Page 17 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 17
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
temalı etkinliklerde öğrencilerin teknolojiyi felsefi açıdan ele alarak hayatlarıyla ilişkilendirmeleri hedeflenir.
Öğrenciler; iletişim, sanayi ve finansal teknolojilerin bireyler, aileler ve toplumlar üzerindeki etkilerini araş-
tırır ve 2. Örnek olaylar üzerinden üretim ve tüketim ilişkileri bağlamında teknolojinin sağladığı konforu ve
yarattığı sorunları tartışırlar. Bu bağlamda öğrencilerin finansal okuryazarlık becerilerini kullanarak teknoloji-
nin finansal etkilerini değerlendirmeleri ve felsefi sorulara odaklanmaları da amaçlanmaktadır. Örneğin dijital
iletişim araçlarının insan ilişkilerini nasıl değiştirdiği konusu ele alınırken öğrenciler bu değişimin finansal
boyutunu da göz önünde bulundurarak teknolojinin toplumsal ve ekonomik etkilerini tartışabilirler. Böylece
öğrenciler, finansal okuryazarlık becerilerini kullanarak teknolojinin yaşamımızdaki derin etkilerini daha iyi
anlayabilir ve bu konuda daha bilinçli bir şekilde düşünebilirler. Yaşantı örneğinde bilgi okuryazarlığı (OB1)
becerisi de işe koşulmuştur. Öğrencilerin iletişim, sanayi ve finansal teknolojilerin birey, aile, toplum haytaına
etkilerini değerlendirmek üzere bilgiye ulaşmaları, edindikleri bilgileri felsefi sorular bağlamında tartışmaları
amaçlanmaktadır. Böylece felsefi soru ve problemleri kendi ulaştıkları bilgiler doğrultusunda çözümleyebilir
düşünebilirler."
2. Örnek Matematik Dersi Hazırlık Sınıfı
Süslemelerin incelenerek yapısının anlaşılması ve çözümlenmesiyle öğrencilerin görsel
okuryazarlık becerilerinin gelişimi de desteklenir (OB4). Öğrencilerin özellikle Türk-İslam
kültürüne ait, geometrik şekillerle oluşturulmuş örnekleri incelemeleri; geometrik şekille-
rin görsel sanatlar ve mimarideki kullanımına ilişkin fikirlerini paylaşmaları sağlanır (SDB2.1).
Türk-İslam kültürüne ait mimari eserlerde [cami (Divriği Ulu Cami gibi), medrese (Uluğ Bey
Medresesi gibi), Türk hamamı, Selçuklu yıldızı, Anadolu kilim desenleri, geleneksel Türk halı
ve kilimlerindeki motifler gibi] yer alan süslemeler incelenerek eserde yer alan şekiller ara-
sındaki örüntüler belirlenir. Farklı kültürlerdeki sanat eserleri ve mimari eserlere dair ya-
pılacak çalışmalarla öğrencilerin farklı toplumların kültürel değerlerine duyarlı olmaları ve
saygı duymaları desteklenir (D14.3). Sanat okuryazarlığı becerileri, üretkenlikleri ve ruhsal
gelişimleri desteklenir (OB5, OB9). Bu çalışma ve incelemelerle öğrencilerin sanatı ve es-
tetiği hayatlarının parçası hâline getirmelerine katkı sunulur (D7.1). Farklı kültürlere ve millî
Yukarıda verilen metin Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Program'ından alınmıştır. Hazırlık sınıfı 4. tema
olan "Geometrik Şekiller", birden fazla okuryazarlık becerisinin kullanılmasını önermektedir. İlgili metni Kül-
tür Okuryazarlığı (OB5) kapsamında değerlendiren öğrenciler, Türk İslam kültürüne ait mimari ve süsleme
örneklerini inceleyerek farklı kültürel değerleri ve estetik anlayışları anlamaya yönelik bir farkındalık geliş-
tirirler. Bu sayede kültürel çeşitliliği anlamak ve takdir etmek için bir zemin oluşur. Öğrenciler Türk İslam
kültürüne ait mimari eserlerin resimlerini inceleyerek süslemelerdeki geometrik şekilleri ve motifleri tanıya-
bilirler. Böylece öğrenciler kültürel desenler ile matematiksel örüntüler arasındaki benzerlikler ve farklılıklar
hakkında bir farkındalık oluşturabilirler. Öğrencilerin kültür okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi için sınıf
içi tartışmalar, farklı mimari eserlerin resimleri ve motiflerinin sunumu gibi yöntemlerin kullanılabileceği dü-
şünülmektedir.
Aynı temada Sanat Okuryazarlığı (OB9) bağlamında öğrencilere sanat eserlerindeki motifleri analiz etme ve
yorumlama fırsatı verilir. Bu beceri, öğrencilerin estetik değerlendirme yeteneklerini geliştirir ve sanatın ifade
gücünü anlamalarına yardımcı olur. Ayrıca, öğrencilerin Öğrencilerin duygularını ifade etme becerilerinin ve
yaratıcılıklarının geliştirilmesinde Türk İslam kültürüne ait mimari eserlerde (cami, Türk hamamı, Selçuklu
yıldızı, Anadolu kilim desenleri, geleneksel Türk halı ve kilimlerindeki motifler...) yer alan süslemelerin in-
celenmesi de önem arz eder. Öğrencilere bu süslemeleri matematik dersinde öğrendikleri örüntüler konusuyla
nasıl ilişkilendirebilecekleri gösterilmektedir. Örneğin mimari süslemelerdeki geometrik örüntülerin matema-
tiksel kurallara uygunluğu incelenir ve öğrencilerin bu örüntüleri analiz etmeleri istenir. Böylece temada yer
verilen örüntü kavramı hem günlük yaşamdan örneklerle sunulmuş hem de sanatsal bir bakış açısı ile harman-
lanmış olacaktır. Bu entegrasyon ile öğrencilerin matematik ve sanat arasındaki bağlantıları keşfetmeleri ve
farklı disiplinler arasında ilişki kurmaları teşvik edilmiş olacaktır.
17