Page 221 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 221
187 MATEMATİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Dik Üçgen ve Trigonometri Kazanım: 9.4.4.2. Öklid teoremini elde ederek problemler çözer.
Alan Becerileri: Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim Genel Beceriler: Bilgi okuryazarlığı-bilim, mühendislik ve matematik okuryazarlığı
Etkinlik İsmi İKİ DİREKLİ YELKENLİ 10 dk.
Amacı Öklid teoreminin uygulamalarını yapabilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Metre, kağıt, kalem
Aşağıda, iki direkli bir yelkenliye ait yat planı gösterilmiştir:
F
E
D
A
B C
Bu planda kırmızı ve mavi yelken direkleri, yelkenlinin doğrusal olan AD güvertesine dik olacak şekilde sırasıyla
B ve C noktalarına yerleştirilmiştir. Kırmızı direk, tepesindeki E noktasından A ve C noktalarına; mavi direk,
tepesindeki F noktasından B ve D noktalarına doğrusal birer halatla bağlanmıştır.
Direk ve halatların yerleşimi ile ilgili aşağıdakiler biliniyor:
% % % %
• mEAC + mECA = mFBD + mFDB = 90c
i
_
_
i
_
i
i
_
• 9 $ AB = 36 $ BC = 4 $ CD
Bu planda mavi direğin uzunluğu 9 m dir.
Yukarıdaki görsele ve verilen bilgilere göre aşağıda yer alan soruları sırasıyla cevaplayınız.
1. Kırmızı direğin uzunluğu kaç metredir?
2. Yelkenlinin güvertesinin uzunluğu kaç metredir?
3. Yelkenlide kullanılan halatların uzunlukları toplamı kaç metredir?
220
Hazırlayan: Gökhan GÜNEŞ