Page 109 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 109

KİMYA 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI

             Ürünün miktarını belirlemek: Sınırlayıcı bileşen, oluşan ürün   2.  Tebeşir tozu su (katı + sıvı)  Sprey deodorant (gaz + sıvı)
             miktarını belirler.                           Aşure (katı + sıvı)   Duman (katı + gaz)
          5.  0,2.28 = 5,6 g N2 (g) gereklidir. Tepkimede 0,6 mol H2 (g) har-  Ayran (katı + sıvı)  Sis (sıvı + gaz)


             canmıştır. Bu da NK’da 22,4.0,6 =13,44 L’dir.  Portakal suyu (sıvı + katı)  Süt (sıvı + sıvı)
          Etkinlik No.: 13                               3.  Krema
                                                           Mürekkep
          2. Yönerge                                       Kan
                                                           Yağlı boya
          1.                                               Bu karışımlar, homojen gibi görünse de bekletildiğinde çöker ve
             Tek faz görünen + ışık  Tek faz görünen + ışık   İki faz görünen  kolloid olarak adlandırılır.
             demeti saçılmayan  demeti saçılan
                                                         4.  Tanecik boyutları karşılaştırıldığında büyükten küçüğe sıralama
             Tuz + su                                      şu şekilde olur: heterojen karışımlar, kolloidler, homojen karışımlar.
             Gıda boyası + su  Süt + su     Duman +hava
                                            Kum + su
             Sirke + su     Tuz + yağ       Un + su      Etkinlik No.: 16
             Etil alkol + su
                                                         1. Yönerge
          2.  Işık demetini saçmayan ve tek faz görünen örneklerin bile-
             şenleri arasındaki etkileşim en fazladır.Tek faz görünmeleri ve   1.  H2O ve NH3 molekülleri polar, CCl4 ve I2 molekülleri apolardır.
             ışık demetini saçmamaları birbirleri içinde iyi çözündüklerini   2.
             gösterir.                                     Polar moleküllü H2O sıvısında polar NH3 moleküllerinin çok
                                                           çözünmesi beklenir.
          3.  Yeterli değildir. Sadece görsel gözlemlerden yararlanılarak tek   3.  Apolar moleküllü CCl4 sıvısında apolar I2 moleküllerinin çok
             faz görünen çözelti ve kolloidler aynı grup içinde sınıflandırı-  çözünmesi beklenir.
             labilir.                                    4.  a. Hidrojen bağı

                  Çözelti      Süspansiyon   Kolloid       b. İndüklenmiş dipol – indüklenmiş dipol etkileşimi
                                Dağılan  Dağıtan   Dağılan  Dağıtan
             Madde  Çözünen Çözücü Madde  Madde          2. Yönerge
                                faz  faz      faz  faz
             Tuz+su  Su  Tuz  Kum+su Kum  Su  Süt+su  Süt  Su  İyonik bileşikler suda çözünürken iyonik bileşiği oluşturan iyon-
             Gıda bo- Gıda   Su  Un+su  Un  Su  Duman+  Duman Hava
             yası+su  boyası             hava              lar ile polar su molekülleri arasında iyon-dipol etkileşimleri oluşur.
             Sirke+su Sirke  Su          Tuz+yağ  Tuz  Yağ  3. Yönerge
             Etil   Etil alkol Su
             alkol+su
                                                           Balıklar, polar moleküllü suda çözünmüş olan apolar moleküllü
                                                           oksijen gazını kullanarak solungaç solunumu yapar. Su ve oksi-
           Etkinlik No.: 14                                jen molekülleri arasında meydana gelen dipol-indüklenmiş dipol
                                                           etkileşimleri oksijenin az da olsa çözünmesini sağlar.
          2. Yönerge
          1.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.             Etkinlik No.: 17
          2.  Meyve suları ve ayran heterojen karışımlardır. Çalkalama işlemi   1.  Çözünme üç aşamada gerçekleşen bir süreçtir. 1. Çözünenin (tuz)
             sayesinde çöken parçacıklar meyve suyunun içinde dağılır. Ma-  kendi tanecikleri arasındaki etkileşimler zayıflar 2. Çözücü (su)
             den suyu ise homojen bir karışımdır çalkalama işlemi maden   tanecikleri çözünen taneciklere yer açmak için birbirinden ayrılır.
             suyunun içinde çözünmüş gaz miktarını artırarak köpürmeye   Bu iki olay da enerji gerektirir. Gereken enerji, çözünen ve çözücü
             neden olur.                                   taneciklerinin kendi arasındaki etkileşimlerini yenmek için kul-
          3.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.               lanılır. 3. Kimyasal türler arasındaki etkileşimlerin gücüne bağlı
                                                           olarak çözünen ve çözücü tanecikleri arasında yeni etkileşimler
                                                           oluşur. Yeni etkileşimler oluşurken genellikle enerji açığa çıkar.
           Etkinlik No.: 15
                                                         2.  Etkinlik ürünleri öğrenciler tarafından oluşturulacaktır.
          1. Yönerge                                     3.  Deneyin Amacı: Çözünme sürecine molekül polarlığının etkisi-
                                                           nin araştırılması
           1.  Tuz-su,  limon  suyu-şeker, granül  kahve-su,  alkol-su,  alkol-şe-  Araç ve Gereç: Etil alkol, saf su, yağ, tuz, deney tüpü, baget,
             ker homojen karışımlara örnek verilebilir. Zeytinyağı-su, Türk   dereceli silindir, etiket, spatül.
             kahvesi-su, bakır tozu-demir tozu, yoğurt-su, tebeşir tozu-toz   Deney Basamakları
             karabiber heterojen karışımlara örnek verilebilir. Maddeler bir-  • 2 deney tüpüne onar mL etil alkol eklenir. 1.tüpe 5 mL su,
             biri içinde çözünüyorsa homojen, çözünmüyorsa heterojen ka-  2. tüpe 5 mL yağ eklenir. Deney tüplerinin üzerine içerdiği
             rışımdır.                                       maddeleri açıklayan etiketler yapıştırılır.
           2.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.              • Kalan iki deney tüpünün birincisine 10 mL su, ikincisine 10
                                                             mL yağ eklenir. Spatülün ucuyla tuz bu deney tüplerine akta-
          2. Yönerge                                         rılır. Tüplerin üzerine içerdiği maddeleri açıklayan etiketler
                                                             yapıştırılır.
           1.  Altın yüzük (katı + katı)  LPG (gaz + gaz)  • Çözünmeyi hızlandırmak için deney tüpleri çalkalanır. Bir
             Deniz suyu (katı + sıvı)  Bal (katı + sıvı)     süre beklenir. Elde edilen gözlemler not edilir.
             Kolonya (sıvı + sıvı)  Maden suyu (sıvı + gaz)  Deneyin Sonuçlandırılması
             Doğal gaz (gaz + gaz)  Sirke (sıvı + sıvı)
             Ham petrol (sıvı + sıvı)



          108
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114