Page 549 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 549

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             3.  Metinde mekân İstanbul’da bir sinema salonunun gişesinin   tırmasını sağlamıştır. Olayın göz önünde canlandırılmasını
                bulunduğu yerdir. Uyuz hastalığına yakalanmış bir çocuğun   kolaylaştırmıştır.
                yardım toplamak için buraya geldiği görülmektedir. Çocuk yar-
                dıma muhtaçtır ve sinema salonuna gelenler varlıklı kişilerdir.   2.  Diyalog tekniğinin kullanılması metnin akıcılığını artırmıştır.
                Yazar, olay örgüsünü mekânda bulunan kişilerin özelliklerine   Hikâye kahramanları daha canlı hâle getirilmiştir.
                göre şekillendirmiştir.                    3.  Yazar, kullandığı diyalog tekniğiyle farklı milletleri öyküde
             4.  Kahramanın uyuz hastalığına hiç aldırmadığını, hayata neşe ile   kendi dil özellikleriyle konuşturup olayın geçtiği zaman dili-
                                                              minde İstanbul’da birçok milletin yaşadığını bize düşündürmek
                baktığını görüyoruz. Bu doğrultuda mekân da hoşça vakit ge-  istemiş olabilir.
                çirmek isteyenlerin geldiği sinema salonudur. Hikâyede mekân
                ile kahramanın ruh hâlinin örtüştüğü görülmektedir.  4.  Anlatımda olay öykülenirken diyaloglarda bilinç akışı tekniği
                                                              kullanılarak okuyucunun olayı daha iyi anlaması sağlanabilir.
             Etkinlik No: 46
                                                            Etkinlik No: 49
             1.  Hikâyede kullanılan 3. tekil anlatıcı/hâkim bakış açısına uygun
                olarak bu cümlelerde kahramanın duygu ve düşüncelerine yer   1.  Betimleyici anlatım biçimi kullanılmıştır. Tarla ve tarlada
                verilmiştir.                                  çalışanların hâlleri betimlenmiştir. Hikâyede harman yerinde
                                                              yaşanan zorluklar betimleme yöntemiyle okuyucunun gözünde
             2.  a)  Verilen cevaplar öğrencilerin bilgi birikimine göre değişiklik   canlandırılmıştır.
                 gösterebilir.
                 Olası cevap: Hikâyede anlatılan konunun gerçekçi bir şekilde   2.  Bu bölüm hikâyenin çözüm bölümüdür. Anlatılmak istenenler
                 işlenmesi yazarın iyi bir gözlemci olduğunu düşündürmek-  karşılıklı konuşma şeklinde verilerek kahramanların söz ve
                 tedir.                                       hareketleri olduğu gibi yansıtılmış ve yorum okuyucuya bıra-
                b)  Verilen cevaplar öğrencilerin bilgi birikimine göre değişiklik   kılmıştır.
                 gösterebilir.                             3.  Öğrenci yorumu: “Öküzlerin harmandan kaçması, Şerif Ali ile
                     Olası cevaplar:                          paylaşım sırasında bazı sıkıntılar vs.” ilâve edilebilir.
                     1)  Hikâye gözlem yapılmadan da yazılabilirdi fakat bu du-  Örnek:
                   rumda ortaya bu kadar başarılı bir eser çıkmayabilirdi.  “Suya giden öküzlerden biri yorgunluktan mı sıcaktan mı bilin-
                     2)  Yazılamazdı çünkü hikâyede anlatılanların gerçekçi olabil-  mez suyun bulunduğu yere yattı. Kardeşim ne kadar uğraştıysa
                   mesi gözlem yapılmasına bağlıdır.          öküzü kaldıramadı. Yanına yardıma gittim. Vakit geçiyordu;
                                                              öküzü kaldıramazsak işler yarım kalacaktı. Kardeşim öküzün
             3.  Verilen cevaplar öğrencilerin tercihlerine göre değişiklik gös-  bir yanında ben bir yanında ne yapıp ettiysek öküzü kaldıra-
                terebilir.                                    madık. O sırada yanımıza Ferik Hasan geldi. Bir süre öküze
                                                              baktıktan sonra elindeki kabı su ile doldurarak yatan öküzün
                Olası cevap: Hemen hemen her akşam aynı saatlerde bu kişiler   başından aşağı döktü:
                biniyor kayığıma. Sanki önceden sözleşmiş gibiler. Birbirleriyle
                hiçbir benzerliği olmayan bu beş kişiye ben de alıştım artık. Diğer   - Sıcak çarpmış yeğenim bunu, dedi. Öküz yavaşça yattığı
                yolcular gibi konuşkan değiller. Bir gün içlerinden birisi gelmeye-  yerden kalkarak diğer öküzün yanına geçti.”
                cek olsa ister istemez herkeste bir burukluk oluyor.
                                                            Etkinlik No: 50
             4.  Verilen cevaplar öğrencilerin tercihlerine göre değişiklik gös-
                terebilir.                                 1.  a)  Olası cevap: Yazar, okurda estetik zevk uyandırmak amacıyla
                Olası cevap: Dolmuş kayıkları gün boyu her kesimden yolcu   bu şekilde bir anlatımı tercih etmiştir.
                taşımaktadır. Farklı işlerde çalışan hikâyedeki kişileri de ortak   b)  Olası cevaplar: Kelimelerin sonundaki ses tekrarları okunuşa
                bir noktada buluşturan tek unsur bu dolmuş kayığıdır. Bu kayık,   ahenk katmaktadır.
                önceden planlanmadan doğal olarak ortaya çıkan bu birlikte-  2.  Olası cevap: Yazar sanatsal kaygılarla eksiltili cümlelere yer
                liğin bir parçası olmuştur. Bu nedenle anlatıcı, kayığı bir insan   vermiştir. Böyle yaparak okuru metne dâhil etmek istemiştir.
                gibi düşündürmüştür.
                                                           3.  Olası cevap: Yazar, hikâyedeki varlıkları gözümüzde daha iyi
             Etkinlik No: 47                                  canlandırabilmemiz için sıfatlara çokça yer vermiştir.
             1.  I. metinde kahraman bakış açısı; II. metinde hâkim (ilahi) bakış   4.  Olası cevap: Bir insanın ruhsal durumunun görünüşüne yan-
                açısı; III. metinde ise gözlemci bakış açısı kullanılmıştır. Bakış   sıması doğaldır. İnsanların görünüşleri onların iç dünyaları
                açılarının belirlenmesi,  metinlerin daha kolay anlaşılmasını   hakkında bizlere ipucu verebilir. Yazar, kahramanın iç dünyası-
                sağlar. Böylelikle yazar ile okuyucu arasında bir bağ da kurul-  nı yansıtmak için onun fiziksel özelliklerinden söz etmiştir.
                muş olur.
                                                            Etkinlik No: 51
             2.  II. metnin bakış açısı ilahi bakış açısıdır. Bu bakış açısında
                anlatıcı, yaşanmış ve yaşanabilecek olan her şeyi bilir, görür   1.  Yazarın doğal konuşma özelliklerinden yararlanması eseri daha
                ve sezer. Kahramanların hareketlerinin ne anlama geldiğini   etkili kılmış, eserin gerçekçiliğini artırmış ve sürükleyiciliğini
                yorumlar, aklından geçenleri okur. Eylemlerde “üçüncü kişili”   sağlamıştır.
                anlatım kullanılır. Metinde geçen,  Küçük Hasan hiçbir şey dü-
                şünmeden ilerliyordu. Hizmetçilik yapan anası bu anda aklında   2.  Yüreği kabarmak, canı neredeyse burnundan çıkmak, çenesi
                değildi, ifadeleri  de  bunlara örnektir.     açılmak, içini çekmek, iki yakası bir yana gelmemek metinde
                                                              başvurulan bazı mecazlı örneklerdendir. Bu örnekler, metinde
             3.  III. metinde olaylar, dışarıdan görüldüğü biçimiyle nesnel bir   duyguların daha gerçekçi ve etkileyici biçimde yansıtılmasını
                tarzda aktarılmıştır. Olaylar sanki anlatılmıyor da kişinin gözü   sağlamıştır. Ayrıca benzetmelerle anlatım somutlaştırılmış,
                önünde oluyormuş izlenimi verilmiştir. Eylemlerde “üçüncü   kişileştirmelerle anlamlar pekiştirilmiştir.
                kişili” anlatım kullanılmıştır. Bütün bu anlatılanlar,  metnin    3.  Bu metin söyleşmeye bağlı anlatımla oluşturulmuştur. Karşı-
                gözlemci bakış açısıyla yazıldığının  ve bakış açısının oluşumu-  lıklı konuşmalarla  olayın okuyucunun zihninde canlanmasını
                na katkı sağladığının bir kanıtıdır.          sağlamak, gerçeklik hissi vermek amacı güdülmüştür.
             Etkinlik No: 48                               4.  Metinde öyküleyici anlatımdan yararlanılmıştır. Okuyucuyu
                                                              olay içinde yaşatmak amaçlanmıştır. Olayın geçtiği yer, kahra-
             1.  Yazarın olayı betimleyerek anlatması ve sahneleme tekniğini   manlarının verilmesi ve bir devinim içinde geçmesi bu metnin
                kullanması, okuyucunun dikkatini hikâye üzerinde yoğunlaş-  öyküleyici bir anlatımla yazıldığının göstergeleridir.


                                                                                                   547
   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554