Page 150 - Fizik - 10 | Beceri Temelli
P. 150

FİZİK 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          2 Oltayı dibe batırmak için yoğunluğu sudan büyük olan bir   Hidrofil teknelerin altındaki kanatlar uçak kanatlarıyla aynı
            cisim kullanılmalıdır. Bunun için genellikle kurşun kullanı-  şekle sahiptir. Kanadın üst tarafındaki yüzey alanı daha büyük
            lır. Yemin yüzdürülmesi için de yoğunluğu sudan küçük olan   olduğu için su bu bölümden daha hızlı akar ve Bernoulli İlkesi
            mantar veya şamandıra kullanılır.                gereği üst taraftaki basınç düşer. Tekne hızlandıkça kanatlara
                                                             etki eden kuvvet artar ve tekne yükselir. Gövde suyun dışına
          3 Bazı balıklarda bulunan hava keseleri, balığın bulunduğu de-  çıktığında suyun direnç kuvveti azalır ve tekne daha hızlı yol
            rinlikte dengesini sağlayan, batmasını veya çıkmasını kolay-  alır.
            laştıran  bir  organdır.  Kesenin  içine  gaz  dolduğunda  balığın
            ortalama özkütlesi azalır ve suda yukarı çıkar. Kesedeki gazı   Basınç düşer
            boşalttığında ise ortalama özkütlesi artar ve balık suda batar.
            Deniz araçlarında da bu yapıya benzer tanklar kullanılır.
          4 Denizaltı, aslında suda batabilen bir gemidir. Safra tankları
            denilen  tanklara  su  aldığında  ortalama  yoğunluğu  artar  ve
            batmaya başlar. Yoğunluğu suyun yoğunluğuna eşitlendiğinde
            yatay olarak hareketine devam eder. Yüzeye çıkmak istediğin-
            de ise pompalar yardımıyla safra tanklarındaki suyu boşaltır.
            Ortalama yoğunluğu azalan denizaltı su yüzeyine çıkar. Bunun   2 Uçağın kanatlarına etki ederek yükselmesini sağlayan kuvvet
            benzeri yapılar büyük yük gemilerinde de kullanılır. Geminin   uçağın hızına bağlıdır. Uçak yavaşlayıp kanatların üzerinden
            baş ve yan taraflarına yerleştirilen ve balast tankı adı verilen   geçen havanın hızı azaldığında uçağın havada kalabilmesi için
            yapılara uygun miktarlarda su alınarak geminin dengesi sağ-  kanatların yüzey alanının büyümesi gerekir. Bu da flap ve slat
            lanır.                                           adı verilen kanatçıklar ile sağlanır. Uçak iniş için yavaşladıkça
                                                             bu kanatçıklar daha çok açılır.
          5 Şamandıralar genellikle tuvalet rezervuarları, yakıt tankları, su
            sebili gibi sıvı seviyesininin denge altında tutulması gereken   3 Bu teknikle çalışan tekne ve uçaklar yapılmıştır. Günümüzde
            kaplarda kullanılır. Sıvı seviyesi yükseldikçe şamandıra da sı-  bu etki teknelerde yakıt tüketimini azaltmak için kullanılır.
            vıyla birlikte yükselir ve bağlı olduğu kol uygun seviyeye geldi-  4 Formula 1 araçlarının ön ve arkalarında kullanılan kanatçıklar,
            ğinde sıvının aktığı musluğu tıkar. Böylece sıvı seviyesi kontrol   uçak kanatlarına göre ters olarak yerleştirildiği için araçların
            altında tutulur.                                 yere uyguladığı kuvvet artar ve araçlar virajlara daha hızlı gi-
                                                             rebilir.  DRS  uygulaması  açılınca  kanatların  yere  uyguladığı
          2. Yönerge                                         kuvvet azalır. Böylece araç düzlüklerde daha fazla hızlanabilir.
          1 Bermuda Şeytan Üçgeni ile ilgili bilimsel olan veya olmayan bir
            çok senaryo türetilmiştir. Son yıllarda okyanus tabanının da   5  Parfüm şişelerinde veya böcek ilaçlama pompalarında Ber-
            araştırılmasıyla akla en yatkın açıklama, okyanus tabanındaki   noulli İlkesi kullanılır. İtilen hava dar bir aralıktan geçerken
                                                             hızlanır ve basıncı düşürür. Şişede bulunan sıvı, basıncın dü-
            tebeşirimsi yapıların sıcak su akıntıları ile gaz hâline geçmesi
            ve bu gazların yüzeye çıkmasıdır. O anda bölgeden geçmekte   şük olduğu yere doğru hareket eder ve hava akımına kapılarak
            olan bir gemi varsa ve bu gaz kütlesiyle aynı noktada buluşursa   minik zerreler şeklinde etrafa yayılır.
            gemiye etkiyen kaldırma kuvveti azalır ve gemi hızla batar. Bu
            açıdan bakılınca bu açıklama mantıklı görünmektedir.
            Çıkan gazın yoğunluğu havadan küçük olduğu için havada
            da yükselmeye devam eder. Bir uçak havanın yoğunluğunun
            azaldığı bu bölgeye girerse uçağın kanadının altından ve üs-
            tünden geçen hava akımları bozulur. Bunun sonucu olarak
            kanatlardaki kaldırma kuvveti azalır, uçak türbülansa girer ve
            düşebilir. Bu açıdan bakıldığında uçakların düşmesini de bu
            teori ile açıklayabiliriz.
                                                          Not: Konu ile ilgili bilgiler için bkz. MEB Ortaoğretim Fizik 10 Ders
            Bunun yanında bu bölge ani hava değişimleri ile de ünlüdür.   Kitabı, sayfa 103.
            Batma veya düşme sebepleri birçok faktörün birleşimi olabilir.
          2 Bir teknenin güvenle yüzebilmesi için öncelikle teknenin ağır-  Etkinlik No.: 28
            lığı ile tekneye etki eden kaldırma kuvvetinin eşit olması ge-  1. Yönerge
            rekir. Güvenle yüzebilmesi için teknenin ağırlık merkezinin
            kaldır ma kuvvetinin uygulama noktasına göre daha aşağıda   Kasada kullanılan düzenek ve sistemlerin işleyişi şekildeki gibidir:
            olması gerekir. Bu yüzden sağdaki tekne gibi ağırlık merkezi
            aşağıda olan tekne kullanılmalıdır. Salma adı verilen bu bölme
            ekstra ağırlık içerir. Bazı teknelerde salma hareketli olabilir.
          Not: Konu ile ilgili bilgiler için bkz. MEB Ortaoğretim Fizik 10 Ders
          Kitabı, sayfa 103.
          Etkinlik No.: 27
          1 Uçak kanatlarının üst bölümü kavisli yapılır. Bu, kanadın üs-
            tündeki yüzey alanının altındakinden daha büyük olmasını
            sağlar. Uçak hareket ederken kanadın üstünden geçen hava
            molekülleri altından geçenlere göre daha hızlı hareket eder.
            Sonuç olarak Bernoulli İlkesi'ne göre  kanatların üstündeki ba-
            sınç düşer ve yukarı yönlü bir  kuvvet oluşur. Uçakların havada
            kalmasını bu kuvvet sağlar.


          148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155