Page 20 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 20
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
sağlanır. Öğrenciler, deney sonucunda oluşan kimyasal atıkların miktarını ölçerek kimyasal kirliliğin su sis-
temlerine etkisini belirlemeye yönlendirilir. Böylelikle öğrencilerin Sürdürülebilirlik Okuryazarlık (OB8)
becerisi kapsamında çevresel etkilerin değerlendirilmesi ve sürdürülebilir çözümler üretme becerisi kazanma-
ları hedeflenmektedir. Bu örneklerle, öğrencilerin sürdürülebilirlik bilinçlerini artırmak, kimyasal maddelerin
çevresel etkileri üzerine düşünmelerini sağlamak ve sorumluluk duygularının geliştirilmesine katkıda bulun-
mak amaçlanmaktadır
8. Örnek Türk Dili ve Edebiyatı Dersi 9. Sınıf
Daha sonra ikinci okuma metni olarak anı metni sınıfta öğrencilerle birlikte okunur.
Süreçler hikâyedeki ile benzer şekilde işletilir, gerekli noktalarda türe özgü değişiklik-
ler yapılır. Hikâye ve anı metninin yazılma amacı, gerçekliği aktarma şekli, dil ve anlatı-
mı, yapısı (olay, zaman, mekân, karakter) vb. bir karşılaştırma tablosu ile karşılaştırılır.
Öğrencilerin bu süreçleri daha iyi yansıtabildiği dijital araçları kullanılabilir ve böylece
öğretmen tarafından aynı anda tüm öğrencilerin seçilen metne ilişkin yorumları bir
öğrenme duvarı üzerinde görülebilir (OB2, E3.5). Okuma becerilerinin geliştirilmesine
yönelik yapılan çalışmalarda ara metin olarak İstiklal Marşı ele alınır ve incelenir. İstiklal
Marşı’nın çözümlemesi yapılır.
Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı'nın 9. sınıf "Anlam Arayışı" temasından alıntıla-
nan bu bölümde Dijital Okuryazarlık (OB2) becerisi işe koşulmuştur. İkinci okuma metni olarak "anı" metni
sınıfta öğrencilerle birlikte okunurken dijital iş birlikçi çalışma araçları kullanılabilir. Bu araçlar, öğrencilerin
metne ilişkin yorumlarını aynı anda paylaşmalarını ve bir öğrenme duvarı oluşturarak birbirleriyle etkileşimde
bulunmalarını sağlar. Örneğin öğrencilerin bir metni incelemek için internet üzerinden araştırma yapması,
dijital kütüphaneleri kullanması, çeşitli dijital araçları kullanarak metinleri tartışması ve yorumlaması bu bece-
rinin bir parçasıdır. Böylece öğrencilerin dijital platformlarda etkili iletişim kurma, bilgi paylaşma ve iş birliği
yapma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu beceri, öğrencilere çeşitli dijital platformlarda bilgiye
erişme ve onu değerlendirme konusunda güven kazandırmayı hedeflemektedir. Aynı zamanda öğrencilerin
dijital araçları etkili bir şekilde kullanarak düşüncelerini ifade etmelerini, iş birliği yapmalarını ve farklı bakış
açılarına açık olmalarını sağlamaktadır.
20