Page 545 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 545

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                barış sloganları hâline getirilmeye çalışılmıştı. Bu defa UNES-  ise o kişinin genlerinde bu yapı vücut bulmuş demektir. Deği-
                CO vefatının 700. yılı olması münasebetiyle 2021 yılını Yunus   şim için birkaç nesil gereklidir ki aslında bu da yeterli olmaz.
                Emre’ye adamıştır. Türkiye’de Yunus Emre ve Hacı Bektaş-ı Veli   Sosyal yapı ve edebiyat bireye ait olma duygusunu kazandıran
                yılı kapsamında Yunus Emre’yi ve Hacı Bektaş-ı Veli’yi bir kez   unsurlardır. Bu duygu bir süreç meselesidir.
                daha anarak onların mesajlarını tüm insanlığa anlatabiliriz. Bu
                vesileyle toplumda dil bilinci güçlenecektir. Böylelikle Türkçe-  Etkinlik No.: 27
                mize sahip çıkabilir ve onu dünya dili hâline getirebiliriz. Ayrıca
                İstiklal Marşımızın verdiği mesajlara sahip çıkarak millî birlik   1.  G. Flaubert, kendi sanat yeteneğine uygun olmayan romantizm
                ve bütünlüğümüzü daha fazla sağlayabileceğiz.  akımı doğrultusunda eserler vermekte ısrar etmemiş, arkadaşla-
                                                              rının da eleştirilerini göz önünde bulundurarak farklı bir edebî
             4.  Dili dış etkilere karşı ne kadar çok korursak dil o ölçüde saf   akıma yönelmiş, böylelikle adını dünya edebiyatının ölümsüzle-
                kalır. Bir toplum diline ve edebiyatına sahip çıkarsa onu dünya   ri arasına yazdırmıştır.
                dili ve edebiyatı hâline getirebilir. Dile sahip çıkılırsa vatanı,
                ordudan önce korumuş oluruz.               2.  Roman gözlemlerin ürünüdür.
                                                              Olayda  olağanüstülükler söz konusu değildir.
             Etkinlik No.: 25                                 Romanda mekân tasviri önemli bir yer tutmaktadır.
             1.  Ahmet Mithat Efendi, okuma yazma bilen hemen her insana   3.  Bana göre insan bir eseri faydalanmak üzere okumalı, boşa
                seslenir. Ahmet Mithat tek başına bir mekteptir. Ahmet Mithat   vakit geçirmemelidir. Kişisel gelişime fayda sağlayacak eserler
                Efendi’nin sanatının özünü faydacılık oluşturur. Faydalı olmayı   ile iyi bireyler ve böylelikle de iyi bir toplumun oluşturulması
                hem toplum hem de şahıs bağlamında düşünür. Kalemini ede-  sağlanmış olacaktır.
                biyatın ve yeni Türk insanının aydınlanmasına adayan Ahmet   Bana göre sanat eserinin amacı güzellik ve estetik zevktir. Çün-
                Mithat Efendi, Tanzimat Edebiyatı Dönemi’nde şiir dışında   kü sanat insanların ruhlarını incelterek dolaylı yoldan da olsa
                bütün edebî türlerde eserler ortaya koyarak topluma faydalı   insanları güzelliğe ve iyiliğe sevk eder.
                olmaya çalışmıştır.                        4.  Bence doğrudur. Çünkü sanatçılar aydın insanlardır. Aydınların
             2.  Ahmet Mithat Efendi idealleri olan bir yazardır. Özüne, ait ol-  da topluma karşı sorumlulukları vardır. Sanat toplumu değiştir-
                duğu medeniyete aykırı düşmemek hayatının temel prensibidir.   meli, uyanık tutmalıdır.
                Ahmet Mithat’a verilen efendi payesi yaşadığı dönemde saygın-  Bence yanlıştır. Çünkü sanat insanda güzel duygular uyandır-
                lık işaretidir. Ancak zamanla bu anlam kaybolmaya başlamıştır.   malı, faydayı ikinci planda tutmalıdır. Sanatçılar da özgür olma-
                Ahmet Mithat halkın içinden çıkmış biridir. Sanatını ve hayatı-  lı, diledikleri konuyu işleyebilmelidir.
                nı halkının bilgilenmesi için harcamıştır. Halk onu kendinden
                biri olarak gördüğü için ona efendi lakabını vermiş olabilir.
                İstanbul’da eğitimli üst düzey erkeklere bey deniyordu. Zade   Etkinlik No.: 28
                lakabı alan sanatçılar, edebiyatı daha çok sanat için yapmış,   1.  Tanzimat Dönemi aydınlarının Batılılaşma anlayışı şekilcilikte
                topluma yönelik eserler vermemişlerdir. Bu sebeple toplumdan   kalmış; aydınlar, düşünce alanında ve edebî alanda çelişki yaşa-
                uzak bir yaşam sürmüşlerdir.                  mış ve yanılgılara düşmekten kurtulamamıştır. Yeniliğin yalnız-
             3.  Ahmet Mithat Efendi’ye göre önce Batı’yı taklit yoluyla sanata   ca Batı’daki düşünceleri ve hazır malzemeyi taşımakla gerçek-
                başlamak, daha sonra mahallî ve millî bir karakter oluşturmak   leştirilebileceğine inanan aydınlar, Batı toplumunun yüzyıllar
                gerekir. Ahlâk yönünden kendi millî ve içtimaî gerçeklerimiz   boyunca elde ettiği tarihsel, siyasal ve ekonomik kazanımlarını
                sanata aksettirilmelidir. Romanda geçen Rakım Efendi, Ahmet   göz ardı etmişlerdir. Bu sebeple Batılaşma hareketi bizde es-
                Mithat’ın Batı medeniyetine ve hayata bakışını yansıtmaktadır.   ki-yeni, millî-yabancı tartışmalarını beraberinde getirmiştir.
                Rakım Efendi, Batı’nın kültüründen ziyade tekniğini, gelişmiş-  2.  Bunu birkaç nedene bağlamak mümkündür. Önce tarihsel olay-
                liğini kendine örnek alır. Bu yönüyle toplumu iyi yönde dönüş-  ların etkisiyle oluşan Fransız- Osmanlı dostluğu bu kapıyı ilk
                türmeye çalışır.                              olarak açar. Öte yandan, XVII. yüzyılda Fransız dili ve kültürü
             4.  İçinden çıktığı toplumu hiçbir açıdan reddetmeyip ona sahip   Avrupa’da çok yaygındır. Fransız İhtilali’nin yaydığı fikirler yeni
                çıkan ve yeni bir ufuk kazandırarak ileriye taşımayı hedefleyen   yetişen kuşak üzerinde büyük etkiler meydana getirmiştir. Fran-
                Ahmet Mithat Efendi, eserlerinde bir anlamda Türk halkının   sız filozof ve edebiyatçılarının görüş ve düşüncelerinde yenilikçi
                hayata, olaylara bakış açısını ve hayallerini aksettirmiştir. Bir   Türk aydınının aradığı özgürlükçülük, akılcılık ve uygarlık gibi
                Türk gibi hissetmiş, duymuş, düşünmüş, içine kapalı bir toplu-  özellikler vardı. Bu yüzden Fransız yazarlarının eserlerinde tas-
                mun iç dinamiklerini kaleme almış, o dönemin insanını anlayıp   vir edilen dünya, Tanzimat aydınlarının düşledikleri dünyayla
                tanımamız adına yoğun çaba sarf etmiştir. Batılılaşabilmek   örtüşüyordu. Bunun dışında, Fransız edebiyatının Batı edebiyatı
                ve Batılılaşmanın sınırlarını tayin edebilmek Ahmet Mithat   içindeki parlak ve egemen durumu, dikkat ve ilgiyi bu ulusun
                Efendi’nin bu yüzyıldaki en temel meselesidir. Hayatı boyunca   edebiyatına çeviren bir başka etken olmuştur. Bu sebeplerle
                şiir dışında edebiyatın tüm sahasında altmıştan fazla eser veren   Türk aydınları ilk olarak Fransa’ya gitmişlerdir.
                Ahmet Mithat Efendi’ye bu sebeple ilk muallim denmiştir.  3.  İbrahim Şinasi’nin yazılarında halk ve millet kelimeleri ve bu
                                                              kavramları ifade eden deyimler çok geçer. Onun gazete çıkarır-
             Etkinlik No.: 26                                 ken halkı aydınlatmak ve halk adına konuşmak fikri taşıdığına
                                                              hiç şüphe yoktur.  Onu halkın anlayacağı bir dil kullanmaya
             1.  a)  Kendimizde erdem bulmaya çalışarak avunmalarımızın   sevk eden de bu arzudur. Toplumu yeni bir kültürle tanıştırmak,
                 doğru olmadığı gerçeğidir.                   ona yeni kavram ve görüşler sunmak ve bunları gündemde tuta-
                b)  Doğu ve Batı kavramlarının yön belirtmenin ötesinde birer   rak yaşama daha çabuk girmesini sağlamak için gazete çıkarır.
                  zihniyeti karşıladığını anlatmaktadır yazar. Her iki bölgenin   Öte yandan, yine gazeteyle halkın kendi sorunları üzerinde
                  insanlarının kültürel ve sosyal açıdan birbirinden çok farklı   görüş alışverişinde bulunmasını sağlar. Yazdığı makalelerle de
                  olduğu gerçeğini hatırlatmaktadır.          ya topluma bir yenilik önerir ya da eskimiş olanı yıkmaya ça-
                                                              lışır. Bu sebeplerle toplumun gözünde halkçı bir sanatçı olarak
             2.  Ataç’ın Doğu ve Batı’yı karşılaştırarak akılcı yaklaşımlarda   anılmıştır.
                bulunması onun akılcılığına bir örnektir.  4.  Romantizm, geliştiği ülkelerde, sanatçıları yaşanan olumsuz-
                Batı dünyasını anlamaya çalışması ise kuşkucu olmasına ve   luklardan kaçmaya ve sığınılacak bir mekân aramaya iter. Bu
                doğruyu aramasına örnek verilebilir.          sebeple romantik sanatçı, eserinde mevcut şartları değiştirmeye,
                Batı’nın Doğu’dan önde ya da geride olmasından ziyade Batı’yı   içinde bulunduğu dünyayı ise güzelleştirerek yaşanılır kılmaya
                anlamaya çalışmak gerektiğini ifade etmesi ise duyguculuktan   çalışır. Osmanlı toplumunda on dokuzuncu yüzyılın karışık-
                uzak oluşuna örnek verilebilir.               lıkları içerisinde umudunu yitiren sanatçılar için artık farklı bir
                                                              dünya tasavvuru kaçınılmaz olur. Namık Kemal, tarihi bu gözle
             3.  Batılı ya da Doğulu olmak bir süreç meselesidir. Bir kişi Doğulu   yeniden tefsir eder. Eski tarihî şahsiyetleri iradeleri ile dünyayı


                                                                                                   543
   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550