Page 224 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 224
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 9 190
Dik Üçgen ve Trigonometri Kazanım: 9.4.4.3. Dik üçgende dar açıların trigonometrik oranlarını hesaplar.
Alan Becerileri: İlişkilendirme, muhakeme, analitik düşünme Genel Beceriler: Problem çözme, eleştirel düşünme, bilgi okuryazarlığı
Etkinlik İsmi MASA LAMBASI 20 dk.
Amacı Dik üçgende Pisagor ve Öklid teoremini elde ederek problemler çözebilme. Bireysel
Sare, sulu boya çalışmalarında daha iyi açıdan ışık alabilmek için bir masa lambası alıyor. Aşağıdaki 1. Şe-
kil'de masa lambası NM = MT = 10 cm olacak şekilde iki kol, bu kollar arasında M noktasında üst kolun
dönmesini sağlayan bir dirsek ve T noktasında bulunan T, M ve N noktalarının bulunduğu düzlemde hareket
edebilen dairesel başlıklı lambadan oluşmaktadır.
Masa lambası N noktasından masaya dik bir şekilde yerleştirilmiştir. T noktasından çıkan ışığın masada aydın-
%
lattığı alan içindeki en büyük uzunluk AB , mATB = 0 9 c, N, A ve B noktaları doğrusal ve T noktasında
_
i
bulunan lambanın yüksekliği her seferinde NB doğrusu üzerine düşmektedir.
Sare, masa lambasının duruşunu çeşitli şekillerde ayarlayarak aşağıdaki gibi üç farklı durumda masasını ay-
dınlatıyor.
T
M 10 cm
I. durumda Sare masa lambasını
10 cm %
• mNMT = 90cve
_
i
1. Şekil
• NA = cm
8
N 8 cm A olacak şekilde ayarlıyor.
B
T
10 cm
M
II. durumda Sare masa lambasını
120° %
• mNMT = 12 0cve
i
_
2. Şekil 10 cm %
• mTAB = 75c
_
i
olacak şekilde ayarlıyor.
75°
N A B
T
10 cm
M
127°
3. Şekil III. durumda Sare masa lambasını
%
i
_
10 cm • mNMT = 127cve
• N ile A noktaları çakışacak
şekilde ayarlıyor.
4
c
B a sin53 . k .
N 5
223