Page 8 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 8

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               yapabilme ve eylemselliğin sürdürülebilirliğini sağlayabilme olarak açıklanabilir. Bu düzeyde öğrenci, eylem-
               lerinin sonuçlarını ve etkilerini değerlendiren bir anlayışa sahip olur. Öğrenciler kendilerini sorumlu hissederek
               davranışlarının devamlılığını sürdürebilir. Örneğin dijital okuryazarlıkta eylemsellik düzeyinde bir öğrenci
               e-güvenlik önlemlerini alabilir, dijital araçları amacına uygun kullanabilir, dijital bilgiyi kullanarak eleştirel
               düşünebilir, iletişim kurabilir, duygu ve düşüncelerini paylaşabilir. Bu noktada eylemsellik düzeyinin yalnızca
               eylemleri içeren düzey olmadığı bilinmelidir. Öğrencinin eyleme geçmeyen zihinsel eylemleri de bu düzeyi
               karşılar.

               Okuryazarlık becerilerinin düzeyleri öğretim programlarımızda sarmal yapıda kurgulanmıştır. Her öğrencinin
               eylemsellik düzeyine ulaşması amaç değildir. Bazı durumlarda işlevsel düzeyde, bazılarında ise farkındalık
               düzeyinde kalınabilir. Öğrencinin beklenti, ilgi ve ihtiyacı doğrultusunda okuryazarlık düzeylerine ulaşması
               için desteklenmesi gereklidir. Öğretim sürecinde farkındalık, işlevsellik ve eylemsellik düzeyini içeren öğren-
               me yaşantılarının tasarlanması etkinliklerde uygun görülen yerlere süreç bileşenlerinin bütünleşmesi önemlidir
               ancak tüm okuryazarlıkların bir bütünün parçaları olduğu unutulmamalıdır. Bunlarla birlikte programlarda
               okuryazarlıklar öğrenme çıktılarında vurgulanmamıştır. Okuryazarlıklar sınıf içi ve sınıf dışı uygulamalara ör-
               tük olarak yansıtılması beklenen beceriler olarak açıklanmıştır. Dolayısıyla öğrenme yaşantıları kurgulanırken
               bu detaya dikkat edilmeli, program kapsamında belirlenen öğrenme çıktılarına yönelik tüm etkinliklerde uygun
               görülen yerlere okuryazarlıkların nüfuz ettirilmesine önem verilmelidir çünkü okul öncesi kademesinden iti-
               baren öğrencinin ihtiyacı bağlamında okuryazarlık becerilerini geliştirmesi, ortaöğretim kademesinden mezun
               olan öğrencinin söz konusu becerileri kazanması hedeflenmektedir. Sonuç olarak amaç öğrencinin okuryazar-
               lığın temel hedeflerine bütüncül olarak ulaşmasını sağlamaktır.

               Öğretmenlerimiz için rehber rolüne sahip bu kitapta okuryazarlık becerilerinin sınıf içi ve sınıf dışı uygulama-
               larında okuryazarlık becerilerini nasıl ele alabilecekleri, öğrenme yaşantılarıyla nasıl bütünleştirebilecekleri
               programlardan örnekler ile anlatılmaya çalışılacaktır. Öğretim süreçlerini kolaylaştırıcı role sahip bu kitap,
               öğrencilerde geliştirilmesi amaçlanan okuryazarlık becerilerine bütüncül anlamda ulaşılmasını sağlamak adına
               programların uygulayıcısı öğretmenlerimize yol haritası çizecektir.
               4.1.1. Okuryazarlık Becerileri Öğretim Programlarına Nasıl Yansıtıldı ve Programlarda Nasıl
               Ele Alındı?




                 1.4.4.3. Sistem Düşüncesi ve Okuryazarlık Becerileri
                 Okuryazarlık  kavramı,  günümüz  dünyasının  karmaşıklığı  ve  bilgi  bolluğu  içinde  önemli  bir  beceri
             1
                 hâline gelmiştir. Sistem düşüncesi, bu karmaşıklığı anlamada ve yönetmede etkili bir araç olarak öne
                 çıkmıştır. Sistem düşüncesinin bir parçası olarak okuryazarlık, bireylerin karmaşık sistemleri anlama ve
                 bu sistemler arasındaki ilişkileri görebilme yeteneğini ifade eder. Bu doğrultuda okuryazarlık becerileri
                 bağlamında  sistem  düşüncesinin  kazandırılarak  öğrencilerin  hayat  boyu  öğrenme  yeterliliklerinin
                 güçlendirilmesi  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öncelikli amaçlarından biridir.

























      8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13