Page 23 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 23
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
3 Dersin Adı : Kimya
Amaç : Kimyasal dengeyi etkileyen faktörleri belirleyebilmek (katalizör değişkeni)
Okuryazarlık Dijital okuryazarlık
Süre : 40+40 dakika
Akıllı tahta, bilgisayar, mangandioksit, beher (2 adet), hidrojen peroksit, kro-
Araç Gereç yada Malzeme:
nometre
Yönerge: Aşağıdaki işlem basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
Öğrencilerden 4-5 kişilik gruplar oluşturmaları istenilir.
Öğrencilere “Yaz günlerinde sığ deniz ve göllerde balıkların kafalarını suyun dışına çıkarma-
larının veya hava sıcaklığı çok yükseldiğinde toplu balık ölümleri gözlemlenmesinin sebepleri
neler olabilir?” ya da karbonatlı gazlı içeçekleri (soda vb.) açtığımızda neden baloncuklar
oluşuyor benzeri sorular sorulur.
1. Adım : Öğrencilere kimyasal tepkimelerde dengeye ilişkin günlük hayatlarında karşılaştıkları gözlem-
ledikleri örnekler vermeleri istenir. Verdikleri örnekler bağlamında en merak ettikleri değişkene
ilişkin araştırma sorusu oluşturmaları istenir.
2. Adım: Öğrenci gruplarından seçtikleri değişkenler doğrultusunda hipotezlerini oluşturmaları ve etkin-
lik kağıdına yazmaları istenir.
3. Adım: Katalizör değişkenini irdeleyen gruba iki beher, cam karıştırıcı, mangan dioksit ve hidrojen
peroksit verilir. Katalizörün kimyasal dengeye etkisi için deneyin nasıl tasarlanması gerektiğine
ilişkin alınan kararları belirlemeleri istenir.
* Öğrencilerden deneye başlamadan önce laboratuvar güvenlik önlemlerini almaları istenir.
• Reaksiyon: 2H2O2 2H2O + O2 (Mangan dioksit katalizör olarak kullanılır).
Mangan dioksit eklenmeden önce gerçekleştirilen süre ile mangan dioksit eklendikten sonra
gerçekleştirilen süre farkının belirlenmesi vurgulanır. Katalizör eklenmesi ile reaksiyon hızındaki
artış, fakat dengeye olan etkisinin değişmediği gözlemlenir.
Öğrenciler dijital platformlardan okul laboratuvar ortamında gerçekleştirilemeyecek deneyleri
izlemeleri sağlanır. Öğrencilerin güvenilir platformlardan deney videoları izlemeleri teşvik edilir.
Söz konusu platformların isimleri ve güvenilir olma nedenleri üzerine kısa tartışmalar yapılır.
4. Adım: Elde edilen veriler Google sheets ya da excel gibi dijital ortamlara aktarılır. Dijital ortamda ana-
liz edilir. Google gibi uygulamalara bilgilerin kaydedilmesi noktasında kişisel şifrelerini kimseyle
paylaşmamaları gerektiği vurgulanır. Güvenilir uygulamalar üzerine tartışılır. Güvenilir olmayan
uygulamalara kaydedilen bilgiler ve olası sonuçları üzerinde değerlendirmelerde bulunmaları
teşvik edilir.
Öğrenciler güvenilir uygulamalar ile grafikler oluşturur, reaksiyon hızlarını ve katalizörün denge-
ye etkisini tartışır.
23