Page 541 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 541

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                Bu ana düşünceye ulaşmak için metinde ele alınan yardımcı   ğimi gizlerdim. Herhangi bir mesaj verme kaygısı gütmeden
                düşünceleri tespit ettim. Daha sonra bu yardımcı düşüncelerin   nesnel bir şekilde kurgumu yapar ve yorumu okuyucuya bıra-
                ortaklaşa destekledikleri ana düşünce cümlesine ulaştım. Ana   kırdım.
                düşünce cümlesi bazen doğrudan dile getirilir bazen de okurun        Natüralizmin ilkelerine bağlı kalır ve ele aldığım olguyu deney-
                yorumuna bırakılır. Eğer cümle metinde geçiyorsa onu olduğu   sel yöntemden yararlanarak kaleme alırdım. Kişileri farklı sosyal
                gibi alırız, değilse kendi kelimelerimizle ana düşünceyi ifade   çevrelerde aynı olguyla karşı karşıya bırakır ve sonuçlarını göz-
                ederiz. Ben, metinde geçen ana düşünce cümlesine küçük bir   lemleyerek eserime yansıtırdım. Bu olgunun soya çekimle ilgili
                ekleme yaparak ana düşünce cümlesini belirledim.  olduğunu gösterebilmek için var olduğu çevreleri gözlemler,
             2.  Yazar, ana düşünceyi güçlendirmek için şu yardımcı düşüncele-  eserime aktarır ve bilimsel gerçekliğini teyit etmeye çalışırdım.
                ri kullanmıştır:                                Ele aldığım konuyu akla ve sağduyuya uygun bir biçimde kla-
                a)  Fayda kelimesiyle şimdiye kadar çok tartışılan toplum için   sisizmin ilkeleri doğrultusunda komedya türünde yazardım.
                 sanat veya sanat için sanat düşüncelerinin dışında bir konuya   Olayın komik yanlarını öne çıkararak bu komedyada yaşananla-
                 değinmek istiyorum.                          rın soylu insanlara özgü olamayacağını göstermeye çalışırdım.
                b)  Öyle edebiyatçılar vardır ki özel hayatlarındaki tercihleri ile   Etkinlik No.: 9
                  edebî metinlerdeki tercihleri çelişki içindedir.
                c)  Alain (Alen) salt süslemek için süsü kullanmak öncelikle   1.  Yazarın tartışmacı anlatımı tercih etmesinin sebebi ele aldığı
                 süsün düşmanıdır, der.                       konunun tartışmaya açık bir konu olmasıdır. Edebiyatta taklit
                ç)  Süsün işlevsel bir özellik olduğunu en iyi kadınlar bilir, biz   kimi düşünürlerce olumlu yönleriyle kimi düşünürlerce olum-
                 bunu sanatta uygulamalıyız.                  suz yönleriyle ele alınmıştır. Yazar bu düşünceler arasından
                d)  Eski edebiyatımızda süs çok önemliydi ama artık anlayış   kendi düşüncesine bir yol açmaya çalışmakta ve iyi bir taklidin
                                                              sanat için faydalı olduğunu savunmaktadır. Bir savunma yaptığı
                  değişti, sadeleşmeye doğru bir gidiş var.   için tartışmacı anlatımı tercih etmiştir.
                e)  Fayda meselesi mimaride de geçerlidir, yapının güzel olması
                 için öncelikle kullanışlı olması gerekir.  2  Yazar, Alain ve Remy de Gourment’nin görüşlerine yer vererek
                                                              bu iki düşünürü kendi düşüncelerine tanık göstermiştir. Böyle-
                f)  Sanatçı öncelikle zanaatçıdır, süsleme eserin peşinden gitme-  ce edebiyat ve sanat konusunda söz sahibi bu iki büyük düşünü-
                 lidir.                                       rü arkasına almış ve düşüncesindeki haklılığını güçlendirmeye
                g)  Sözü boş yere uzatan yazarlarımız, cümleleri tutumlu kul-  çalışmıştır.
                 lanmayı bilmeyen şairlerimiz bu kuralı yani faydanın süsten   3.
                 önce geldiğini düşünseler iyi edecekler.     Öğrencilerin yapacağı olası benzetmeler:
                                                                  Tıpkı yavru bir kuşun uçmayı öğrenmek için saatlerce an-
             3.  Öğrencilerin yazacağı paragraflardan biri şöyle olabilir:  nesini izlemesi ve kanat hareketlerini taklit etmesi gibi siz
                Sözü uzatmanın, yerli yersiz sıfatlar kullanmanın edebiyatın   de örnek aldığınız sanatçıyı yakından izleyeceksiniz.
                olmazsa olmazı olduğunu düşünenleri nasıl vazgeçirmeli, on-       Bir piyano öğrencisi nasıl sabırla ve aşkla hocasının par-
                lara bu yaptıklarının edebiyat olmadığını nasıl açıklamalıyız?   maklarını takip ediyorsa siz de ileride olgun eserler çıkara-
                Sanatta süsü gelişigüzel kullananlar doğaya baksınlar. Doğadaki   bilmek için öykündüğünüz sanatçıları sabırla ve aşkla takip
                renkliliğin işlevsel olduğunu, kimi canlıların düşmanlarını   edeceksiniz.
                uyarmak, kimilerinin eşlerini etkilemek, kimilerinin ise avcı-
                larından gizlenmek için renkleri kullandığını görecekler. Ede-       Bisiklet sürmeyi öğrenen bir çocuk onlarca kez düşebilir
                biyatçı da doğanın bu basit tasarruf kuralına uymalı, eserinde   fakat nihayetinde insana bir sihir gibi gelen iki teker üze-
                süsü ancak gerekliyse kullanmalıdır.             rinde gidebilmeyi başarır. Siz de kendinize üstat olarak
                                                                 seçtiğiniz sanatçıları sabırla taklit edecek ve nihayetinde o
             4.  Olası cevap: Şiirdeki her unsuru fayda ölçütüne vuran kıyıcı   sihirli şaheserlere ulaşacaksınız.
                eleştirmenleri anlamıyorum. Neymiş efendim, şiirde her şey
                faydaya bağlı olmalıymış. Eğer faydasızsa kafiye atılmalıymış.   4.  Metnin belirtilen cümlelerinde örneklendirme yapılmıştır.
                Vezne ne gerek varmış. Benzetmeydi, eğretilemeydi hep dolgu   Yazar, örnekler vererek düşüncelerinin birçok örneği bulunan
                malzemesiymiş. Bu beylere sormak lazım: Siz yaşamınızda her   bir gerçek olduğunu anlatmış oluyor. Aynı zamanda okurun
                şeyi faydalı olduğu için mi yaparsınız? Bir kırmızı karanfili   zihninde yazar ve yüzyıl örnekleriyle taklidin sanatı geliştirdiği
                göğsünüzde taşımanın ne yararı vardır mesela? Müzik dinle-  savını güçlendirmiş oluyor.
                mek karnınızı mı doyurur? Ya evinizi donatırken hiç faydasız   5.  Açıklama paragrafı örneği: TDK Türkçe Sözlük’te taklit kelimesi
                süsler almaz mısınız? Şiir de şairin evidir işte. Bırakın gönlünce   için bir örneğe benzemeye veya benzetmeye çalışma, öykünme,
                donatsın.                                     birinin konuşmasını veya davranışlarını tekrarlayarak eğlenme,
                                                              aslına benzetilerek yapılmış eşya gibi açıklamalar yapılmıştır.
             Etkinlik No.: 8                                  Taklit sözcüğü Türkçeye Arapçadan girmiştir. Taklit kelimesi-
                                                              nin yerini günümüzde öykünme kelimesi almaya başlamıştır.
             1.  Talât’ın genç kız kılığına girerek erkek olduğunu belli etmeden   Tartışma paragrafı örneği: Yeni edebiyatçıların eserlerinde açık
                hem Şerife Kadın’dan ders alması hem de Fitnat’la arkadaş   bulmak için elinden geleni ardına koymayan eleştirmenlerimiz
                olması, Fitnat’ın Talât’ın erkek olduğunu kendisi açıklayıncaya   bu sıralar kolay bir yol buldular kendilerine. Yeni bir yazar/şair
                kadar anlamaması, Fitnat ölünce Talât’ın da kederinden hemen   edebiyat dünyasında boy göstermeye mi cesaret etti, hemen
                ölmesi, Ali Bey’in kızıyla evlendiğini tesadüfen öğrenmesi ve   takıyorlar kulpu. Yok efendim taklitçiymiş, yok efendim bil-
                kızının ölümü üzerine çıldırması ve bir süre sonra onun da   mem hangi edebiyatçının etkisindeymiş, yok efendim öyleymiş,
                ölmesi gibi olaylar; realizmin savunduğu gerçeklik anlayışına   böyleymiş. Bu efendiler kendilerinin de bir zamanlar ustaların
                aykırıdır.                                    malını alıp sattığını ne çabuk unuturlar. Hayatın her alanında
             2.  Romanın objektif bir tavırla yazıldığı söylenemez çünkü yazar   çıraklık vardır da sanat gibi önemli bir alanda yok mudur?
                romanda kurguladığı facia zinciriyle görücü usulü evliliğe karşı   Elbet yeni edebiyatçılar ustalardan etkilenecek, elbet iyi eserleri
                olduğunu bize net bir şekilde göstermiştir. Görücü usulü evlilik-  taklit edecekler. Taklidin kusur sayıldığı bir yerde sanat gelişir mi?
                te genç bir kızın sevdiği kişiyle evlenememesi canına kıymasına
                ve bu olaya bağlı olarak iki kişinin daha ölümüne sebep olmuş,   Etkinlik No.: 10
                kurgusu üzerinden yazar çok net bir şekilde görücü usulüyle   1.  Yazar, verdiği bilginin okuyucunun zihninde daha anlaşılır
                evlenme yanlısı olmadığını göstermiştir. Görücü usulü evliliğin
                sadece kötü yanları gösterildiğinden yazar sübjektif (öznel) bir   hâle gelmesini amaçlayarak örneklemeye başvurmuştur. Ayrıca
                tavra sahiptir.                               örnekleme yazarın verdiği bilgileri ispat etmek amacıyla baş-
                                                              vurduğu bir yoldur.
             3.  Olası cevaplar:                           2.  a)  Yazar, milliyetçilik kavramını Fransız ve Alman edebiyatla-
                    Realizmin ilkelerine bağlı kalır ve eserimde kendi kimli-  rındaki yorumlanışları bakımından ele alarak karşılaştırmaya

                                                                                                   539
   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546