Page 38 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 38
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
DERSİN ADI TÜRKÇE 5. sınıf
TEMA GELENEKLERİMİZ
Değer D15. Sevgi
T.K.5.20. Hazırlıklı konuşmasını yapılandırabilme
Değer - Öğrenme Öğrencilerin, hazırlıklı konuşmalarını bireysel çalışmalar veya grup çalışması şeklinde yapmaları
Çıktısı İlişkisi (T.K.5.20.) sağlanır. Hazırlıklı konuşmalarda temaya ait konular (selamlaşma, vedalaşma, misafirperver-
lik, komşuluk aile içi iletişim vb.) seçilir (D2.3, D15.5, OB5).
Etkinliğin Amacı Misafir ağırlamanın kültürümüzdeki yeri ve önemini fark edebilme
Araç Gereç Etkileşimli tahta
UYGULAMA
1. Öğrencilerden misafirlikte uyulması gereken nezaket kurallarını incelemeleri istenir.
Misafirin Uyması Gereken Nezaket Kuralları
» Ziyaret edilecek insanlar önceden bilgilendirilir.
» Ziyaret için planlanan zamana riayet edilir.
» Misafirliğe gidilirken uygun hediyeler götürülür.
» Kapı zili çalınır ve kapının eşiğinde değil, bir iki adım gerisinde durulur.
» Eve girdikten sonra ev sahibinin yer göstermesi beklenir.
» Yemek masası ya da sofrası hazırlandıktan sonra ev sahibinin misafirleri masaya/sofraya davet etmesi
beklenir.
» Yemeğin sonunda yemek için ev sahiplerine teşekkür edilir ve “Ellerinize sağlık”, “Ziyade olsun” gibi
ifadeler söylenir.
» Yatıya kalınacaksa bu sürenin üç günü aşmaması tavsiye edilir.
Ev Sahibinin Uyması Gereken Nezaket Kuralları
» Misafirliğe gelmek isteyen kişiler mümkünse reddedilmez.
» Ziyaret öncesinde ev düzenlenir ve gerekli hazırlıklar yapılır.
» Misafirlerin her birine aynı nezaket ve içtenlik gösterilir.
» Misafir ağırlanırken sıkıldığını belli eden tavırlardan kaçınılır ve saate sık sık bakılmaz.
» Misafirlere ikram sunulurken ısrarcı olunmaz.
» Misafirler evden ayrılırken ev sahibi ziyaretten duyduğu memnuniyeti ifade eder. Örneğin “Ayağınıza
sağlık” ya da “Yine bekleriz” gibi ifadeler söylenebilir.
2. Sınıfın koşullarına göre aşağıdaki yönergelerden biri seçilir.
• Öğrenci velileri ile görüşülür. Öğrenciler arasında eşleştirme yapılır. Öğrencilerden, eşleştikleri ar-
kadaşlarının evlerine aileleriyle misafirliğe gitmeleri, misafirlik süresince birinci yönergede belirtilen
nezaket kurallarına uymaları istenir. Misafirlikler sonrasında sınıf ortamında öğrencilerin, toplumu-
muzdaki misafirperverlik kültürünün yaşatılması için neler yapılabileceği hakkında görüş ve önerilerini
belirtmeleri sağlanır.
• Sınıf ortamında misafir ağırlama kültürü drama yöntemi ile canlandırılır. Roller paylaşılır ve nezaket
kurallarına uyulmasına özen gösterilir
Kaynakça:
Esirci, Ş. (1998). Çağımızda Görgü ve Nezaket Kuralları. Ankara: Bilgi Yayınevi.
Kurtbay, Y. (1991). Nezaket ve Görgü Kuralları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
38