Page 102 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 102
48 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
— Bu ne hâl a sersem kafa? Bu ne surat? Öküz arabasının altında mı kaldın? Çenen mi dağıldı? Gözün
mü çıktı? Gir içeri bakayım? (…) Maaş günü sen cüzdan torbasını evde bırak da sokağa fırla... Tanrı’nın
günü aklın nerde?...
Peyami Safa, Maaş Cüzdanı
Kelime Dağarcığı:
berat kâğıdı: Bir buluştan, bir haktan yararlanmak için devletçe verilen belge. çıngar koparmak: Gürültü, kavga çıkarmak.
iktiza: Gerekli olma durumu. ilmühaber: Birinin yer, hâl, medeni durum vb.ni gösteren resmî belge. kerevet: Tahta sedir.
muarız: Karşı çıkan, karşı koyan. mütekait: Emekli. müstahak: Bir kimsenin layık olduğu şey. nüfus tezkeresi: Kimlik bel-
gesi. tecvit: Kelimelerin uzunluk ve kısalıklarına göre okunması.
1. Hayati Bey, tam Beyazıt Meydanı’nı geçerken iki yumruğunu şakaklarına vurarak birdenbire dur-
du: Eyvah, eyvah, maaş cüzdanını bir yerde unutmuştu! Eyvah, nerede unuttuğunu bir türlü akıl
edemiyordu!
Okuduğunuz hikâyeden alınan bu bölümde yazar, anlattığı olayı sanki bir sahnede gösteriyor gibi-
dir. Yazarın hikâyede bu tarz bir anlatım biçimi kullanması hikâyenin anlatımını nasıl etkilemiştir?
2. Okuduğunuz hikâyede diyalog tekniği kullanılmıştır. Bu kullanım, sizce olayın anlatımına ne gibi
bir katkı sağlamıştır?
3. Heyyati Bey... Sebbehten beeri buraya min gişşi girmiş, çıhmış! Men ne bilem?
Okuduğunuz hikâyeden alınan bu gibi ifadelerde değişik milletlere ait dil özelliklerinin kullanıldığı
görülmektedir. Bu anlatım şekliyle yazar neyi amaçlamış olabilir?
4. Hikâye kahramanı; korkak, unutkan ve şüpheci bir adamdır. Hikâyenin yazarı siz olsaydınız kah-
raman ve karısı Hadiye Hanım arasında geçen son bölümü hangi anlatım biçimiyle nasıl tamam-
lardınız?
100
Hazırlayan: Hüseyin AYHAN