdiğini en iyi nasıl gösterebilir?




             Kaynakça:
             Emin Işık, Nurettin Topçu Çağdaş Bir Dervişin Dünyası İstanbul: Dergah Yayınları, 2019, 70.















      42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47