Page 37 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 37
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
DERSİN ADI İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ 4. sınıf
TEMA ÇOCUK OLARAK HAKLARIMLA VARIM
Değer D1. Adalet, D11. Özgürlük
Değer - Öğrenme İHVD.4.1.3. İnsan olmanın getirdiği temel hak ve özgürlükleri yorumlayabilme
Çıktısı İlişkisi
Öğrencilere temel hak ve özgürlüklerimizi anlatan bir metin verilir. Metin 5N1K soruları ile incelenir.
Metindeki durumların hangi temel hak ve özgürlüklerimiz ile ilgili olduğu öğrenciler tarafından tespit
edilir. Metinde yer alan durumlar üzerinde tartışılarak özgürlüğün anlamı ve kişisel özgürlüklerin sınır-
larının başkalarının haklarını ihlal etmeyecek şekilde belirlenmesi gerektiği üzerinde durulur (D11.3.,
E2.1.).
Etkinliğin Amacı Temel hak ve özgürlüklerin insan ve toplum için önemini fark edebilme
Araç Gereç Renkli kalem
UYGULAMA
1. Öğrencilerden verilen soruya göre hayal kurmaları ve hayallerini yazılı veya görsel olarak paylaşmaları
istenir. Öğrencilerin paylaşımları özetlenerek temel hak ve özgürlüklerin insan yaşamı ve toplum için öne-
minden bahsedilir.
a. Yaşama hakkı, sağlık hakkı, eşitlik hakkı, seyahat hakkı, eğitim hakkı, dinlenme ve serbest zaman
hakkı, din ve vicdan özgürlüğü, düşünce özgürlüğü ile bilim ve sanat özgürlüğünü içeren temel hak ve
özgürlükler olmasaydı nasıl bir toplum olurduk? Hayal ediniz.
2. Aşağıdaki metin okunur ve sorular yöneltilir.
"Muhsin sırasına oturmuş resmini yapıyordu. Sınıf arkadaşlarından Ozan, yanına gelip “Sen ne çiziyor-
sun böyle?” diye sordu. Muhsin hiç cevap vermeden resmini çizmeye devam etti. Kendisine cevap verilme-
yen Ozan, Muhsin’e ısrarla “Ne çiziyorsun? Duymuyor musun?” diye tekrar sordu. Muhsin başını kaldırıp
“Şuan sanat özgürlüğüme müdahale ediyorsun.” dedi. Bu olaya sınıf öğretmeni Elif Hanım da tanık oldu. "
(Hazırlayan tarafından oluşturulmuştur.)
a. Sizce bu olayda sınıf öğretmeni Elif Hanım’ın tepkisi nasıl olmuştur?
b. Muhsin’in yerinde siz olsaydınız Ozan’a nasıl tepki verirdiniz?
c. Muhsin, resim çizerken kendi özgürlüğünü kullanıyordu. Sizce Muhsin’in bu özgürlüğüne Ozan saygı
göstermeli miydi? Neden?
ç. Sizce, Muhsin’in resim çizerken özgür olma hakkı var mı? Peki, bu hakkı kullanırken arkadaşlarına
nasıl davranmalı?
d. Kişisel özgürlüklerimizin sınırını belirlerken başkalarının hakkına nasıl saygılı olabiliriz?
3. Öğrencilerden yaşama hakkı, sağlık hakkı, eşitlik hakkı, seyahat hakkı, eğitim hakkı, dinlenme ve serbest
zaman hakkı, din ve vicdan özgürlüğü, düşünce özgürlüğü ile bilim ve sanat özgürlüğünü içeren temel hak
ve özgürlükleri günlük hayatta kullanıp kullanmadıklarını bir hafta boyunca gözlem yoluyla tespit etmeleri
istenir. Bu tespitleri sınıf ortamında paylaşmaları sağlanır.
37