Page 40 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 40

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


              DERSİN ADI       FEN BİLİMLERİ                                                    5. sınıf
              ÜNİTE            MADDENİN DOĞASI
              Değer            D19. Vatanseverlik
                               FB.5.5.4.2. Isı yalıtımını gösteren model oluşturabilme
                               Öğrencilerden günlük yaşamda ısı akışını yavaşlatan örnekler vermeleri istenebilir. Bir binanın sıcaklık
                               değerinin korunması için yapılacak ısı yalıtımı üzerine kurgulanan bir senaryo ile öğrencilerin model
                               oluşturmaları sağlanır (D17.1). Isı yalıtımının tüm mevsimlerde işlevsel olduğu üzerinde durularak öğren-
              Değer - Öğrenme
              Çıktısı İlişkisi  cilerin farklı mevsimlere ait modeller üretmeleri sağlanabilir. Tasarımlarını oluştururken görseller, dijital
                               içerikler ve günlük yaşamdaki örneklerden yararlanarak çıkarım yapmaları sağlanır (OB4). Öğrencilerin
                               ülkemizdeki kültürel mirasa ait tarihi yerleri ısı yalıtımı açısından incelemeleri sağlanır (KB2.6, D17.2).
                               Bu yerlerdeki kültürel unsurları fark etmeleri sağlanarak öğrenciler ısı yalıtımı konusunda grup araştır-
                               malarına yönlendirilir (OB5).

              Etkinliğin Amacı  Enerji tasarrufunda ısı yalıtımının rolünü fark edebilme
              Araç Gereç       Etkileşimli tahta
               UYGULAMA
               1.  Öğrencilerden görselleri incelemeleri, metni okumaları ve soruları cevaplamaları istenir.
               Alper ve ailesi bir gün Süleymaniye Külliyesi’ni ziyarete giderler. Alper Süleymaniye Külliyesi’nin mimari
               yapısını çok beğenir. Külliyenin taşları Alper’in çok dikkatini çeker ve babasına bu taşların özelliklerini merak
               ettiğini söyler. Alper’in babası Süleymaniye Camii imamından bilgi alabileceğini düşünür. Alper ve babası camii
               imamının yanına gidip sorularını sorarlar. Süleymaniye Camii imamı, Mimar Sinan’ın eşsiz eserlerinden biri
               olan Süleymaniye Külliyesi taşlarının özellikleri hakkında bilgi vermeye başlar.









                      Küfeki Taşı                    Süleymaniye Külliyesi             Süleymaniye Külliyesi


                                                                    Sevgili Alper, bu ihtişamlı külliye Mimar Sinan tara-
                                                                    fından 1551-1558 yılları arasında yapılmıştır. Mimar
                                                                    Sinan, İstanbul ve çevresinde yaptığı mimari eserle-
                                                                    rinde daha çok küfeki taşını kullanmıştır. Süleymani-
                                Süleymaniye Külliyesi’nde           ye Külliyesi’ni inşa ederken de küfeki taşlarını tercih
                                kullanılan  bu  taşların  ismi      etmiştir. Bu taşın en önemli özelliği gözenek oranının
                                ve özelliği nedir?                  yüksek  olması  sayesinde  ısı  yalıtımına  katkı  sağla-
                                                                    maktır.  Böylece külliye kışın  sıcak, yazın serin kalır.
                                                                    Isı yalıtımı sayesinde daha az enerji kullanılmaktadır.








                  Alper ve babası öğrendikleri bilgilere çok şaşırırlar ve Süleymaniye Külliyesi’nin mimari yapısının güzelli-
                  ği kadar teknik olarak da muhteşem bir eser olmasına hayran kalırlar.

                  a.  Mimar Sinan’ın Süleymaniye Külliyesi’nde kullandığı küfeki taşlarıyla ısı yalıtımı sağlanmıştır. Günü-
                      müzde uygulanan yalıtım sistemleri nelerdir? Açıklayınız.
                  b.  Camilerde, binalarda, okullarda, iş yerlerinde ısı yalıtım uygulamaları neden gereklidir? Tartışınız.
                  c.  Bir enerji tasarruf yöntemi olarak ısı yalıtımının ülke ekonomisine katkıları nelerdir? Tartışınız
                  ç.  Günlük yaşamda dikkat edilmesi gereken diğer tasarruf yöntemleri neler olabilir? Paylaşınız.
                  d.  Ülke kaynaklarını israf etmek ülkemizin geleceğini nasıl etkiler? Tartışınız.

             Kaynakça:
             https://tr.123rf.com/  ID: 65331229 (E.T.: 03.03.2024 E.S.: 15.30)
             https://www.shutterstock.com/tr/ ID: 2176486941 (E.T.: 03.03.2024 E.S.: 15.30)
             https://www.shutterstock.com/tr/ ID: 2127370520 (E.T.: 03.03.2024 E.S.: 15.30)
             https://tr.123rf.com/  ID: 75456568 (E.T.: 29.08.2024 E.S.: 12.00)
      40     https://tr.123rf.com/  ID: 134724405 (E.T.: 29.08.2024 E.S.: 12.00)
             Sancak, E., Uzun, İ. ve Çankıran, O. (2010). Yapı Blok ve Kaplama Malzemesi Olarak Kullanılan Sıkı-tüf (Küfeki) Volkanik Hammaddesinin Fiziko-Mekanik
             Özellikleri. Int.J.Eng.Research ve Development, 2(1), 34-39.
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45