Page 110 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 110
52 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
dünyanın bütün okyanuslarını dolaşıp geliyormuş gibi davranarak, harlayan köpüklerinde taşıdığı gök
gürültüsünü, adanın kıyılarına serdi. En esrarlı mağaralarına dek zangır zangır titreyen ada, müziğini
kıpkızıl bulut hâlinde göklere verdi. Martı alayları adanın üzerinde kıvılcımlar gibi savruluyordu. Gerek
benim gerek Mehmet’in içimizde sonsuz bir heyecan vardı. O küçücük kayıkta bir çöp parçası gibi inip
çıkarken okyanusu armonika gibi öttürdüğümüzü sanıyorduk. Aklımızı başımıza toplamaya çalıştık.
Mehmet’in birdenbire saçları diken diken oldu: “İşte denizkızı!” diye haykırdı ve parmağıyla adayı gös-
terdi. Adaya baktım. Köpükler arasından kayaya bir fok balığının çıkmakta olduğunu gördüm:
“Hakkın var, hakkın var Mehmet!” diye bağırdım.
Şaka değil; Pan bu yerlerin yerlisiydi.
Cevat Şakir Kabaağaçlı, Denizkızı Adası
Kelime Dağarcığı:
arp: Dik tutularak parmakla çalınan, üç köşeli, telli çalgı. burgaç: Beklenen hızından farklı bir biçimde ve beklenmeyen yönler-
den gelen şiddetli hava akımı, türbülans. Eos: Yunan mitolojisinde şafak tanrıçası. mahmur: Uyku sersemliği. mil: Karada 1609,
denizde 1852 metre olarak kabul edilen bir uzaklık ölçü birimi. şakrak: Şen, neşeli, hayat dolu.
1. Anlatıcının Ege Bölgesi’nden bahsettiği metinde, mitsel varlıklar olan deniz kızlarını temel alarak
öyküsünü kurgulamasının amacı ne olabilir?
2. Hikâyenin kahramanlarından Mehmet’in yaşadığı bölgede anlatılan deniz kızını hikâyesine ger-
çekmiş gibi inanmasının sebebi ne olabilir? Açıklayınız.
3. Güneşin kız kardeşi Eos, gül renkli aydınlığı kucaklamış ufukta ağarıyordu. Çizgi çizgi pembe ışıklar,
parmaklarıydı.
Anlatıcının eski bir Yunan tanrıçasına yer verdiği bu bölüm dikkate alındığında metinde Ege uy-
garlıklarına ait mitlerin kullanıldığını görmekteyiz. Anlatıcının bu ögelere yer vermesindeki amacı
ne olabilir?
4. Ve orada mahpus kaldım. Âşık Garip geze geze ne ararmış, onu kestirir gibi oldum. Onu derin ve
koyu zümrüt sular içinde parıl parıl bembeyaz gördüm. Kulağımda, hatta içimde de çığlığı çınladı.
“Neyin?” Denizkızının!
Anlatıcının bir Anadolu halk âşığı olan Âşık Garip ile kendisini karşılaştırmadaki amacı ne olabi-
lir? Açıklayınız.
108
Hazırlayan: Hüseyin AYHAN