Page 22 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 22

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                               Dersin Adı : Fizik
             2
                                  Amaç : Sürtünme kuvvetinin matematiksel modeline ilişkin tümevarımsal akıl yürü-
                                          tebilme
                              Okuryazarlık  Veri okuryazarlığı
                                   Süre : 40+40 dakika
                   Araç Gereç yada Malzeme: Tahta
                  Yönerge: Aşağıdaki işlem basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
                          Öğrencilerden 4-5 kişilik gruplar oluşturmaları istenilir.

                          Her bir gruba etkinlik malzemeleri dağıtılır.
                          Etkinlik yönergesi akıllı tahtaya açılır.
                           Öğrencilere “ Buzdolabının mı sandalyenin mi yeri daha kolay değiştirilir? Neden ?”
                          Yağmurlu havalarda neden kazalar çoğalır?
                          Benzeri sorular sorulur. Kısa tartışma ortamı oluşturulur.
                  1. Adım : Öğrencilere, dijital simülasyonlar veya basit deneyler (örneğin, kayarak hareket eden bir blok)
                          sunulur. Bu araçlar, öğrencilerin sürtünme kuvvetini gözlemlemelerine ve çeşitli değişkenlerin
                          etkisini anlamalarına yardımcı olur.
                  2. Adım: Öğrencilere Sürtünme kuvvetini etkileyen yüzey türü, cismin agırlığı, Zemin gibi farklı değiş-
                          kenlere ait veri setleri verilir. Öğrencilerden veri setlerini kullanarak çeşitli grafikler çizmeleri
                          istenir.(kuvvet-sürütnme kuvveti grafiği)
                  3. Adım: Öğrenci gruplarının çizdiği grafikleri açıklamaları istenilir.
                  4. Adım: Öğrencilerin edindikleri veriler doğrultusunda sürtünme kuvvetinin matematiksel modelini oluş-
                          turmaları istenilir.Oluşturulan modeler üzerine tartışma ortamı oluşturulur.
                  5. Adım: Öğrencilere gerçek dünya senaryosu içeren bir problem ile matematiksel modellerini kullan-
                          maları ve problemi çözmeleri istenilir. Öğrenciler, grafikleri ve matematiksel modeli kullanarak
                          sürtünme katsayısını (μ) hesaplar ve farklı yüzeyler arasındaki farkları analiz ederler Çözüm
                          sonuçları doğrultusunda öğrenci gruplarının oluşturdukları matematiksel modellemeler değerlen-
                          dirilir. Rehberlik edilerek sürtünme kuvvetinin matematiksel modeli teyit edilir.
                  6. Adım: Öğrencilere farklı yüzey koşullarında, ağırlıkta sürtünme kuvveti hesaplamaq problemleri verilir.
                          Farklı veri setleri, grafikler üzerinden sürtünme kuvveti hesaplatılır.


                  Değerlendirme
                           Soru
                                •  Uygulanan kuvvet: 25 N/25N
                                •  Sürtünme kuvveti: 15 N/15N

                                a.  Yüzeylerin Sürtünme Katsayılarını Karşılaştırın: Hesapladığınız sürtünme katsa-
                                   yılarını karşılaştırarak yüzeylerin sürtünme özellikleri hakkında nasıl bir genelleme
                                   yapabilirsiniz? Hangi yüzey en yüksek sürtünmeyi sağlıyor?
                                b.  Uygulanan Kuvvet ve Sürtünme Kuvveti Arasındaki İlişkiyi İnceleyin: Uygula-
                                   nan kuvvet ile sürtünme kuvveti arasındaki ilişkiyi grafikte gösterin. Grafiği çizmek
                                   için aşağıdaki verileri kullanın:
                                   A.Yüzey 1: Uygulanan kuvvet: 15 N, Sürtünme kuvveti: 10 N
                                   B. Yüzey 2: Uygulanan kuvvet: 20 N, Sürtünme kuvveti: 12 N
                                   C. Yüzey 3: Uygulanan kuvvet: 25 N, Sürtünme kuvveti: 15 N




      22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27