Page 40 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 40
18 BİYOLOJİ 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Öğretmen, öğrencilerinin birinden sükrozun yapı taşlarının glikoz ve fruktoz molekülleri olduğunu
ispatlayabilecek bir deney tasarlamasını istemiştir. Öğrenci 7 ve 9 numaralı tüplerdeki çözeltileri
karıştırdıktan sonra 11 numaralı tüpü karışıma ekliyor ve renk değişimi olduğunu gözlemliyor. Öğ-
retmenine sükrozun yapı taşlarının glikoz ve fruktoz olduğunu ispatladığını söylüyor. Fakat öğret-
meninden tam puan alamıyor.
Öğrenci deneyinde neyi eksik bırakmıştır? Deneyinde nasıl bir değişim yapmalıdır?
Gerekçesiyle açıklayınız.
3. Bir öğrenci 25 ⁰C'de 3, 4 ve 10 numaralı tüplerdeki çözeltileri bir kapta karıştırarak renk değişimini
gözlemliyor. Aynı deneyi 35 ⁰C'de tekrarlıyor. Renk değişiminin daha kısa sürede olduğunu görüyor.
Bu deney hangi hipotezi test etmek için yapılmıştır? Deneydeki bağımlı ve bağımsız değişkenler
nelerdir?
4. “Fruktoz bitkisel kaynaklı bir karbonhidrattır.” hipotezini test etmek isteyen bir öğrenci nasıl bir
deney tasarlayabilir?
5. “Hayvansal hücreler nişasta sentezleyebilir mi?” hipotezini test etmek isteyen bir öğrenci bu deney
tüplerini kullanarak bir deney tasarlayabilir mi? Gerekçesiyle açıklayınız.
38
Hazırlayan: Ergün KARABULUT