Page 19 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 19
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
haritaları ve diğer görsel materyalleri analiz etme becerilerini geliştirmeyi de amaçlamaktadır. Öğrencilere
bitki örtüsünün dağılışını etkileyen coğrafi faktörlerin gösterildiği haritalarla bitki örtüsü dağılış haritalarının
karşılaştırılması önerilmektedir. Bu sayede öğrenciler, Türkiye ve dünyadaki bitki çeşitliliği hakkında daha
kapsamlı bir bakış açısı kazanabilirler. Ayrıca program kesiti öğrencilere farklı alanlarda bulunan bitki türle-
riyle ilgili görsellerin incelenmesini ve Türkiye'nin zengin bitki örtüsünün korunması gerektiği konusunda far-
kındalık oluşturmayı hedeflemektedir. Bu yaklaşım, öğrencilerin görsel okuryazarlık becerilerini geliştirirken
çevre bilinci oluşturmalarına da katkı sağlar. Görseller aracılığıyla coğrafi verilerin anlamlandırılması ve görsel
olarak sunulması; öğrencilerin harita okuma, veri analizi ve coğrafi kavramları daha iyi anlamalarına yardımcı
olacaktır.
6. Örnek Matematik Dersi 11. Sınıf
yonların nitel özelliklerine ilişkin önermeler elde edilir. Bu önermeler, matematiksel olarak
doğrulanabilecek şekilde sunulur. Bileşke fonksiyonlara ilişkin önermeler; ekonomi, fizik,
kimya ve biyoloji gibi disiplinlerdeki kullanımları açısından değerlendirilir. Örneğin bir ürü-
nün etiket fiyatına bağlı olarak sırasıyla indirimler uygulanır ve ürünün indirimler sonrası
oluşan satış fiyatına vergi kesintileri uygulanır. Son durumda birim adetteki gelir, bileş-
ke fonksiyonlarla modellenir (OB3). Ayrıca bir aracın zamana bağlı olarak harcadığı yakıt
miktarını modellemek için zamana bağlı olarak aldığı yolu modelleyen fonksiyonla aracın
harcadığı yakıt miktarını katettiği mesafeye göre modelleyen fonksiyon, bileşke fonksiyon
olarak ifade edilebilir. Bu tür modellemeler, öğrencilerin bilinçli tüketim alışkanlıklarını
destekler (OB3, D17.1).
Yukarıda verilen metin Ortaöğretim Matematik Dersi 11. Sınıf "Nicelikler ve Değişimler (3)" temasından alın-
mıştır. Bu kısımda öğrenciler gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonlarla ilgili kavramları öğrenirken Finansal
Okuryazarlık (OB3) becerisi de ele alınmaktadır. Öğrencilere günlük hayatta karşılaşabilecekleri finansal
durumlar, matematiksel kavramlarla ilişkilendirilerek öğretilmektedir. Örneğin bir ürünün indirimli fiyatının
ve vergi kesintilerinin hesaplanması bileşke fonksiyonlar kullanılarak ele alınmaktadır. Bu program kapsamın-
da öğrenciler bileşke fonksiyonlarla modelleme yaparak ürünlerin satış fiyatını veya araçların harcadığı yakıt
miktarını hesaplamayı öğrenmektedir. Öğrenciler, matematiksel kavramları günlük yaşamlarındaki durumlarla
ilişkilendirerek bilinçli tüketim alışkanlıkları edinirler ve finansal kararlarını daha bilinçli verebilirler. Bu saye-
de matematik dersi sadece soyut kavramların öğrenilmesine değil günlük yaşamda karşılaşılan pratik sorunlara
matematiksel çözümler üretebilme becerisinin geliştirilmesine de katkı sağlamış olacaktır.
7. Örnek Kimya Dersi 10. Sınıf
(SDB1.2, SDB2.2, D3.2, D3.4, E2.1, E2.2, E3.6). Öğrencilerden makro ve mikro ölçekli de-
neylerin atom ekonomisi, su ayak izi, ve kimyasal maddelerin ekosisteme etkilerini be-
lirlemeye yönelik ölçütler belirlemeleri istenir. Öğrenciler; çökelme tepkimelerine ilişkin
makro ve mikro ölçekli deneylerde kullandıkları kimyasal maddelerin miktarı, deneyde
kullandıkları ve deney sonrası temizlik için harcadıkları suyun miktarı ile deney sonucu
oluşan kimyasal kirliliğin miktarını ölçerek kimyasal kirliliğin ekosisteme etkisini belirle-
meleri için yönlendirilir (OB8). Bu çalışma ile öğrencilerin çevre kirliliğinin kaynaklarını,
nedenlerini ve sonuçlarını bilmeleri; doğayı korumaya, çevresel temizliğe ve sürdürüle-
bilirliğe önem vermeleri; israftan kaçınmaları sağlanarak doğaya merhamet, tasarruf ve
temizlik değerleri vurgulanır.
Yukarıda verilen metin örneği Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı'nın 10. sınıf ''Sürdürülebilirlik''
temasından alınmıştır. Bu örnekte öğrencilerden deneyde kullanılan su miktarını hesaplamaları istenir. Deney
sonrası temizlik için harcanan su miktarını da göz önünde bulundurarak su ayak izi kavramını anlamaları da
19