Page 460 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 460
226 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Ahmet Muhip Dıranas, tıpkı Dağlarca gibi, şiirimizde bir rastlantıdır. Kendinden öncekilere her ne
kadar kalıp bakımından benzerse de dil ve imge açısından hiç benzemez. Yerli, yabancı çağdaş şiir
ustalarının çıraklığını yapmış, çağının, gününün sorunlarına, bir Yahya Kemal yançizerliğiyle yaban-
cı kalmışsa da, onun gibi, Türk şiirine -eski kalıplar içinde- yepyeni bir anlatım, büyüleyici bir imge
zenginliği, ulaşılması güç bir ses ve uyum tazeliği getirmiştir.
a) Metinden alınan yukarıdaki ifadelerde eleştirmen, Yahya Kemal ve Dıranas’ın, şiirlerinde top-
lumsal sorunlara yer vermemelerini yançizerlik (işten kaçma/görevini yapmama) sözüyle anlat-
maktadır. Sizce bir sanatçının, toplum sorunlarını dile getirme gibi bir görevi var mıdır? Düşün-
celerinizi belirtiniz.
b) Metinden alınan yukarıdaki ifadeleri göz önünde bulundurarak devrin şiir geleneğinin ve anla-
yışının Ahmet Muhip Dıranas’ın eserlerine yansımaları ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
2. Ahmet Muhip, 1940’tan bu yana yenileşen, biçim ve özce kabuk değiştiren şiir dünyamızda, kitabı ol-
mamasına rağmen, adını unutturmamasını, istediği konular dışında, süsten arınmış, “derviş sadeliği”
içindeki soylu dili, şaşırtıcı imgeleri yanında büyük bir şiir duygusu, şiir sezgisi ve şiir kurma gücüne
borçludur.
Metinde geçen derviş sadeliği ifadesi yazarın kişilik özellikleri ile ilgili size neler çağrıştırmaktadır?
Belirtiniz.
3. 1926’dan 1964’e kadar, dış dünyaya adeta sırt çevirmiş, kendi anıları, düşleri, özlemleri, bunalımları
içinde kapalı kalarak sesini duyurmaya devam eder.
Sanatçı kimliğine sahip Ahmet Muhip Dıranas’ın yukarıdaki cümlede sözü edilen tavrını “sosyal
sorumluluk bilinci/duygusu” açısından değerlendiriniz.
3. Okuduğunuz metinden hareketle Ahmet Muhip Dıranas’ın şairliği ile ilgili sizde oluşan izlenimleri
paylaşınız.
458
Hazırlayan: Duygu T. KUŞ