Page 19 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 19

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  haritaları ve diğer görsel materyalleri analiz etme becerilerini geliştirmeyi de amaçlamaktadır. Öğrencilere
                  bitki örtüsünün dağılışını etkileyen coğrafi faktörlerin gösterildiği haritalarla bitki örtüsü dağılış haritalarının
                  karşılaştırılması önerilmektedir. Bu sayede öğrenciler, Türkiye ve dünyadaki bitki çeşitliliği hakkında daha
                  kapsamlı bir bakış açısı kazanabilirler. Ayrıca program kesiti öğrencilere farklı alanlarda bulunan bitki türle-
                  riyle ilgili görsellerin incelenmesini ve Türkiye'nin zengin bitki örtüsünün korunması gerektiği konusunda far-
                  kındalık oluşturmayı hedeflemektedir. Bu yaklaşım, öğrencilerin görsel okuryazarlık becerilerini geliştirirken
                  çevre bilinci oluşturmalarına da katkı sağlar. Görseller aracılığıyla coğrafi verilerin anlamlandırılması ve görsel
                  olarak sunulması; öğrencilerin harita okuma, veri analizi ve coğrafi kavramları daha iyi anlamalarına yardımcı
                  olacaktır.

              6. Örnek   Matematik Dersi 11. Sınıf

                              yonların nitel özelliklerine ilişkin önermeler elde edilir. Bu önermeler, matematiksel olarak
                              doğrulanabilecek şekilde sunulur. Bileşke fonksiyonlara ilişkin önermeler; ekonomi, fizik,
                              kimya ve biyoloji gibi disiplinlerdeki kullanımları açısından değerlendirilir. Örneğin bir ürü-
                              nün etiket fiyatına bağlı olarak sırasıyla indirimler uygulanır ve ürünün indirimler sonrası
                              oluşan satış fiyatına vergi kesintileri uygulanır. Son durumda birim adetteki gelir, bileş-
                              ke fonksiyonlarla modellenir (OB3). Ayrıca bir aracın zamana bağlı olarak harcadığı yakıt
                              miktarını modellemek için zamana bağlı olarak aldığı yolu modelleyen fonksiyonla aracın
                              harcadığı yakıt miktarını katettiği mesafeye göre modelleyen fonksiyon, bileşke fonksiyon
                              olarak ifade edilebilir. Bu tür modellemeler, öğrencilerin bilinçli tüketim alışkanlıklarını
                              destekler (OB3, D17.1).




                  Yukarıda verilen metin Ortaöğretim Matematik Dersi 11. Sınıf "Nicelikler ve Değişimler (3)" temasından alın-
                  mıştır. Bu kısımda öğrenciler gerçek sayılarda tanımlı fonksiyonlarla ilgili kavramları öğrenirken Finansal
                  Okuryazarlık (OB3) becerisi de ele alınmaktadır. Öğrencilere günlük hayatta karşılaşabilecekleri finansal
                  durumlar, matematiksel kavramlarla ilişkilendirilerek öğretilmektedir. Örneğin bir ürünün indirimli fiyatının
                  ve vergi kesintilerinin hesaplanması bileşke fonksiyonlar kullanılarak ele alınmaktadır. Bu program kapsamın-
                  da öğrenciler bileşke fonksiyonlarla modelleme yaparak ürünlerin satış fiyatını veya araçların harcadığı yakıt
                  miktarını hesaplamayı öğrenmektedir. Öğrenciler, matematiksel kavramları günlük yaşamlarındaki durumlarla
                  ilişkilendirerek bilinçli tüketim alışkanlıkları edinirler ve finansal kararlarını daha bilinçli verebilirler. Bu saye-
                  de matematik dersi sadece soyut kavramların öğrenilmesine değil günlük yaşamda karşılaşılan pratik sorunlara
                  matematiksel çözümler üretebilme becerisinin geliştirilmesine de katkı sağlamış olacaktır.


                7. Örnek  Kimya Dersi 10. Sınıf

                             (SDB1.2, SDB2.2, D3.2, D3.4, E2.1, E2.2, E3.6). Öğrencilerden makro ve mikro ölçekli de-
                             neylerin atom ekonomisi, su ayak izi, ve kimyasal maddelerin ekosisteme etkilerini be-
                             lirlemeye yönelik ölçütler belirlemeleri istenir. Öğrenciler; çökelme tepkimelerine ilişkin
                             makro  ve  mikro  ölçekli  deneylerde  kullandıkları  kimyasal  maddelerin  miktarı,  deneyde
                             kullandıkları ve deney sonrası temizlik için harcadıkları suyun miktarı ile deney sonucu
                             oluşan kimyasal kirliliğin miktarını ölçerek kimyasal kirliliğin ekosisteme etkisini belirle-
                             meleri için yönlendirilir (OB8). Bu çalışma ile öğrencilerin çevre kirliliğinin kaynaklarını,
                             nedenlerini ve sonuçlarını bilmeleri; doğayı korumaya, çevresel temizliğe ve sürdürüle-
                             bilirliğe önem vermeleri; israftan kaçınmaları sağlanarak doğaya merhamet, tasarruf ve
                             temizlik değerleri vurgulanır.

                  Yukarıda verilen metin örneği Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı'nın 10. sınıf ''Sürdürülebilirlik''
                  temasından alınmıştır. Bu örnekte öğrencilerden deneyde kullanılan su miktarını hesaplamaları istenir. Deney
                  sonrası temizlik için harcanan su miktarını da göz önünde bulundurarak su ayak izi kavramını anlamaları da


                                                                                                                 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24