Page 13 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 13
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
4.1.2. Temel Eğitim Öğretim Programları Okuryazarlık Becerileri Örnekleri
Bu bölümde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli temel eğitim kademesi öğretim programlarında yer alan okurya-
zarlık becerileri örneklerine ve bu örneklerin açıklamalarına yer verilmiştir.
1. Örnek Hayat Bilgisi Dersi 2. Sınıf
HB.2.4.2
Öğrencilerden yaşadıkları yerin yönetim birimleri ile ilgili kaynaklardan bilgi toplayabil-
meleri (SBAB2, SBAB2.2SB1, SBAB2.2SB3) beklenir. Bunun için yaşadığı yerin yönetim
birimleri ile ilgili kaynaklardan bilgileri bulmaları (a) istenir. Yapılandırılmış röportaj, gö-
rüşme, genel ağ araştırması gibi yöntemlerle çeşitli kaynaklardan yaşadığı yerin yönetim
birimleri ile ilgili bilgi toplamaları istenir (OB1.2), (E1.5). Öğrencilerin yaşadığı yerin yönetim
birimleri ile ilgili bulduğu bilgileri kaydetmeleri (b) beklenir. Öğrencilerden topladığı bilgileri
yapılandırılmış görüşme formuna yazmaları ya da not almaları istenir. Süreç; eşleştirmeli,
doğru-yanlış, kısa cevaplı gibi maddelerden oluşan bir çalışma yaprağı ile değerlendirile-
bilir. Çalışma yaprakları öğrenci portfolyolarına dâhil edilir.
Yukarıda verilen metin örneği hayat bilgisi dersi 2. sınıf, "Yaşadığım Yer ve Ülkem" isimli 4. öğrenme alanından
alınmıştır. Örnek incelendiğinde Bilgi Okuryazarlığı (OB1) becerisinin işe koşulduğu görülmektedir. Yaşantı
gerçekleştirilirken öğrencilerden yaşadıkları yerin yönetim birimleri ile ilgili bilgi toplamaları beklenmektedir.
Öğrencilerden, istenen bilgiye ulaşabilmesi için öncelikle amacına uygun kullanacağı kaynakları (yapılandırıl-
mış röportaj, görüşme, genel ağ vb.) belirleyerek bir araştırma sürecine girmesi, belirlediği araçlardan bilgilere
ulaşması ve farklı kaynaklardan ulaştığı bilgileri karşılaştırarak elde ettiği bilginin doğruluğunu sorgulaması
istenmektedir. Devamında öğrencilerden, ulaştıkları bilgileri kaydetmeleri beklenmektedir. Bu sürecin öğren-
cilerin hem öğrenim yaşamlarında hem de günlük yaşamlarında ihtiyaç duydukları bilgiye ulaşmada izlemeleri
gereken yolları öğrenmelerinde ve yaşam boyu öğrenen bireyler olmalarında etkili olacağı öngörülmektedir.
2. Örnek Fen Bilimleri Dersi 4. Sınıf
FB.4.1.2.
Ders öncesinde bilimsel yollarla araştırılabilecek konuların listesi hazırlanır. Öğrencile-
rin merak ettikleri ve incelemek istedikleri, bilimsel yollarla araştırılabilecek bir konuyu
gruplar hâlinde belirleyerek tanımlamaları sağlanır. İlgi duydukları, merak ettikleri konuyu
belirlemeleri desteklenerek motivasyonları artırılır (SDB1.2, E1.1, D3.3). Belirledikleri konu
doğrultusunda sorular sormaları istenir (E3.8). Soruları cevaplamak üzere konu hakkın-
da teknolojik araçlar ve diğer kaynakları kullanarak bilgi toplamaları sağlanır. Güvenli bilgi
kaynaklarına erişmeleri için dijital ortamdaki bilgi kaynaklarının güvenirliğinin sorgulanma-
sında nelere dikkat edilmesi gerektiği (edu, gov uzantılı siteler vb.) hakkında öğrencilere
bilgi verilebilir. Dijital ortamdan bilgi alma konusunda öğrencilerin fikrî mülkiyet haklarını
bilerek ona uygun davranmaları sağlanır (OB2). Öğrenciler bilgi toplamak için farklı kay-
naklara (güvenilir genel ağ, uzman kişi, aile büyükleri vb.) yönlendirilebilir (SDB1.2, E3.4).
Yukarıda verilen metin örneği fen bilimleri dersi 4. sınıf, "Bilime Yolculuk" isimli 1. üniteden alınmıştır. Örnek
incelendiğinde Dijital Okuryazarlık (OB2) becerisinin işe koşulduğu görülmektedir. Yaşantı gerçekleştiri-
lirken öğrenciden bilgi kaynağının güvenilirliğini sorugulayabilmesi beklenmektedir. Bu süreçte öğrenciden
dijital bilgiye erişim yollarını öğreneceği, bilgiye ulaşmak için hangi dijital ortamları kullanarak yararlı bil-
giye nasıl ulaşacağı ve dijital ortamdan bilgi alma konusunda fikrî mülkiyet haklarını tanıyarak buna uygun
13