Page 111 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 111

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                     Roman - Giriş







        1.   Tatlıcı Sokağı, öyle dardır ki ancak kedilerle çocuklar sığa-  4.   Aşağıdaki parçaların hangisinde öyküleyici bir anlatım vardır?
            bilir. İçine hiçbir yabancıyı almayan yabani bir sokağa soğuk
                                                                   A)  Kitap; noktalama işaretleri ile ilgili çeşitli tespitlere,  tes-
            bir şubat sabahı, korkunç soluğuyla bir kamyon girmek istedi.
                                                                      pitlerden sorunlara, sorunlardan çözümlere, çözümlerden
            Kışın ayazına çıkmak istemeyen bizler, sıcacık yataklarımız-
                                                                      tekliflere kadar uzanan geniş bir yelpazede çok kapsamlı
            da, senaryosunu kendi yazdığımız rüyaları tembelce seyre-
                                                                      bilgiler içermektedir.
            derken narayı andıran bir ses duyarak uyandık.
                                                                   B)  İnsanoğlunun  şahit  olduğu  son  yüzyılları  birkaç  kelime
            Bu parçanın dil ve anlatım özellikleri ile ilgili aşağıdaki-  ile sembolize etmek istersek 19. yy. için “sanayileşme”,
            lerde hangisi söylenemez?                                 20. yy. için “küreselleşme”, 21. yy. için “yüksek teknoloji”
                                                                      kullanılabilir. Ancak özellikle iş dünyası için, devam eden
            A)  Doğrudan anlatım yapılmıştır.
                                                                      süreçte yepyeni bir başlık atılıyor: Sürdürülebilirlik.
            B)  Kişileştirme vardır.
                                                                   C)  Yedigey, sadece bahar gelince çok kısa süreliğine yeşeren
            C)  Kahraman anlatıcının bakış açısı kullanılmıştır.
                                                                      uçsuz bucaksız Sarı-Özek bozkırını görünce etkilendi. Aral
            D)  Abartıya yer verilmiştir.                             Gölü’nün çevresinde de Üst-Yurt Yaylası gibi bozkırlar ve düz
            E)  Düşsel anlatıma başvurulmuştur.                       ovalar vardı ama hayatında ilk defa böyle bir çöl görüyordu.
                                                                   D)  Sanatçı, edebiyat dünyamızda şair kimliğiyle tanındı. İlk
                                                                      şiiri 1964 yılında Genç Şairler Antolojisi’nde yayımlandı.
                                                                      Hece ölçüsüne tutkuyla bağlandı. Âşık tarzı bazı şiirlerin-
        2.   •  Yafes Çelebi’nin Zekeriya Usta’ya çırak olması
                                                                      de “Nedim” mahlasını kullandığı görüldü.
             •  Yafes Çelebi’nin hiyel ilmini öğrenmeye başlaması
                                                                   E)  Maya ve şekeri karıştırma kabına alıp üzerine bir su bar-
             •  Yafes Çelebi’nin icatlarının tanıtımı, bu icatları padişaha   dağı kadar ılık su ekledikten sonra mayanın kabarmasını
               sunmak için gösterdiği gayretler ve Yafes Çelebi’nin Hiyel   bekleyin. Derin bir kap içerisine unları eleyip, ortasını açın
               Kalemi Reisi Uzun İhsan Efendi ile tanışması           ve kabaran mayalı karışımı ortaya boşaltın. Azar azar ılık
                                                                      su ilave ederek ele yapışan yumuşak bir hamur yoğurun.
             •  Yafes Çelebi’nin, Davud’u kaçırması
            Bu yargılar romanın yapı unsurlarından hangileri hakkın-
            da bilgi vermektedir?
                                                               5.    I. Gündüz hava, dağların güneşe dönük yamaçlarında, bir
            A)  Şahıs Kadrosu - Olay örgüsü
                                                                      çocuk  nefesi  kadar  yumuşak  ve  güzeldi.  Ama  bu  hâli
            B)  Zaman - Olay örgüsü                                   pek kısa sürdü. Önce sadece hissedilebilen bir yavaşlık-
            C)  Mekân - Şahıs kadrosu                                 la değişmeye başladı. Sonra buzullardan bir rüzgâr esti.
                                                                      Acelesi olan alaca karanlık, yaklaşan gecenin soğuk, gri,
            D)  Zaman - Şahıs kadrosu
                                                                      mor  rengini  de  ardından  sürükleyerek  sessizce  vadileri,
            E)  Olay Örgüsü - Mekân                                   boğazları kaplayıverdi.

                                                                    II. Bulutlar  çok  küçük  su  damlacıkları  ve  buz  kristallerinden
                                                                      oluşmuş kümelerdir. Bulut içinde ve çevresinde meydana ge-
                                                                      len hava akımları, bulutların sürtünme ile elektriklenmesine
        3.   Aslında bir müzik terimi olan ----; özellikle kişileri, nesneleri ka-  neden olur. Bulutlarda biriken statik elektrik uygun şartlarda
            rakterize  eden,  tekrarlayan  motif  anlamındadır.  Edebiyatta  sık   aniden boşalır. Bu yük boşalmasına “yıldırım” adı verilir.
            sık tekrarı bir çeşit karakterize edişe ya da hatırlatmaya yarayan      Numaralanmış metinlerle ilgili aşağıdaki değerlendirme-
            motif, durum, formül ya da nesne demektir ki, aynı zamanda bir   lerden hangisi doğrudur?
            kurgu aracı anlamı da taşıyabilir. Dolayısıyla katmanlardan kuru-
            lan bir anlatı sisteminde  önce karakteri belirtiyor gibi görünse de   A)  I. metinde nesnel, II. metinde öznel ifadeler kullanılmıştır.
            aslında geri planda bir muhtevayı işaret eder.         B)  I. metin sanatsal, II. metin bilimsel bir eserden alınmıştır.

            Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi   C)  I. metindeki anlatıcı gerçek, II. metindeki kurmacadır.
            getirilmelidir?                                        D)  I. metinde açıklayıcı, II. metinde öyküleyici anlatım söz
                                                                      konusudur.
            A) Montaj           B) Pastiş                 C) Parodi
                                                                   E)  I. metinde belirli bir zaman dilimi yokken II. metinde za-
                   D) Metinler Arasılık           E) Leitmotiv        man belirgindir.



                                                                                                             109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116