Page 462 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 462

227       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          2. Yönerge  Aşağıdaki II. metni okuyunuz. I. ve II. metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                  (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

          II. Metin

          (…)
          Mevzu, kompozisyon, fikir, kelime, hayal, ahenk bir müellifin eserini vücuda getirmek için seçtiği ve
          kullandığı her şey, bize onun şahsiyetini ifşa eder. Bu seçişler aynı zamanda, devri de gösterir. Zira
          devrin ruhu müellifin ruhuna, oradan eserine akseder. Üslup, teferruatına varıncaya kadar, ferdî veya
          içtimai davranış tarzının ifadesidir.
          Akif Paşa’nın medrese dili ile yazması, Şinasi’nin halk kelimelerini tercihi, Namık Kemal’in siyasi, Ha-
          mid’in felsefi tabirler kullanmaları, Naci’nin, Mehmet Akif’in, Gökalp’ın, Yahya Kemal’in çeşitli yollar-
          dan konuşma Türkçesine gitmeleri ve filan cins kelimeleri seçmeleri hususi bir mana taşır. Mücerret
          ve müşahhas ifade, şu veya bu tarzda imaj yapısı, bizi müellifin ve devrinin düşünüş ve duyuş tarzına
          götürür. Hasılı metin tahlili, umumiyetle zannolunduğu gibi yabancı kelimelerin manalarını bilmek,
          vezni ve şekli buldurmak, edebî sanatları göstermek suretiyle teferruatı ortaya dökmekten ibaret de-
          ğildir. Metinde mevcut her şeyi manalandırmak, müellifin şahsi davranış tarzına bağlamak, bütün ile
          arasındaki münasebeti meydana çıkarmak icap eder.
          (…)

                                                                           Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I
          Kelime Dağarcığı:
          aksetmek: Ulaşmak, yayılmak. ferdî: Kişisel, şahsi. hasılı: Kısacası. içtimai: Toplumsal. ifşa etmek: Gizli bir şeyi ortaya dök-
          mek, açığa vurmak, imaj: İmge. mevzu: Konu. müellif: Yazar. mücerret: Soyut.  müşahhas: Somut. umumiyetle: Genellikle.


          3.  Okuduğunuz I. metin 2020 yılında, II. Metin ise 1954 yılında yayımlanmıştır. II. metinde geçen
              Zira devrin ruhu müellifin ruhuna, oradan eserine akseder. cümlesinden hareketle Mehmet Kaplan
              ve Eray Sarıçam’ın dil ve üslup özelliklerini ve verdikleri örnekleri karşılaştırınız.










          4.  Kaplan’ın Mücerret ve müşahhas ifade, şu veya bu tarzda imaj yapısı, bizi müellifin ve devrinin dü-
              şünüş ve duyuş tarzına götürür. cümlesini de göz önünde bulundurarak bir yazarın/şairin yazdıkla-
              rından hareketle o döneme dair tarihî ve sosyolojik çıkarımlar yapılıp yapılamayacağını açıklayınız.



























          460
                                                                                       Hazırlayan: Filiz MUSLU
   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467