Page 23 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 23

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI




                3                 Dersin Adı : Kimya

                                      Amaç : Kimyasal dengeyi etkileyen faktörleri belirleyebilmek (katalizör değişkeni)

                                 Okuryazarlık  Dijital okuryazarlık
                                       Süre : 40+40 dakika
                                             Akıllı tahta, bilgisayar, mangandioksit, beher (2 adet), hidrojen peroksit, kro-
                       Araç Gereç yada Malzeme:
                                             nometre
                     Yönerge: Aşağıdaki işlem basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
                              Öğrencilerden 4-5 kişilik gruplar oluşturmaları istenilir.
                              Öğrencilere “Yaz günlerinde sığ deniz ve göllerde balıkların kafalarını suyun dışına çıkarma-
                              larının veya hava sıcaklığı çok yükseldiğinde toplu balık ölümleri gözlemlenmesinin sebepleri
                              neler olabilir?” ya da karbonatlı gazlı içeçekleri (soda vb.) açtığımızda neden baloncuklar
                              oluşuyor benzeri sorular sorulur.
                      1. Adım : Öğrencilere kimyasal tepkimelerde dengeye ilişkin günlük hayatlarında karşılaştıkları gözlem-
                             ledikleri örnekler vermeleri istenir. Verdikleri örnekler bağlamında en merak ettikleri değişkene
                             ilişkin araştırma sorusu oluşturmaları istenir.

                      2. Adım: Öğrenci gruplarından  seçtikleri değişkenler doğrultusunda hipotezlerini oluşturmaları ve etkin-
                             lik kağıdına yazmaları istenir.
                      3. Adım: Katalizör değişkenini irdeleyen gruba iki beher, cam karıştırıcı, mangan dioksit ve hidrojen
                             peroksit verilir. Katalizörün kimyasal dengeye etkisi için deneyin nasıl tasarlanması gerektiğine
                             ilişkin alınan kararları belirlemeleri istenir.
                             *  Öğrencilerden deneye başlamadan önce laboratuvar güvenlik önlemlerini almaları istenir.
                             •  Reaksiyon: 2H2O2   2H2O + O2 (Mangan dioksit katalizör olarak kullanılır).
                             Mangan dioksit eklenmeden önce gerçekleştirilen süre ile mangan dioksit eklendikten sonra
                             gerçekleştirilen süre farkının belirlenmesi vurgulanır. Katalizör eklenmesi ile reaksiyon hızındaki
                             artış, fakat dengeye olan etkisinin değişmediği gözlemlenir.
                             Öğrenciler dijital platformlardan okul laboratuvar ortamında gerçekleştirilemeyecek deneyleri
                             izlemeleri sağlanır. Öğrencilerin güvenilir platformlardan deney videoları izlemeleri teşvik edilir.
                             Söz konusu platformların isimleri ve güvenilir olma nedenleri üzerine kısa tartışmalar yapılır.

                     4. Adım: Elde edilen veriler Google sheets ya da excel gibi dijital ortamlara aktarılır. Dijital ortamda ana-
                             liz edilir. Google gibi uygulamalara bilgilerin kaydedilmesi noktasında kişisel şifrelerini kimseyle
                             paylaşmamaları gerektiği vurgulanır. Güvenilir uygulamalar üzerine tartışılır. Güvenilir olmayan
                             uygulamalara kaydedilen bilgiler ve olası sonuçları üzerinde değerlendirmelerde bulunmaları
                             teşvik edilir.

                             Öğrenciler güvenilir uygulamalar ile grafikler oluşturur, reaksiyon hızlarını ve katalizörün denge-
                             ye etkisini tartışır.




















                                                                                                                 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27