Page 45 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 45

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            BİYOLOJİ 9      21

             1.ÜNİTE > Yaşam Bilimi     Kazanım 9.1.2.1. Canlıların yapısını oluşturan organik ve inorganik bileşikleri açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Deney Tasarlama Becerisi

             Etkinlik İsmi                       HÜCRENİN İŞÇİLERİ                              30 dk
             Amaçları   Enzimlerin çalışma hızını etkileyen faktörlerden yararlanarak verileri, bulguları bilimsel olarak yorumlayabilme  Bireysel


             1. Yönerge  Enzimlerle ilgili verilen metni okuyunuz.
            Vücudumuzda gerçekleşen tepkimeler de kimya laboratuvarındaki tepkimeler gibidir. Laboratuvar-
            da gerçekleşen tepkimeler yüksek sıcaklıkta gerçekleşiyorken hücrelerdeki tepkimeler nasıl oluyor da
            vücut sıcaklığı gibi düşük bir sıcaklıkta gerçekleşebiliyor? Bunu biyokimyasal katalizörlere diğer adıyla
            enzimlere borçluyuz. Örneğin karaciğer hücrelerindeki katalaz enzimi zararlı bir madde olan hidrojen
            peroksiti (H O ), suya ve oksijene dönüştürür. Burada enzim karaciğer hücrelerindeki katalaz, substrat
                         2
                       2
            hidrojen peroksit, ürünler su ve oksijendir. Diğer yandan mide öz suyundaki pepsin proteinleri sindiren
            bir enzimdir.
             2. Yönerge  Bir biyoloji öğretmeni hazırladığı deney düzenekleri ile ilgili öğrencilerine sorular sorar. Öğrencilerin
                     verdikleri cevapları değerlendirerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
              1.  50 ml hidrojen peroksiti ve aynı miktardaki farklı boyuttaki karaciğer parçalarını şekildeki gibi de-
                ney tüplerine koyuyor. Ezilmiş karaciğer konan tüpte oksijen gazının daha hızlı oluştuğunu görüyor.

                                           50 ml             50 ml             50 ml
                                           H O               H O               H O
                                            2  2              2  2              2  2








                                         Parça              Doğranmı          Ez lm
                                         Karac ğer          Karac ğer         Karac ğer

                Öğrencilerinden Zeynep'e “Bu deney substrat yüzeyindeki artışın enzimlerinin çalışma hızını ar-
                tırdığını kanıtlar mı?” sorusunu soruyor. Zeynep “evet kanıtlar” diyor. Fakat öğretmeninden puan
                alamıyor. Zeynep bu deneyde neyi göz ardı etmiştir? Substrat yüzeyindeki artışın tepkime hızını
                artırdığını destekleyen bir deney tasarlayınız.








              2.  Farklı miktardaki karaciğer parçaları üzerine aynı miktarda hidrojen peroksit sıvılarını boşaltarak
                aşağıdaki deney düzeneğini hazırlıyor.

                                           50 ml           50 ml            50 ml
                                           H O             H O              H O
                                            2  2            2  2             2  2






                                            10 gr           20 gr            30 gr
                                          Doğranmı        Doğranmı         Doğranmı
                                           Karac ğer      Karac ğer         Karac ğer



                                                                                                    43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50