Page 14 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 14
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
davranmayı öğreneceği bir yaşantı geçirmesi istenmektedir. Dijital çağı yaşadığımız bu dönemde öğrencinin
fikrî mülkiyet haklarını bilmesinin dijital ortamlarda kişisel verilerini paylaşırken alması gereken önlemler
konusu ile birlikte dijital ortamda kendini ve kimliğini koruması açısından da bir farkındalık oluşturacağı
düşünülmektedir.
3. Örnek Sosyal Bilgiler Dersi 5. Sınıf
SB.5.3.1
Verilen yazılı ve görsel kaynaklardan “Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü
(UNESCO) Dünya Mirası Listesi”nde yer alan somut ve somut olmayan kültürel miras öge-
leri dünyadan ve Türkiye’den örnekler kapsamında öğrenciler tarafından incelenir (OB1,
OB4). Ayrıca dijital kaynaklar da kullanılabilir (OB2). Kaynaklardan yararlanılarak büyük
grup tartışması ile ortak miras ögelerinin önemine dair öğrencilerin çıkarımda bulunmala-
rı ve çıkarımlarını sözlü olarak ifade etmeleri sağlanır (SDB2.1). Öğrencilerden yaşadıkları
ilde bulunan ve ortak miras kapsamında değerlendirilebilecek ögelerden “UNESCO Dünya
Mirası Listesi”ne girmesini istedikleri ögeleri gerekçeleriyle sıralamaları istenir. Öğrenci-
lerin çevrelerindeki ortak miras ögelerini fark etmeleri ve bu ögelerin korunmasına yöne-
lik gerekçeler üretmeleri aşamasında ortak mirasın korunmasında duyarlı davranmanın
önemine yönelik açıklamalarda bulunulur (D15.2, SDB3.3, OB5).
Yukarıda verilen metin örneği sosyal bilgiler dersi 5. sınıf, "Ortak Mirasımız" isimli 3. öğrenme alanından alın-
mıştır. Örnek incelendiğinde Kültür Okuryazarlığı (OB5) becerisinin işe koşulduğu görülmektedir. Yaşantı
gerçekleştirilirken öğrenciden ortak kültürel mirasın önemine dair çıkarım yapabilmesi beklenmektedir. Bu
süreçte öğrencilerin kültür kavramlarını tanıyarak kültürel unsurların ve kendi kültürlerinin farkında olduğu
bir yaşantı geçirmesi hedeflenmiştir. Böylelikle öğrenci kendi kültürüne bakış açısında ve kültürü hakkındaki
bilgisinde derinleşecek; Türk toplumunun kültürel zenginliğinin farkında olma, kültürel ögelere önem verme
ve kültürel ögeleri koruma isteğine ulaşacaktır. Kültürel farkındalığın gelişimiyle birlikte kültürel farklılıkların
farkında olma durumu da ortaya çıkar. Bireylerin çok kültürlü bir ortamda farklı kültürleri anlama ve kültürel
ön yargılardan uzaklaşma, iletişim, uyum sağlama ve empati becerilerinin de geliştirilebileceği düşünülmek-
tedir.
4. Örnek Matematik Dersi 8. Sınıf
Dik dairesel silindirin yüzey alanının hesaplanmasında kültürel ve mimari eserlerden ör-
nekler incelenerek saygı değeri çerçevesinde sınıf içi tartışmalar yapılabilir (D14.1, OB9).
Örneğin öğrencilerden Türk İslam sanatlarında silindir şeklindeki öğeleri (Erzurum’daki
Çifte Minareli Medrese gibi) incelemeleri istenerek bu sanatları tanımaları, silindirin mi-
maride hem işlevsel hem de estetik açıdan önemli bir rol oynadığını görmeleri sağlanabilir.
İşlevsel olarak bu öğelerin yapısal sağlamlığa sahip olduğunu, estetik olarak ise yapılara
ve eşyalara zarafet (D7.1) kattığını fark etmeleri beklenir. Tartışma sürecinde öğrencilerin
mimari eserlerde yükseklik ve çap uzunluğunu tahmin ederek (KB2.12) yüzey alanını yak-
laşık olarak hesaplamaları sağlanabilir. Çeşitli problem durumlarında dik dairesel silindirin
yüzey alanının hesaplanmasına yönelik (örneğin silindir sütunları kaplamak için ne kadar
malzeme kullanılabileceği) açık uçlu, kısa cevaplı sorular, doğru yanlış, eşleştirme sorula-
rından oluşan bir çalışma kâğıdı kullanılabilir.
Yukarıda verilen metin örneği Matematik dersi 8. sınıf, “Geometrik Nicelikler” isimli 4. temadan alınmıştır.
Örnek incelendiğinde Sanat Okuryazarlığı (OB9) becerisinin işe koşulduğu görülmektedir. Yaşantı gerçekleş-
14