Page 25 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 3.Ünite
P. 25

Kentleşme ile geleneksel insan ilişkileri tamamen farklılaştı. Çekirdek aile yapılarında parçalanma,
               doğum oranlarında düşüş, dinî değerlerde gevşeme görüldü. Kalabalık ve gürültülü ortamlar şiddet ve
               suç kavramlarının yaygınlaşmasına sebep oldu.


                    Şehircilik Üzerine Bakış...

                     Kalabalık bir ahali...
                     Suçluluk oranında altı katın üstünde açık bir büyüme gözleniyor. Bazı yerleşim yerleriyle in-
                  sanlara karşı işlenen şiddet olaylarının varlığı arasında sıkı bir ilişki mevcut.
                     Bölünmüş bir ahali...
                     Her şeyden önce gelir düzeyinden kaynaklanan farklılık ve birçok ayrımcılık. (…) İşçiler ve
                  memurlar var, orta sınıfın ve üst düzey yetkililerin kaldıkları evler. (…) Harabe olmuş ve patlamış
                  şehirlerde sosyal sınıflar ve zengin sınıflar birbirinden habersiz. Aralarında ne birbirine karışma
                  ne de alışveriş var.
                     İsimsiz bir ahali...
                     Binlerce örnek üreten bir mimarinin karşısında yeni mahallenin şehirlileri kimliklerini ve değer-
                  lerini kaybediyor, betonun monotonluğunda kişiliklerini yitiriyorlar.
                                                                                     Langlois, 20. Yüzyıl Tarihi, s. 452




                   3.3.4. Sanatın Kitleler Üzerindeki Etkisi


                  Müzik

                  1960’ların  ABD’sinde  nüfusun  neredeyse  yarısı
                henüz 25 yaşında değildi. Tüketimi cazip hâle getiren
                reklamlar ve televizyon, bu genç kitleye dünyanın ka-
                pılarını açtı. Ailevi sorumluluğu olmayan, gelecek için
                endişe  taşımayan  bu  gençler  dünyayı  sorgulamaya
                başladılar. Tepkiler ilk olarak Beatniks (Bitniks) gru-
                buyla ortaya çıkmaya başladı. Beatniks grubu ailelerin
                reddettiği her şeyi benimsedi. Amerikan hayat tarzını
                reddeden bu grup daha ziyade siyahilerin yaptığı mü-
                zikten esinlenmiş yeni bir müziği, rock and rollu (ra-
                kınrol) oluşturdu. 1956-1958 yılları arasında eserleri
                yorumlayış tarzıyla Elvis Presley [Elvis Presli (Görsel
                3.20)], bazıları tarafından putlaştırılırken bazıları tara-
                fından gençliği bozmakla suçlandı.
                  Beatniks  grubundan  sonra  1963’e  doğru  Kalifor-                Görsel 3.20: Elvis Presley
                niya’da, tüketim toplumunun reddedilişini daha ileri boyutlara götürecek olan hippi hareketi doğdu.
                Barışa ve şiddet karşıtlığına dayanan bu hareket, düşüncelerini aktarmada müziği bir araç olarak kul-
                landı. Beatles (Bidıls), Joan Baez (Coan Bayez), Janis Joplin (Cenis Caplin), Bob Dylan (Bob Dilın) bu
                dönemin sözcüleri oldu. Hippi hareketi özellikle üniversitelerde etkili oldu. Bu harekete katılan öğrenci-
                ler 1960’lı yıllarda ABD’nin Vietnam’a yönelik politikalarını protesto ettiler. ABD’de yaşanan bu öğrenci
                olayları birçok ülkeye yayıldı.

                  Sinema

                  1960’lı yıllar boyunca Amerika’da yaşanan toplumsal çalkantı ve buna karşı geliştirilmiş olan de-
               ğişim  arzusu  sinema  alanında  da  karşılığını  buldu.  1960’larla  birlikte ABD’nin  Vietnam’daki  direniş
               karşısında başarısız olması, siyahilerin yurttaşlık haklarıyla ilgili sürdürdükleri mücadele, kadınların

                                                           117
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30