Page 15 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 15
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
tirilirken öğrenciden dik dairesel silindirin yüzey açınımına ilişkin deneyimlerini dik dairesel silindirin yüzey
alanına yansıtabilmesi beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilere dik dairesel silindirin açınımını gözlemlemele-
rini sağlayacak görsel materyaller verilebilir. Öğrencilerin karşılaştığı görseller üzerinden sorgulama becerisi
ile birlikte akıl yürütmeleri ve sonuç olarak görsel üzerinden konuya ilişkin bir çıkarım yapmaları istenebilir.
Ayrıca dik dairesel silindirin yüzey alanını hesaplama sürecinde kültürel ve mimari eserler kullanılması öneril-
miştir. Günlük hayattan konuya ilişkin örnekler verilmesinin öğrencilerin konuya ilgilerini artırmanın yanı sıra
kültürel ögelere olan farkındalığın artırılmasında etkili olacağı düşünülmektedir. Öğrenciler Türk-İslam sanat-
larında silindir şeklindeki mimarileri inceleyerek sanat eserini betimleyip çözümleyecekleri, işlevsel ve estetik
açıdan silindirin mimarideki önemi hakkında yargıda bulunacakları bir yaşantı geçireceklerdir. Matematik ve
sanat arasındaki ilişkinin gözlemleneceği bu örnek ile öğrencilerde sanatın çok yönlü, aydınlatıcı ve kültürel
işlevleri konusunda da bir farkındalık oluşacağı düşünülmektedir.
Örnek 5.
5. Örnek Hayat Bilgisi Dersi 3. Sınıf
HB.3.1.3
Öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilmeleri (SBAB5,
SBAB5.5.SB1, SBAB5.5.SB2) beklenir. Çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri
geliştirmeleri (a) istenir. Öğrencilere Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan haklara
yönelik örnekler sunulur (OB6.3). Öğrencilere sahip oldukları haklara ilişkin görüş geliş-
tirme, fikir paylaşma, öğrenme halkası gibi tekniklerle çeşitli etkinlikler yaptırılır. Küçük
gruplar oluşturularak konu ile ilgili farkındalık projesi hazırlama görevi verilir. Öğrencile-
rin görev paylaşımı yapmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB1) istenir. Bu süreçte öğrencilerden
düşüncelerini arkadaşlarıyla açık bir şekilde (E3.5) paylaşmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB2),
farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB3).
Yukarıda verilen metin örneği Hayat Bilgisi dersi 3. sınıf, "Ben ve Okulum" isimli 1. öğrenme alanından alın-
mıştır. Örnek incelendiğinde Vatandaşlık Okuryazarlığı (OB6) becerisinin işe koşulduğu görülmektedir.
Yaşantı gerçekleştirilirken öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri geliştirmeleri ve
bu projeleri paylaşmaları beklenmektedir. Öğrencilerde temel hak ve sorumlulukları hakkında bilgi toplayarak
farkındalık oluşturmak amaçlanmaktadır. Öğrencide bu farkındalık ile birlikte farklı hak ve sorumlulukları
bilme, sorgulama ve kullanma ihtiyacı ortaya çıkması muhtemeldir. Ayrıca devlet organlarının nasıl işlediğinin
farkında olan, toplum kurallarını bilen ve uygulayan, devletine bağlı, iyi vatandaş yetiştirilmesi hedeflenmek-
tedir. Vatandaşlık okuryazarlık becerisi ile birlikte öğrencilerin toplumda aktif bir rol oynayan, düşüncelerini
özgürce ifade edebilen, sorumluluk sahibi bireylere dönüşebileceği düşünülmektedir.
6. Örnek Matematik Dersi 8. Sınıf
istenir (MAB5). Ardından öteleme dönüşümüne yönelik şekiller arasındaki eşlik, eşit uzak-
lık ve yöne dayalı ilişkileri belirlemeleri için uygun öğrenme ortamı oluşturulur. İnceleme
sonunda öteleme dönüşümü tanıtılarak şekillere ait noktalar ve görüntüleri arasında bir
eşleme yapıldığı, öteleme dönüşümünün belirleyicilerinin aynı yön ve eşit uzaklık olduğu
vurgulanır. Öğrencilerin grup çalışması (SDB2.2) yapmaları sağlanarak verilen geomet-
rik şekillerin (üçgen, dörtgen gibi) öteleme dönüşümü altındaki görüntülerini kareli veya
noktalı kâğıt üzerinde çizmeleri ve birbirlerinin çizimlerini değerlendirmeleri istenebilir
(OB4). Ayrıca öğrencilerin, çizim yaparken izledikleri yöntemleri tartışmaları istenir. Grup
çalışmalarının değerlendirilmesinde grup değerlendirme formu kullanılabilir. Çizimlerin
değerlendirilmesinde kağıt üzerinde asetat gibi somut materyallerden yararlanılabilir.
Ayrıca öğrencilere matematik yazılımında öteleme dönüşümü içeren araçları kullanma
fırsatı verilebilir (OB2).
15