Page 26 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 3.Ünite
P. 26
feminist harekete katılımlarında görülen artış, gençlik
ve sol hareketler tüm dünyada olduğu gibi Amerika’da
da etkili oldu. Gençliğin başkaldırarak sokaklara dö-
külmesiyle gelişen bu hareketler tüm topluma yayıl-
dı. Toplumsal muhalefeti oluşturan gruplar, yerleşik
burjuva düzenine karşı alternatif bir düzen getirmeye
çalıştılar. Böylece Amerikan sinemasının sık sık baş-
vurduğu Amerikan rüyasının yeniden uyandırılmasına
karşı yabancılaşıldı ve bunun hiç de doğru olmadığı-
nın ileri sürüldüğü bir döneme girildi. Böylelikle Ame-
rikan ideolojisine karşı bir duruş geliştirildi, bunun da
sinemaya yansıması birçok filmle kendini gösterdi. Bu
filmler arasında Arthur Penn’den (Artur Pen) “Küçük
Dev Adam” (Görsel 3.21), Robert Altman’dan (Rabırt
Eltmın) “Cephede Eğlence” ve “Mc Cabe and Mrs.
Miller” (Mek Keyb end Misıs Milır), Mike Nichols’dan
(Mayk Nikols) “Aşk Mevsimi” önemli bir yere sahiptir.
Robert Altman, Mc Cabe and Mrs. Miller’de Ame-
rika’nın Vietnam Savaşı’na eleştirel gözle bakmış, sa-
vaşı ahmakça ve insanlık dışı göstermiştir. 1971’den
itibaren Amerikan sinemasında muhafazakâr yönet-
menler geleneksel, toplumsal kurumların ve değerle- Görsel 3.21: Küçük Dev Adam filminin afişi
rin yeniden inşası noktasında önemli görevler üstlen-
mişlerdir.
Resim
II. Dünya Savaşı sonrası New York, Paris’in elinden Batı sanatının başkenti unvanını aldı. Chagall
(Şagıl), Ernst (Örnst), Lipehitz (Layfiz), Masson (Messin) gibi birçok tanınmış sanatçı Avrupa’dan Ame-
rika’ya göç etti. Amerikalı sanatçılar gelenleri kabullenerek onların temsil ettiği sanat akımlarına dâhil
oldular.
Savaş sonrası soyut ekspresyonizm, tuvalin ve renklerin kullanımında ortak özellikler barındı-
ran sanatçıları bünyesine kattı. Bu hareket kendi içerisinde iki temel akıma ayrıldı. Birinci akım Harold
Rosenberg (Herıld Rosınberg) tarafından ortaya konulan ve Jackson Pollock’ın [Ceksın Polık (Görsel
3.22)] katkı sağladığı Action Painting’di (Ekşın Pe-
inting). İkinci akım, lirik ve düşünceye dayalı anlayış-
tan esinlenilmiş Color Field Painting’di (Kalır Fiyıld
Peinting). Bu akım 50’li yılların başında soyut sanatın
zirvesi oldu.
ABD’de soyut ekspresyonizme tepki olarak pop
sanatı, op sanatı, hiperrealizm gibi akımlar doğdu.
1955-1965 yılları arasında etkisi görülen pop sanatı-
nın temsilcileri olan Roy Lichtenstein (Roy Liçestayn),
Andy Warhol (Endi Varhol), Claes Oldenburg (Kıleys
Oldınbörg) gibi sanatçılar şehirden etkilenen gerçekçi
ve figüratif bir sanatı ortaya koydu. Bu akım halk kültü-
ründen ve tüketim toplumundan beslenmekteydi.
1960’lı yılların ortalarında Avrupa ve Amerika’da
görülen op [optical (optikıl)] ve sinetik sanat, sezgi
ile ortaya konan illüzyonların merkeze alındığı resim- Görsel 3.22: Jackson Pollock
118