Page 112 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 112

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           KİMYA 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             2. Yönerge                                     2.  Kola:        ASİT
                                                              Bulaşık deterjanı:   BAZ
             1.  A) Termometre       D) Su çıkışı             Domates:       ASİT
                B) Soğutucu       E) Bunzen beki              Kireç çözücü:   ASİT
                C) Toplama kabı   F) Destilat                 Salatalık:     NÖTR
                Ç) Damıtma kolonu                             Yoğurt:        ASİT
             2.  Basit damıtma düzeneği. Çözüneni uçucu olmayan çözeltileri   Hardal:  BAZ
                ayrıştırmak için kullanılır.
             3.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.            2. Yönerge
                                                            1.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.
             Etkinlik No.: 27                               2.  Bazlar: Karbonat, arap sabunu, lavabo açıcı
                1. Grup                                       Asitler: Limon suyu, elma suyu, Türk kahvesi
             1.  Demir, ferromanyetik bir maddedir ve mıknatıs tarafından   Nötr: Bebek şampuanı
                çekilir. II ve III. durumlarda bu net bir şekilde görülmektedir.  3.  Arcan 4 puan almıştır.
                Fakat I. durumda masa yüzeyinin sürtünmesi fazla olduğu için   Yanlış çıkan tahminleri: Bebek şampuanı, elma suyu, lavabo açıcı
                çekme olayı gözlemlenmez.                  4.  Duru 4 puan almıştır.
             2.  Ferromanyetik maddeler demir, nikel ve kobalttır. Zn mıknatıs-  Yanlış çıkan tahminleri: Karbonat, bebek şampuanı, Türk kahvesi
                tan etkilenmez.
             3.  Yorgunluk, hastalıklara karşı vücut direncinin azalması, solu-  Etkinlik No.: 30
                num ve kalp atım hızının artması…          1. Yönerge
                2. Grup                                     1.  Tablo, öğrencilerin günlük hayattan seçtikleri çözelti örneklerine
             1.  Özütleme yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem; zeytin, ayçiçeği   göre ve elde edilen veriler kullanılarak doldurulacaktır.
                ve kabak çiçeğinden yağ eldesi, parfüm ve ilaç endüstrisi, şeker
                üretimi gibi alanlarda kullanılır.         2. Yönerge
             2.  Organik maddeler organik çözücülerde, anorganik maddeler   1.  Seçilen çözelti örneklerinin pH düzeylerini renkleriyle gösteren
                anorganik çözücülerde çözünür. Özütleme işleminde karışımın   pH şeridi, öğrenciler tarafından aşağıdaki gibi hazırlanacaktır.
                ve özütlenecek maddenin özelliğine göre çözücü seçilir. Yağ
                organik bir maddedir, bu nedenle de anorganik olan suda
                çözünmez.                                  pH   0      1      2      3      4      5      6      7     8      9     10    11    12    13   14
             3.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.
                3. Grup
             1.  Süblimleşme ve ısıtma nedeniyle oluşan buhar, süzgeç kâğı-  Asit                                               Nötr                                              Baz
                dından geçerek soğuk huni yüzeyine çarpar ve huni yüzeyinde
                kırağılaşma olur. Katı iyot huni yüzeyinde parlak kristaller   2.  Asit ve bazların genel özelliklerini açıklayan Venn diyagramı, öğ-
                şeklinde ayrıştırılır.                        renciler tarafından aşağıdaki gibi hazırlanacaktır.
             2.  Katı iyot suda çözünmezken CuSO4 suda kolayca çözünür. Bu
                karışım önce suda çözdürülüp sonra süzülür. Süzgeç kâğıdında
                kalan madde iyottur. CuSO4 çözeltide kalır ve su buharlaştırıla-
                rak CuSO4 elde edilir.                              Asitlerin Genel  Bazların Genel
                                                                     Özellikleri  Ortak Özellikler  Özellikleri
             Etkinlik No.: 28
             1.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.
             2.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.
             3.  7, 6-8, 3                                  3.  Asit baz ve nötr çözeltilerin genel özelliklerini açıklayan kavram
             4.  Cevap öğrenciye bırakılmıştır.               haritası, öğrenciler tarafından aşağıdaki gibi hazırlanacaktır.

                                                                         Asit, Baz ve Nötr Çözeltilerin
             Etkinlik No.: 29
                                                                             Genel Özellikleri
             1. Yönerge
             1.  • Kuzukulağı yıkanır.
                • Bir tencereye alınıp üzerine su eklenerek tencerenin kapağı   Asit  Baz       Nötr
                 kapalı olacak şekilde kaynatılır.
                • Kaynayan kuzukulağı soğutulduktan sonra süzülür.
                • A4 kâğıdı ya da kâğıt havlu, turnusol kâğıdı ebadında kesilir.  Genel Özellikleri  Genel Özellikleri  Genel Özellikleri
                • Bu kâğıtlar kuzukulağı suyuna batırılıp kurumaya bırakılır.







                                                                                                   111
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117