Page 546 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 546

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             değiştiren kahramanlar olarak gösterir. Yıkılmakta olan toplum   2.  Kurala göre II. metinde geçen edebi sözcüğü edebî şeklinde ya-
             kendini kurtaracak kahramanlar arar. Namık Kemal, bunun   zılmalıydı. Dinî ilimler, askerî araç, millî eğitim, fikrî tartışma-
             örneklerini ya tarihte bulur veya hayali ile yaratır. Namık Ke-  lar gibi ifadelerdeki ilk sözcüklerin yazımı da bu kurala göredir.
             mal’in eserlerinde sık sık eskiye, hayale yer vermesi romantizm
             akımının özellikleri sebebiyledir.          3.  Birinci virgül yüklemden uzak düşmüş özneyi belirtmek ama-
                                                           cıyla, ikinci virgül ise eş görevli sözcükleri ayırmak amacıyla
             Şinasi’nin Batı dünyasından almak istediği şey, akıl ve kanun   kullanılmıştır.
             kavramları etrafında yoğunlaşır. Çünkü Şinasi’ye göre Batı’nın
             ulaşmış olduğu uygarlık seviyesi akılcılığa verdiği önemden   Etkinlik No: 31
             gelmektedir. Şinasi’nin Batılılaşma yolundaki çabaları hem
             makaleleri hem de şiirleri yoluyla olmuştur. Yazılarında mede-  1.  Bakiye kelimesi metinde, duvar yıkıntısı ya da kalıntısı anla-
             niyet, hak, hukuk, adalet, kanun, akıl, vatandaşlık hakları gibi   mında kullanılmıştır. Kelimenin TDK Türkçe Sözlük'ünde ise
             sosyal ve siyasal kavramları dile getirmiş, gazete aracılığıyla halkı   artık, artan, kalan, geri kalan şey, kalıntı, alacak ve borçlar ara-
             bilinçlendirmeye çalışmıştır. Bu sebeplerden Şinasi’nin klasisizm   sındaki fark anlamları bulunmaktadır. Günümüzde metindeki
             akımını benimsediği söylenebilir.             anlamının yanı sıra alacak ve borçlar arasındaki fark anlamında
                                                           da kullanılmaktadır.
          Etkinlik No.: 29                               2.      Yorgunluk bir taraftan, gönlümüzdeki hüzün öbür taraftan,
                                                              âdeta nihayeti yok bir gurbet ve sürgün yolunda gibiyiz.
          1.  Âşık sözcüğü metinde halk ozanı anlamında kullanılmıştır   Yorgunluk bir taraftan gönlümüzdeki sıkıntı öbür taraftan,
             ve dilimize Arapçadan girmiştir. sözcükteki “a” ünlüsü uzun   adeta sonu olmayan bir ayrılık ve sürgün yolunda gibiyiz.
             okunur, bu nedenle düzeltme işareti kullanılır. Bu ses düzeltme
             işareti olmadan yazılır ve kısa okunursa Türkçedeki aşık sözcü-      Felaketle, meşakkatle, zahmet ve elemle o kadar haşır neşir
             ğüyle karışır. Aşık oyunu, aşık kemiği, aşık atmak biçimlerinde   olmuşuz.
             kullanılabilen aşık aslında bir kemiğin adıdır. Bu iki sözcük   (Birbirine yakın anlamlı sözcükler bir arada kullanılmış.)
             karışmasın diye âşık düzeltme işaretiyle yazılır.  Büyük sıkıntılar ve üzüntülerle o kadar birlikte olup kay-
                                                              naşmışız.
             Hikâye sözcüğü Arapçadan dilimize girmiştir. TDK Yazım
             Kılavuzu’na göre Arapça ve Farsçadan dilimize giren ve içindeki       Evvelden neticesini keşfettiğimiz feci macerasını dinlemeye
             “g” ve “k” sesleri ince okunan sözcüklerde bu seslerden sonraki   başladık.
             “a” ve “u” ünlüleri üzerine düzeltme işareti konur.  Önceden sonucunu anladığımız başından geçen kötü olayı
                                                              dinlemeye başladık.
          2.  a)  Âşıklık geleneği, yüzyılların deneyimlerinden süzülerek biçim-  3.  gamlı seyahat: Yazar, yapmış oldukları üzüntülü yolculuğun bir
               lenmiş; şiiri, müziği ve hikâye anlatımını içeren çok yönlü bir
               sanattır cümlesinin yüzyılların deneyimlerinden süzülerek   sonu olacak mı diye düşünmektedir.
               biçimlenmiş kısmıyla şiiri, müziği ve hikâye anlatımını içeren   hayatın cevrini görmek: Yazar, hikâyede Anadolu insanının,
               kısmı öbek hâlinde sıfattır. İkinci sıfatın içinde virgüller   hayatın bütün sıkıntılarını gördüğü hâlde yine de olgun davran-
               kullanıldığı için iki sıfat arasına noktalı virgül konur.  dığını anlatmaktadır.
             b)  Geleneğe uygun bir biçimde şiir söyleyebilen, karşılıklı atışma   yüreğine dokunmak: Yazarın anlatılanlardan etkilendiği, duy-
               yapabilen, hikâye anlatabilen ve icralarını çoğunlukla saz   gulandığı anlatılmış.
               eşliğinde gerçekleştiren sanatçılara âşık; bu söyleme biçimine   4.  İşaret ünlemi kullanılmış. Taa şurada, aha beni buldu. vs.
               “âşıklık-âşıklama” denilmektedir cümlesi denilmektedir yük-
               leminin ortak olduğu bağımlı sıralı bir cümledir. İlk cümle-
               nin içinde virgül kullanıldığından cümleler arasında noktalı   Etkinlik No: 32
               virgül konmalıdır.                          a)  Örnek cümle: Bir banka oturup Boğaz’dan geçen vapurları
          3.  a)  Âşıklar sanatlarını icra ederken, yörelere göre değişiklik göster-  1.  seyrettik.
               mekle birlikte, âşık fasılları adı verilen belirli bir silsileyi göze-  b)  Örnek cümle: Bisikletten düşünce ayağımı sakatladım.
               tirler cümlesinde ara sözü belirtmek için kullanılmıştır.
             b)  Âşık, güzellikleri övdüğü ve acıları dramatik bir dille vurgula-  2.  a)  Tahmin cümlesi: Kelime grubu burada “onaylamak” anla-
               dığı kendi deyişlerini veya ustalarının deyişlerini yöresel ezgi-  mındadır.
               lerle saz eşliğinde söyler cümlesinde yüklemden uzak düşmüş   b)  “Tasdik etmek” fiili ile eş anlamlı olan kelimeler;  doğrula-
               özneyi vurgulamak için kullanılmıştır.        mak ve onaylamak sözcükleridir.
             c)  Bu tür, âşıkların dudaklarının arasına aldıkları bir toplu iğne   Örnek cümle: Haklı olduğumu bildiği için söylediklerimi
               eşliğinde b, p, m, f, v gibi dudak ve diş-dudak seslerini kullan-  onayladı.
               madan şiir söylemeleri esasına dayanır cümlesinde ilk virgül   3.  Örnek ifade: Güneş battıkça karşı tepedeki çam ağaçları kızıl bir
               yüklemden uzak düşmüş özneyi belirtmek ve anlam karışık-  renk alıyor, vadi hızla karanlığa gömülüyordu.
               lığını gidermek için kullanılmıştır. Diğer virgüller ise benzer
               örnekleri ayırmak için kullanılmıştır.    4.  - Bir müddet daha geçip, ortalık adamakıllı kararınca şoför, yol
          4.   Sözcüğün Metindeki   Sözcüğün TDK Yazım     amelesinden bir fener alarak yeniden işine koyuldu.
                                                           - Kaşlarını çatarak dinlemeye başladı.
                   Yazımı         Kılavuzu’na Göre Yazımı  Cümlelerdeki deyimler şunlardır:  işine koyulmak, kaşlarını
                  leb değmez          lebdeğmez            çatmak
                  hoşgeldiniz         hoş geldiniz         işine koyulmak: İşini yapmayı sürdürmek.
                                                           kaşlarını çatmak: Kızmak, öfkelenmek.
                   işbirliği           iş birliği
                                                         Etkinlik No: 33
                 baş vurdukları      başvurdukları
               Kars Belediyesi’nin  Kars Belediyesinin   1.   Kelime   Tahmini Anlam  Sözcük Anlamı
                  topluiğne            toplu iğne          bahtiyar                 mutlu
                                                           mahzun                   üzgün
                 repertuarının       repertuvarının        müteselli                avunan
                                                           mukavamet                dayanma
          Etkinlik No.: 30                                 kabil değil              olanaksız
          1.  Kurala göre II. metinde geçen hikaye sözcüğü hikâye şeklinde   muhafaza  koruma
             yazılmalıydı. Hükûmet, kâtip, dergâh, kâğıt, dükkân gibi söz-  filhakika  gerçekten
             cükler de yazımı bu kurala göre olan sözcüklerdir.  kâr etmek          iyi gelmek


          544
   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551