Page 62 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 62

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        7.   •  Salyangozları  bilir  misiniz?  Onlar  da  tıpkı  kaplumbağalar   8.   Aşağıdaki cümlelerin hangisinde boş bırakılan yere yay
            gibi  evlerini  sırtlarında  taşırlar.  Bir  zamanlar,  evini  sırtında   ayraçla verilen ifadenin getirilmesi bilgi yanlışına neden
            taşımaktan  hoşlanmayan  sevimsiz  bir  salyangoz  yaşarmış.   olur?
            Üstelik evinin rengi de hiç hoşuna gitmezmiş. Bizim salyan-
                                                                   A)  Cengiz Han’ın hayatı, kişiliği ve fetihlerini konu alan Cen-
            goz, kelebek ve uğur böceğini çok severmiş. Arada bir onlarla
                                                                      gizname günümüze kadar yaşatılmış İslami Dönem ----
            dertleşir, sırtında taşıdığı evi onlara şikâyet edermiş. “Ah keş-
                                                                      destanıdır. (Türk)
            ke!”  dermiş.  “Evimi  sırtımda  taşımak  zorunda  olmasaydım.
            Hadi taşıyorum, bari sizinki gibi bol desenli ve renkli olsaydı.”   B)  Danişmentname  ya  da  ----,  Anadolu’da  Danişmentlilerin
            Kelebek ve uğur böceği bir gün salyangoza, “Sevgili arkada-  kurucusu etrafında oluşmuştur. (Danişment Gazi Destanı)
            şımız!” demişler. “Hani evim renkli olsun diyorsun ya, biz ça-  C)  ----, tarihî bir şahsiyet olan Battal Gazi’nin menkıbevi ha-
            resini bulduk. Ressam olan bir tırtıl var. Seni ona götürürsek   yatını, Anadolu’ya yerleşen Müslüman Türklerin gözüyle
            eğer, evini rengârenk boyar.” Salyangoz buna çok sevinmiş.   aktaran bir destandır. (Battalname)
            “Ne duruyoruz! Hemen gidelim.” demiş. Böylece düşmüşler
                                                                   D)  ----,  halkın  gözünde  adaleti,  yiğitliği,  yardımseverliği  ve
            yola. Tırtılın kapısını çalmışlar. Gelen misafirleri dinleyen tır-
                                                                      inancı  ifade  ettiğinden  Türk  halkının  gönlüne  girmiş  bir
            tıl, boyalarını ve fırçasını alıp çalışmaya başlamış. Sonunda
                                                                      kahramandır. (Köroğlu)
            salyangozun  evine  çok  güzel  desenler  çizmiş.  Salyangoz
            yeni görüntüsünü beğenmiş beğenmesine ama yine de evi-  E)  Satuk  Buğra  Han  Destanı,  ----  hükümdarı  Abdülkerim
            nin sırtında olması onu çok üzüyormuş.                    Satuk  Buğra  Han’ın  kişiliğini,  İslam  dinini  kabulünü  ve
                                                                      İslamiyet’i  yaymak  için  verdiği  mücadeleleri  anlatan  bir
            • Evvel zaman içinde kalbur saman içinde cinler cirit oynar-  destandır. (Moğol)
            ken eski hamam içinde... Bir memleketin birinde bir padişah
            varmış. Ötekiler gibi tacın, tahtın delisi değil, o soydan ge-
            lenlerin iyisi mi dedim iyisi imiş. Memleketi öyle bir dirlik dü-
            zenliğe kavuşturmuş öyle bir dirlik düzenliğe kavuşturmuş ki
            hangi kırk haramiler, hangi kapı ardı bezirgânları! Ne devler
            top oynayabilir ne cinler cirit atabilirmiş. Herkes kendi işin-
            de, kendi aşında; kendi toprağında, kendi taşında; ekeceği-
            ni eker, dikeceğini diker; güler yüz, tatlı dil ile gönül hoşluğu
            içinde yaşayıp gidermiş. Öyle bir devirde böyle bir padişaha
                                                               9.   Asena’nın kurtları girdiler güzel yurda
            kim kurban olmaz amma, ne çıkar, felek insanı güldürmedik-
            ten geri. Öyle ya, Allah ona devlet üstüne devlet vermiş ama      Hepsi duacıydılar o yol gösteren kurda
            gel  gelelim;  yerini  yurdunu  tutacak  bir  evlat  vermemiş.  Bu      Kağan soyunda gelen Kıyan önderleriydi
            yüzden yaşı başı ilerledikçe gamı kasaveti de artıp gece de-     O demirden kurt başlı bayrak gönderleriydi
            memiş, gündüz elememiş; yeri göğü Yaradan’a yalvarıp ya-
            karmış ama yer demir, gök bakırmış; duası yerini bulmamış.      Ergenekon onlara yurt oldu tam dört yüz yıl
            Günlerden bir gün, padişah yine kara kara düşünüp dururken      Hatırla o günleri, sarhoşluğundan ayıl
            güngörmüş, umur görmüş biri yanına girmiş.
                                                                   Dört yüz yıl çoğaldılar yaşlıları ölürken
            Fabl  ve  masaldan  alınmış  bu  parçalardan  hareketle  bu      Boy boy oldu Tukuzlar, Kayat ve de Türülken
            türlerin ortak özellikleriyle ilgili,
                                                                   Tukuzlar ve Türülken, atalarıdır Tukuz
                     I. Öyküleyici anlatımla oluşturulur.          Sonra da bu iki kol, oldular Dokuz Oğuz
                    II. Teşhis ve intak sanatları kullanılır.      Dört yüzüncü şölende kağandı Börte Çine
                   III. Üçüncü kişi anlatıcı vardır.               Türk’ün öç duyguları bir başka coştu yine

            yargılarından hangileri söylenemez?                    O savaşta olanlar, Gök Türk’üme ar gelir

            A) Yalnız I         B) Yalnız II          C) Yalnız III     Sığmaz oldu tümenler, Ergenekon dar gelir
                           D) I ve II             E) II ve III     Ergenekon  Destanı’ndan  alınan  bu  manzume  ile  ilgili
                                                                   aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   A)  Metinde anlatılanların tamamı kurgudur.

                                                                   B)  Kurt ve demir bu destanda bir motif olarak kullanılmıştır.
                                                                   C)  Gök Türklerin Ergenekon’u yurt tutuşu anlatılmaktadır.
                                                                   D)  Türklerin tarihî süreçteki boylarından bahsetmektedir.

                                                                   E)  Gök Türklerin siyasi yapısına dair ifadeler içermektedir.



         62
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67