Page 76 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 76
Üniversite Hazırlık Sürecinde Ebeveyn Olmak
Sınava Hazırlık Sürecinde Çocuğa Destek Sunma
Çocukların sınavla ilgili kaygı düzeyleri yükseldikçe kendilerine yönelik olumsuz bir değerlendirme içine girerler. Bu ço-
cukların başarısız olacaklarına dair kendi içlerinde konuşmaları vardır ve bu konuşmalara “olumsuz iç sesler” denir. “Bu
sınavda başarısız olursam her şey mahvolur.”, “Okuduklarımı anlayamıyorum.”, “Herkes benden daha zeki ve başarılı.”,
“Kesinlikle başarısız olacağım.”, “Sınavdan sonra her şeyin berbat olacağına inanıyorum.” ve “Yapamayacağım.” gibi
ifadelerle kendini gösterir. Ebeveynler bu düşünceler karşısında çocuğu nasıl sakinleştirileceği konusunda kararsızlık/
çaresizlik hissedebilirler en sık kullanılan ‘Yaparsın, bu düşünceler gerçekçi değil.’ gibi cümleler fayda sağlamayabilir.
Böyle durumlarda çocuğun geçmiş başarılarından yola çıkılabilir. Geçmişte kaygı duyduğu ve üstesinden geldiği durum-
lar örnek verilerek konuşulması daha etkili olabilir.
Ebeveynler çocukları bu düşünceler içinde olduğunu farkettiğinde yerine koyacak başka düşünceler oluşturulabilir:
Bu düşünceler yerine
Kendine inan. Daha önce istediğin pek çok şeyi yapabildin. Gayret
Yapamayacağım.
edersen bunu da yapabilirsin.
Sınavda istediğin sonucu alamadın. Eksik olduğun konuları gözden
Sınavda başarısız oldum.
geçirerek bir sonraki sınavda daha başarılı olabilirsin.
Bu sınavda başarısız olmam demek Bu sadece bir sınav ve senin değerini bizim için asla değiştirmez. Sı-
benim bir hiç olduğum anlamına gelir. navı kazanmanı biz de isteriz ama mutlu olman bizim için daha önemli.
Uzun bir süredir çalışıyorsun. Ara sıra odaklanamaman oldukça
Dikkatim hiçbir şekilde dağılmamalı.
normal.
Beklentinin olduğu bir sınavda heyecanlanman çok normal ve biraz da
Hiç heyecan yapmamalıyım.
gerekli. Heyecanını yönetebileceğini düşünüyorum.
Başaramazsam kesin rezil olurum. Önemli olan senin ne düşündüğün ve neyi başarmak istediğin.
YKS, önemli bir sınav olmakla birlikte ne bir son ne de tek fırsattır. Unutmayın, bu sınavda aile olarak
birlikte hareket ederek sevgi ve destekle çocuğunuzun potansiyelini en üst düzeye çıkarabilir ve onu
hayallerine bir adım daha yaklaştırabilirsiniz.
Kaygının Kime Ait Olduğunun Belirlenmesi
Kaygı diğer tüm duygular gibi bulaşıcı bir etkiye sahiptir. Ebeveynler “Ben de süreçle alakalı çok kaygılıyım ama bunu
çocuğuma hiç belli etmedim.” diye düşünebilir. Ebeveynler hissettirmek istemeseler bile kendi kaygıları bir şekilde ço-
cuğa yansıtır.
77
76
76 77