Page 78 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 78
Üniversite Hazırlık Sürecinde Ebeveyn Olmak
Çocuğu sınırlarının üstünde zorlamak, ulaşamayacağı hedefler konusunda ısrarcı olmak gerginlik, kaygı, başarısızlık,
güvensizlik ve mutsuzluk sonuçlarını doğurabilir.
Çocukların Güçlü Özelliklerine Odaklanma
Ebeveynler her çocuğun kendine özgü yetenekleri, ilgi alanları ve öğrenme tarzları olduğunu unutmamalıdır. Karşılaştır-
ma yapmak, bu farklılıkları görmezden gelmek çocukların kendilerini yetersiz hissetmelerine neden olur.
Ebeveynler bunun yerine çocuklarını bireysel olarak değerlendirip destekleyebilir. Çocukların güçlü ve zayıf yönlerine
odaklanmak ve gelişmeleri için destek olmak önemlidir. Çocuklar, ailelerinden aldıkları sevgi ve desteğin koşulsuz
olduğunu bilmelidir.
Her çocuğun kendi potansiyelini keşfetmesine ve en iyi durumuna ulaşmasına yardımcı olmak önemlidir. Unutmayın,
her çocuk özel ve değil!
“Ya olmazsa?” sorusunu birlikte yanıtlama
Çocukla alternatif meslekler belirleyerek bu meslekleri inceleyebilir ve önceden başka seçenekler oluşturabilirsiniz.
Seçeneksizlik; yaşanan gerginlik ve kaygıyı aşılması güç bir duruma getirebilir.
Çocuk kişisel değerinin ve aile içindeki konumunun sınavlar sonucundan bağımsız ve bu sonuçlardan etkilenmeyecek
bir alanda olduğunu bilmelidir.
Uzman desteği alma
Sınav kaygısı ile ilgili edinilen tüm bilgilere rağmen kaygı ile baş edebilmek bazen oldukça zor olabilir. Bu konuda
okulunuzun rehberlik servisinden ya da rehberlik araştırma merkezlerinden destek alabilirsiniz.
YKS SİSTEMİ
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından her yıl uygulanan
liseden mezun olmaya hak kazanmış ve mezun olan öğrencilerin üniversiteye girmeleri için uygulanan bir sınavdır.
YKS’de yıllara göre bazı değişiklikler/güncellemeler yapılabilir. Yapılan bu değişiklikler ÖSYM’nin yayımladığı kılavuzda
açıklanır. Sınava hazırlanan öğrencilerin ve ebeveynlerinin ÖSYM duyurularını takip etmeleri önemlidir.
YKS iki aşamalı bir sınavdır. Sınavın ilk oturumu Temel Yeterlilik Testi (TYT), tüm adayların girmesi gereken ilk sınavdır.
Türkçe, matematik, sosyal bilimler (tarih, coğrafya, felsefe, din kültürü ve ahlak bilgisi) ve fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji)
alanlarında 120 soru sorulmaktadır. Sınav süresi 165 dakikadır.
İkinci aşama olan Alan Yeterlilik Testi (AYT), 4 yıllık bir fakülteye girmek isteyen adayların girmesinin zorunluğu olduğu
2. oturumdur. AYT’de adaylar, seçtikleri alana göre farklı testlere girmektedir. Sınav süresi 180 dakikadır. AYT’nin sa-
yısal, sözel ve eşit ağırlık testleri aynı oturumda, 5 ayrı dilde yapılan yabancı dil testi (YDT) 3. oturumda yapılmaktadır.
Yerleştirme
• Adaylar, TYT ve AYT puanları ile birlikte ek puanları da göz önünde bulundurarak tercih yapabilirler. Tercihler,
ÖSYM’nin her yıl yayımladığı tercih kılavuzu aracılığıyla yapılmaktadır. Yerleştirmeler, adayların puanlarına ve
tercih ettikleri programların kontenjanlarına göre yapılmaktadır.
• Yerleştirme puanları hesaplanırken öğrencinin ortaöğretimden mezun oldukları puan (OBP), varsa ek puan
(meslek liseleri, imam hatip liseleri, spor liseleri, güzel sanatlar liseleri vb.) eklenerek oluşturulur. Genel liseler-
de OBP’nin yerleştirme puanına katkısı en düşük 30 puan, en yüksek 60 puandır. Meslek liselerinde öğrenci
kendi alanının ek puan verdiği ön lisans bölümlerini tercih ettiğinde OBP’sine ek olarak 15-30 puan aralığında
fazladan puan verilecektir. Bu puanı kendi alanının devamı niteliğindeki ön lisans programlarında kullanabile-
cek, başka bir programı tercih etmek istediğinde kullanamayacaktır. Bu puan hesaplanırken öğrencinin kendi
okulu içerisindeki mezuniyet puanı önemlidir.
79
78
78 79