Page 15 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 15

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  tirilirken öğrenciden dik dairesel silindirin yüzey açınımına ilişkin deneyimlerini dik dairesel silindirin yüzey
                  alanına yansıtabilmesi beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilere dik dairesel silindirin açınımını gözlemlemele-
                  rini sağlayacak görsel materyaller verilebilir. Öğrencilerin karşılaştığı görseller üzerinden sorgulama becerisi
                  ile birlikte akıl yürütmeleri ve sonuç olarak görsel üzerinden konuya ilişkin bir çıkarım yapmaları istenebilir.
                  Ayrıca dik dairesel silindirin yüzey alanını hesaplama sürecinde kültürel ve mimari eserler kullanılması öneril-
                  miştir. Günlük hayattan konuya ilişkin örnekler verilmesinin öğrencilerin konuya ilgilerini artırmanın yanı sıra
                  kültürel ögelere olan farkındalığın artırılmasında etkili olacağı düşünülmektedir. Öğrenciler Türk-İslam sanat-
                  larında silindir şeklindeki mimarileri inceleyerek sanat eserini betimleyip çözümleyecekleri, işlevsel ve estetik
                  açıdan silindirin mimarideki önemi hakkında yargıda bulunacakları bir yaşantı geçireceklerdir. Matematik ve
                  sanat arasındaki ilişkinin gözlemleneceği bu örnek ile öğrencilerde sanatın çok yönlü, aydınlatıcı ve kültürel
                  işlevleri konusunda da bir farkındalık oluşacağı düşünülmektedir.
               Örnek 5.
               5. Örnek   Hayat Bilgisi Dersi 3. Sınıf

                            HB.3.1.3
                            Öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilmeleri (SBAB5,
                            SBAB5.5.SB1, SBAB5.5.SB2) beklenir. Çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri
                            geliştirmeleri (a) istenir. Öğrencilere Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan haklara
                            yönelik örnekler sunulur (OB6.3). Öğrencilere sahip oldukları haklara ilişkin görüş geliş-
                            tirme, fikir paylaşma, öğrenme halkası gibi tekniklerle çeşitli etkinlikler yaptırılır. Küçük
                            gruplar oluşturularak konu ile ilgili farkındalık projesi hazırlama görevi verilir. Öğrencile-
                            rin  görev  paylaşımı  yapmaları  (SDB2.2, SDB2.2.SB1)  istenir.  Bu  süreçte  öğrencilerden
                            düşüncelerini arkadaşlarıyla açık bir şekilde (E3.5) paylaşmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB2),
                            farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB3).



                  Yukarıda verilen metin örneği Hayat Bilgisi dersi 3. sınıf, "Ben ve Okulum" isimli 1. öğrenme alanından alın-
                  mıştır. Örnek incelendiğinde Vatandaşlık Okuryazarlığı (OB6)  becerisinin işe koşulduğu görülmektedir.
                  Yaşantı gerçekleştirilirken öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri geliştirmeleri ve
                  bu projeleri paylaşmaları beklenmektedir. Öğrencilerde temel hak ve sorumlulukları hakkında bilgi toplayarak
                  farkındalık oluşturmak amaçlanmaktadır. Öğrencide bu farkındalık ile birlikte farklı hak ve sorumlulukları
                  bilme, sorgulama ve kullanma ihtiyacı ortaya çıkması muhtemeldir. Ayrıca devlet organlarının nasıl işlediğinin
                  farkında olan, toplum kurallarını bilen ve uygulayan, devletine bağlı, iyi vatandaş yetiştirilmesi hedeflenmek-
                  tedir. Vatandaşlık okuryazarlık becerisi ile birlikte öğrencilerin toplumda aktif bir rol oynayan, düşüncelerini
                  özgürce ifade edebilen, sorumluluk sahibi bireylere dönüşebileceği düşünülmektedir.


               6. Örnek   Matematik Dersi 8. Sınıf

                            istenir (MAB5). Ardından öteleme dönüşümüne yönelik şekiller arasındaki eşlik, eşit uzak-
                            lık ve yöne dayalı ilişkileri belirlemeleri için uygun öğrenme ortamı oluşturulur. İnceleme
                            sonunda öteleme dönüşümü tanıtılarak şekillere ait noktalar ve görüntüleri arasında bir
                            eşleme yapıldığı, öteleme dönüşümünün belirleyicilerinin aynı yön ve eşit uzaklık olduğu
                            vurgulanır. Öğrencilerin grup çalışması (SDB2.2) yapmaları sağlanarak verilen geomet-
                            rik şekillerin (üçgen, dörtgen gibi) öteleme dönüşümü altındaki görüntülerini kareli veya
                            noktalı  kâğıt  üzerinde  çizmeleri  ve  birbirlerinin  çizimlerini  değerlendirmeleri  istenebilir
                            (OB4). Ayrıca öğrencilerin, çizim yaparken izledikleri yöntemleri tartışmaları istenir. Grup
                            çalışmalarının  değerlendirilmesinde  grup  değerlendirme  formu  kullanılabilir.  Çizimlerin
                            değerlendirilmesinde  kağıt  üzerinde  asetat  gibi  somut  materyallerden  yararlanılabilir.
                            Ayrıca öğrencilere matematik yazılımında öteleme dönüşümü içeren araçları kullanma
                            fırsatı verilebilir (OB2).




                                                                                                                 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20