Page 37 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 37

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                 DERSİN ADI       İNSAN HAKLARI, VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ                          4. sınıf
                 TEMA             ÇOCUK OLARAK HAKLARIMLA VARIM
                 Değer            D1. Adalet, D11. Özgürlük
                 Değer - Öğrenme   İHVD.4.1.3. İnsan olmanın getirdiği temel hak ve özgürlükleri yorumlayabilme
                 Çıktısı İlişkisi
                                  Öğrencilere temel hak ve özgürlüklerimizi anlatan bir metin verilir. Metin 5N1K soruları ile incelenir.
                                  Metindeki durumların hangi temel hak ve özgürlüklerimiz ile ilgili olduğu öğrenciler tarafından tespit
                                  edilir. Metinde yer alan durumlar üzerinde tartışılarak özgürlüğün anlamı ve kişisel özgürlüklerin sınır-
                                  larının başkalarının haklarını ihlal etmeyecek şekilde belirlenmesi gerektiği üzerinde durulur (D11.3.,
                                  E2.1.).

                 Etkinliğin Amacı  Temel hak ve özgürlüklerin insan ve toplum için önemini fark edebilme
                 Araç Gereç       Renkli kalem

                 UYGULAMA
                 1.  Öğrencilerden verilen soruya göre hayal kurmaları ve hayallerini yazılı veya görsel olarak paylaşmaları
                     istenir. Öğrencilerin paylaşımları özetlenerek temel hak ve özgürlüklerin insan yaşamı ve toplum için öne-
                     minden bahsedilir.
                     a.  Yaşama hakkı, sağlık hakkı, eşitlik hakkı, seyahat hakkı, eğitim hakkı, dinlenme ve serbest zaman
                         hakkı, din ve vicdan özgürlüğü, düşünce özgürlüğü ile bilim ve sanat özgürlüğünü içeren temel hak ve
                         özgürlükler olmasaydı nasıl bir toplum olurduk? Hayal ediniz.


                 2.  Aşağıdaki metin okunur ve sorular yöneltilir.

                    "Muhsin sırasına oturmuş resmini yapıyordu. Sınıf arkadaşlarından Ozan, yanına gelip “Sen ne çiziyor-
                    sun böyle?” diye sordu. Muhsin hiç cevap vermeden resmini çizmeye devam etti. Kendisine cevap verilme-
                    yen Ozan, Muhsin’e ısrarla “Ne çiziyorsun? Duymuyor musun?” diye tekrar sordu. Muhsin başını kaldırıp
                    “Şuan sanat özgürlüğüme müdahale ediyorsun.” dedi. Bu olaya sınıf öğretmeni Elif Hanım da tanık oldu. "
                                                                             (Hazırlayan tarafından oluşturulmuştur.)


                     a.  Sizce bu olayda sınıf öğretmeni Elif Hanım’ın tepkisi nasıl olmuştur?
                     b.  Muhsin’in yerinde siz olsaydınız Ozan’a nasıl tepki verirdiniz?
                     c.  Muhsin, resim çizerken kendi özgürlüğünü kullanıyordu. Sizce Muhsin’in bu özgürlüğüne Ozan saygı
                         göstermeli miydi? Neden?
                     ç.  Sizce, Muhsin’in resim çizerken özgür olma hakkı var mı? Peki, bu hakkı kullanırken arkadaşlarına
                         nasıl davranmalı?
                     d.  Kişisel özgürlüklerimizin sınırını belirlerken başkalarının hakkına nasıl saygılı olabiliriz?


                 3.  Öğrencilerden yaşama hakkı, sağlık hakkı, eşitlik hakkı, seyahat hakkı, eğitim hakkı, dinlenme ve serbest
                     zaman hakkı, din ve vicdan özgürlüğü, düşünce özgürlüğü ile bilim ve sanat özgürlüğünü içeren temel hak
                     ve özgürlükleri günlük hayatta kullanıp kullanmadıklarını bir hafta boyunca gözlem yoluyla tespit etmeleri
                     istenir. Bu tespitleri sınıf ortamında paylaşmaları sağlanır.























                                                                                                                 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42