Page 123 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 123

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11            59

                2. ÜNİTE > Hikâye             Kazanım A.2.14: Yazar ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
                Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
               Etkinlik İsmi                         Yazar Eser İlişkisi                           25 dk.

               Amacı      Yazarların metinlerin oluşumuna etkisini belirleyebilmek.                Bireysel

                Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                        (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                     Şehitlerin Duası
                (…)
                Rüyaları bile hep birbirine benziyor. Bazen babası onu bağrına basıyor ve “kızım, kızım” diye inliyor…
                Bazen de ağabeyi onun saçlarını okşayarak “kardeşim, kardeşim” diye hıçkırıyor. Bir öksüzün gönlü
                için “yuva” erişilmez bir bahtiyarlık, uzak bir Kızıl Elma’dır. Öksüz, ailesi olanlara şaşkınlıkla ve hasretle
                bakar. Bu da perşembe günleri evlerine dönenlere öyle bakıyor ve öyle sanıyor ki insanlar öksüzler ve
                öksüz olmayanlar olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Kendisini o kadar yalnız hissediyor ve o kadar hak-
                lardan mahrum biliyor ki, hayatını dolduran iki büyük hasretten bile bahsetmeye utanıyor. Fakat gece
                olup yatağına girdi mi zaman kendisiyle baş başadır. Artık o zaman kendisine kimse karışamaz. O
                zaman o iki ölüyü ve  hayatta olanı istediği gibi düşünür. İsterse onlar için ağlar ve ıslak gözlerle uyku-
                ya dalar, ıslak gözlerle uyanır. Son defa rüyasında, sonsuz bir bozkırın ortasında, bir mezarın başında
                babası, ağabeyi ve kendisi diz çökerek sessiz sessiz ağlamadılar mı? Rüyalar bizim isteklerimizin garip
                şekilli şifreleridir. Fakat ah öksüzlük…
                Yağmur çoğalıyor… Rüzgâr serin… Ve kız hâlâ açtır… Kafasında iki fikir çarpışıyor… Düşünüyor ki
                yaşamak kendi hakkıdır… Fakat…. Karşısındaki düşünceler gülüyor ve onu nazikâne çağırıyor… Fakat
                nereye? Titreyen bir vücut… Yanan bir baş ve ağlayan gözler. Fakat açlık ve yuvasızlık korkunç… Ay
                dede, niçin bir yol göstermiyorsun? Kız yavaş yavaş kalkıyor… Kararını vermiştir. Bu karar bütün fena-
                lığına, çirkinliğine ve iğrençliğine rağmen yaşamak kararıdır. Çünkü hayat tatlı… Kendi koluna giren
                hislerine ürkek adımlarını uydurarak bilmediği karanlık bir sokağa doğru yürüyor… Ve tam bu sırada
                korkunç bir sağanak… Korkunç gök gürültüleri ve yıldırımlar… Bu bir fırtına mı? Hayır!.. Bu, iki şe-
                hidin ve sayısız şehitlerin isyanıdır… Şehitler ağlıyor… Biz yağmur sanıyoruz… Şehitler hıçkırıyor…
                Rüzgâr diyoruz... Şehitler haykırıyor… Fırtına zannediyoruz… Ve şehitlerin duasına da yıldırım adını
                veriyoruz…
                Gece… Üstümüzde çarpan kanatlar şehitlerin duasıdır. Onlar bir şey söylüyorlar. Fakat fânilerin kulağı
                onu işitmiyor... Bak, rüzgâra kulak ver. “O bir şehit kızı, şehit kardeşiydi. Yarın da ötekiler gibi bir şehit
                karısı ve şehit anası olacaktı.” diye inliyor. Bak, harabedeki baykuşu dinle: “Ey Türk eli, bu yüzden senin
                alnın karadır.” diye lanet savuruyor.
                (…)
                                                                            Hüseyin Nihal Atsız, Şehitlerin Duası


                1.  Metinde şehit yakını bir kızın hayatından kesitler anlatılmıştır. Metinden hareketle yazarın şahsiyeti
                   ve hikâyenin adı arasında nasıl bir bağ olduğunu belirtiniz.





















                                                                                                   121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128