Page 298 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 298
FİZİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.:90 Etkinlik No.:93
Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
Muhtemel cevaplar: Muhtemel cevaplar:
2. Yönerge 1. Günlük enerji gereksinimi = Bazal metabolik enerji + Fiziksel
aktivite için gerekli enerji
Görsel Bazal metabolik enerji 70 x 1 x 24 = 1680 kalori / gün
No Var Olan Enerji Dönüşen Enerji İnşaat işçisinin ağır aktiviteli yaşam biçimi bulunur. Böylelikle
1 Elektrik enerjisi Isı + ışık enerjisi maksimum değer %120’dir.
2 Kimyasal enerji Hareket + ışık + elektrik enerjisi Fiziksel aktivite için gerekli olan enerji = 1680 x % 120 = 2016
3 Mekanik enerji Elektrik enerjisi kalori / gün
4 Güneş enerjisi Elektrik + ısı + ışık enerjisi Toplam günlük enerji = 1680 + 2016 = 3696 kalori / gün
Her öğrenci, metinde verilen hesaplamalarla günlük enerji ih-
5 Jeotermal enerji Isı + ışık + elektrik enerjisi 2. tiyacını bulacaktır.
6 Kimyasal enerji Elektrik + ısı + ışık enerjisi 3. Halter sporu ile uğraşan birinin günlük enerji ihtiyacı, ağır ak-
7 Kimyasal enerji Hareket enerjisi tiviteli bir yaşam süren bireyden daha fazladır.
8 Rüzgâr enerjisi Ses + ışık + elektrik enerjisi 4. Ağır aktiviteli bir yaşam süren bireyin bol miktarda protein
ağırlıklı besinler tüketmesi gerekmektedir. Kas gelişimi için bu
9 Besinlerden sağlanan Hareket enerjisi gerekli bir ihtiyaçtır.
enerji 5. Günlük enerji ihtiyacımızdan daha fazla enerji alırsak, vücut
10 Nükleer enerji Elektrik enerjisi bunu harcayamadığından vücudumuzun yağ miktarı artacaktır.
11 Kimyasal enerji Elektrik + ses enerjisi Bu böyle devam ederse aşırı şişmanlık, daha sonra da obeziteye
12 Esneklik potansiyel Hareket + ısı enerjisi yol açacaktır. Bu da hayat standardımızı düşürüp birçok hasta-
enerjisi lığın oluşmasına sebep olacaktır.
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim 9. Sınıf Fizik Ders
Kitabı, Sayfa 190-192.
3. Yönerge Etkinlik No.:94
1. Var olan bir enerji başka bir enerjiye dönüşürken tamamen dö- Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Öğrenciler-
nüşmez. Sürtünme kuvvetinden dolayı ısıya dönüşen bir enerji den beklenen aile fertlerinin yaşına ve fiziksel aktivitesine göre gün-
olacağından mutlaka bir enerji kaybı olacaktır. lük alınması gereken kalori miktarını belirlemeleri ve bunun hangi
2. Günlük hayatımız çekilmez bir hâl alırdı. Teknolojiden yararlan- besinlerden karşılanacağına karar vermeleridir.
ma, ısı, ışık enerjilerinden tamamen yararlanamayacaktık. Tıpta
tanı ve tedavi süreci de zor olacaktı. Bu örnekler öğrenci tarafından Etkinlik No.:95
arttırılabilir. Öğrencilerin günlük aldıkları enerji değeri, harcadıkları enerji değe-
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim 9. Sınıf Fizik Ders rine eşit ise dengeli beslendikleri söylenebilir.
Kitabı, Sayfa 187-190.
Etkinlik No.:96
Etkinlik No.:91 Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muhtemel cevaplar:
Muhtemel cevaplar:
1. Enerji kimlik belgesi bir yapının enerji tüketim sınıfını gösteren
ve o yapının enerji verimliliği hakkında bilgi veren belgedir.
Sürtünme kuvvetine bağlı olarak L yüksekliğinin 60 cm ve daha
1. 2. Enerji kimlik belgesi ekonomiyi, sağlığı ve dışa bağımlılığı
büyük değerlerinde bilye çember içinde bir tam tur atabilecektir. azaltmayı hedefleyen temel amaçları içerir. Toplam enerjinin
%40’ı konutlarda tüketildiğinden enerji verimliliği açısından
En önemli faktörlerden biri bilye ile yol arasındaki sürtünme konutların öncelikli ele alınması önemlidir. Binalarda enerjinin
2. kuvvetinin yaptığı işin ısıya dönüşmesidir. Diğer bir faktör de ve enerji kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasına, enerji
bilyenin başlangıç yüksekliğindeki yer çekimi potansiyel enerji- israfının önlenmesine ve çevrenin korunmasına katkı sağlaya-
sinin çemberin en üst noktasında oluşacak yer çekimi potansiyel caktır.
enerjisi ve kinetik enerjisi toplamından daha düşük olmasıdır.
3. Bir binanın enerji performansının belirlenmesi için önce bina-
nın m başına düşen yıllık enerji tüketimi ve binadan yapılan
2
3. Bilye başlangıç noktasından serbest bırakılmak yerine belli bü- CO salınımı hesaplanır. Bu değerler referans bir binanınki ile
2
yüklükte bir hızla atılırsa hem yer çekimi potansiyel enerjisi hem karşılaştırılır. Karşılaştırma sonucuna göre bina için A - G arası
de kinetik enerjisi olmalıdır. Çember içinde bir tam tur atabilir. bir enerji sınıfı belirlenir.
Bir tam tur atamazdı çünkü bilyenin çemberin en üst noktasın- 4. Bu sınıflama elektrikli cihazlarda yapılan enerji performans sı-
4. dan yoluna devam edecek şekilde geçebilmesi için aynı zaman- nıflandırılmasına benzemektedir.
da çok küçük de olsa bir kinetik enerjisinin olması gerekirdi. 5. Binalarda kullanılan asansör ve hidrofor gibi aksamlar ayrıca
Oysa çemberin en üst noktasında bilyenin yer çekimi potansiyel dahil edilebilir. Ayrıca elektrikli ev aletlerinin ayrı bir başlık al-
enerjisi başlangıç noktasındaki yer çekimi potansiyel enerjisine tında değerlendirilmesi sağlanabilir.
eşittir. 6. • Isı yalıtımı yapılırken yaşanılan bölgenin iklim şartlarını
göz önünde bulundurmak.
Etkinlik No.:92 • Isıtma sisteminin düşük enerji sarfiyatı ile yüksek verim-
Grafiklerdeki kaç bölme olacağı öğrencilere bırakıldığından birçok de çalışması.
farklı çözüm ortaya çıkabilir. Ancak doğru bir grafikte toplam ener- • aydınlatma sistemlerimizin düşük enerji sarfiyatına sahip
ji sütunundaki bölme sayısının potansiyel, kinetik ve ısı enerjilerine olması.
ait bölme sayısı toplamı kadar olması gerekir. Benzer şekilde mekanik • Penceremizin yüksek yalıtım özelliklerine sahip olması.
enerji sütunundaki bölme sayısının toplamının da kinetik ve potansi- Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim 9. Sınıf Fizik
yel enerji sütunundaki bölme sayılarının toplamı kadar olması gerekir. Ders Kitabı, Sayfa 194-196.
298