Page 180 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 180
82
84 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Metinden alınan aşağıdaki cümlelerde yer alan fiilimsileri bulunuz. Bu kelimelerin fiilimsi olmaları
ile ilgili iki dayanak noktası belirtiniz.
• Bana, kendi sıhhî rayihalarını koklayarak derin, uzun, dumanlı bir surette teneffüs ediyor gibi bir
tesir yaparlar.
• Zavallı küçük, şirin, beyaz İskenderun sanki bornozlu bir seyyah gibi şu akçıl ve ağaçsız ovayı aç,
susuz, bitkin bir hâlde zor geçmiş, nihayet denizin serinliğine kavuşmuş fakat serinlik yerine sıcak su
tabakası bulunca bu dümdüz ve sımsıcak ova ile sımsıcak deniz arasında ümitsizlikten bıkılıp yarısı
suda, yarısı karada serili kalmış!
2. Aşağıdaki boş şemaların içine belirtilen noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını yazınız.
,
Bilân’ın cenup sırtları, çok ağaçlıklı, çok sulak, çok mey- ...
veli ve serin… İşte bir pınar başındayım; oluğun altına
;
bir sepet iri, olgun, renkli şeftali oymuşlar.
.
3. Aldım Buz gibi derisi ısırırken dudaklarımı yaktı ezdikçe ağzıma serinlik rayiha usare doluyor buna
biraz da çamların teneffüs karışıyor Ah ne güzel meyve Bana şeftali ikram edene baktım Ne güzel kız
Metinden alınan yukarıdaki parça noktalama işaretleri kullanılmadan yazılmıştır. Bu parçayı okuyu-
nuz, noktalama işaretlerinin kullanılmasının metnin anlatımındaki etkisini değerlendiriniz.
4. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlelerdeki adlaşmış sıfat-fiilleri bulunuz. Bu adlaşmış
sıfat-filleri sıfat-fiil hâline getiriniz.
• Hayır burada deniz hem içinde bulunanlara, hem de kenarda yaşayanlara sıcaklık veriyor.
• Yıkanmak için girenlerin terlemediğine inanmıyorum.
• Bana şeftali ikram edene baktım.
178
Hazırlayan: Nurcan BOZBIYIK