Page 99 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 99

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11            47

             2. ÜNİTE > Hikâye             Kazanım A.2.8: Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi      Metinlerde Anlatıcıyı ve Bakış Açısının İşlevini Nasıl Buluruz?  25 dk.
                       Metinlerde anlatıcının özellikleri ile hâkim, kahraman ve gözlemci bakış açılarını tespit ederek bakış açısının
             Amacı                                                                               Bireysel
                       anlatımı nasıl etkilediğini belirleyebilmek.
              Yönerge  Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metinler, asıllarına sadık kalınarak alınmıştır.)
             I. Metin
                                                Benim Adım Kırmızı

             Ben bir ağacım, çok yalnızım. Yağmur yağdıkça ağlıyorum. Allah rızası için kulak verin şu anlatacak-
             larıma. Kahvelerinizi için, uykunuz açılsın, bana cin gibi bakın da size niye bu kadar yalnız olduğumu
             anlatayım.
                                                                          Orhan Pamuk, Benim Adım Kırmızı

             II. Metin
                                                       Ayran
             Küçük Hasan hiçbir şey düşünmeden ilerliyordu. Ne evde kendisinin dönmesini bekleyen iki küçük
             kardeşi ne de dört saat uzaktaki nahiye merkezinde hizmetçilik yapan anası bu anda aklında değildi.
             Ayranını satıp satamayacağını da düşünmüyordu. Kafasında yalnız bir şey vardı: Bu yolu tekrar yürü-
             mek, geri dönmek mecburiyeti…
             Uzun bir ağlamanın sonundaymış gibi içini çekti. Maşrapayı tuttuğu sol elinin çatlaklarla örtülü üst
             tarafı ile burnunu sildi. Gözlerini ileri çevirince istasyona yaklaştığını gördü…

                                                                                           Sabahattin Ali,  Ayran

             III. Metin
                                                Filmin Ağlanacak Yeri
             (…) Film başladı. Nefesleri tutmuş seyrediyoruz. Yoksulluktan, ziraat mühendisliğine terfi eden Fer-
             di ile kötü adam Davut’un kız kardeşi Cemile arasındaki aşkın işlendiği filmin sonuna doğru iki âşık
             kaçmaya karar verir. Davut’un adamları peşlerine düşer. Sözde sınırdaki tel örgülerin arasından başka
             bir ülkeye geçecekler…  Ferdi avuçlarına aldığı vatan toprağını öpüp kokladıktan sonra semaya açılan
             parmakların arasında salıverdikçe hamasî duygularım kabardı. Tam bu duygu medceziri esnasında Da-
             vut’un adamları kayalık bir tepede belirir. Kaçan âşıkları görürler. Hepsi birden nişan alır. Dürbünlü
             tüfeklerden Ferdi ile Cemile’nin yakınlaştırılan görüntüleri perdeye yansıdıkça soluk alıp vermekte zor-
             lanmaya başlarlar. Tam o sırada Davut’un en has adamı der ki: Durun! Bu sevdaya kurşun sıkılmaz! ….
             Bizim Cemil yerinden fırlar,  avazının yettiği kadar bağırır:
             -Senin ciğerini yiyim emmiiii!

             Bir alkış tufanı kopar, alkış seslerine gözyaşları karışır. Film bitti, dışarı çıktık. Bir anda Seyirciler Ce-
             mil’in etrafını sardı. Kimi tebrik ediyor, kimi sarılıp öpüyor. Hani biz de havasındayız filmin. O havayı
             bozmadan evden Hanifi’yi de alıp pastaneye gittik. Karnımızı doyurduk. Bu sefer de videoda daha önce
             seyremediğimiz bir film başladı : ‘‘Selvi Boylum Al Yazmalım’’  (…)
                                                                          Muhsin Macit, Filmin Ağlanacak Yeri


             1.  Okuduğunuz metinlerin bakış açılarını belirleyiniz. Bu bakış açılarının metnin oluşmasına nasıl
                 bir katkı sağladığını belirtiniz.















                                                                                                    97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104