Page 41 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 5.Ünite
P. 41

miştir. Eğitim alanında yapılan iş birliğiyle çok sayıda
               Azerbaycanlı öğrenci, Türkiye Cumhuriyeti’nin çeşitli
               eğitim kurumlarında öğrenim görmektedir.                                             Hazar
                  Türk-Gürcü ilişkileri bağımsızlık, toprak bütünlüğü         Karadeniz     Tiflis  Denizi
               ve iktisadi iş birliği konularında yoğunlaştı. 16 Aralık
               1991’de Gürcistan’ın bağımsızlığını tanıyan Türkiye,    Ege     Ankara   Erzurum      Bakü
               komşusuna  verdiği  desteklerden  dolayı  Gürcistan    Denizi
               kamuoyunda müttefik ülke konumuna yükseldi.       0            350           700 km  Ceyhan
                  İki ülke arasında diplomatik ilişkilerin kurulması-
               nı öngören protokol 21 Mayıs 1992’de Türk Dışişleri   Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı
                                                                   Bakü-Tiflis-Ceyhan Doğalgaz Boru Hattı
               Bakanı Hikmet Çetin ile Gürcü mevkidaşı Aleksandre   Tanap Projesi Doğalgaz Boru Hattı
               Chikvaidze (Aleksandır Çikvadze) tarafından hazır-    Harita 5.5: Türkiye’nin Hazar havzasına
               landı. Abhazya ve Güney Osetya sorunu ve ülkedeki                        yönelik enerji projeleri
               istikrarsızlık ilişkilerin durgunlaşmasına yol açtı.
                  29 Ekim 1998’de Azerbaycan, Kazakistan, Türkiye, Özbekistan ve Gürcistan “Ankara Deklarasyonu”nu
               imzaladı. Deklarasyon, petrol ve doğal gaz kaynaklarının aranması, çıkarılması ve boru hatlarıyla güvenli
               bir biçimde dünya piyasalarına taşınmasını içeriyordu (Harita 5.5).
                  Türkiye ve Gürcistan cumhurbaşkanları “Kafkasya Zirvesi” çerçevesinde 29 Nisan 2002’de Trabzon’da
               bir araya geldi. Azerbaycan Cumhurbaşkanı Haydar Aliyev’in de katıldığı zirvenin gündemini enerji ve
               ulaştırma projeleri ile terörle mücadele alanında iş birliği oluşturdu.
                  Türkiye, 2008’deki Rusya-Gürcistan Savaşı’nda müttefiki ABD askerî gemilerinin geçişinde 1936 tarihli
               Montrö Boğazlar Sözleşmesi’ni uyguladı. Türkiye, savaş döneminde ve sonrasında Gürcistan’ın toprak
               bütünlüğüne ve egemenliğine saygı duyulmasından yana bir tavır sergiledi.
                  Türkiye, Ermenistan’ın bağımsızlığını 16 Aralık 1991’de tanımış; ardından ciddi ekonomik problemler
               yaşayan bu ülkeye insani yardımda bulunmuş; Ermenistan’ın bölgesel kuruluşlar, uluslararası toplum ve
               Batılı kurumlarla bütünleşmesi yönünde çaba harcamıştır. Bu çerçevede Ermenistan, Türkiye tarafından
               Karadeniz Ekonomik İş Birliği Örgütü’ne (KEİ) kurucu üye olarak davet edilmiştir. Ermenistan’ın 1993’te
               Azerbaycan’ın Kelbecer bölgesini işgal etmesi üzerine ülkemizden Ermenistan’a doğrudan ticaret sona
               erdirilmiş, iki ülke arasındaki sınır kapatılarak kara, demir ve hava yolu bağlantıları kesilmiştir. 1915 olay-
               larının devamlı ön planda tutulması nedeniyle ikili ilişkilerin gelişmesi için uygun koşullar oluşmamıştır.


                  Balkanlar

                  Soğuk  Savaş  Dönemi’nin  sona  ermesi  ve  1991’de  Yugoslavya’nın  dağılması  ile  “Balkanlaşma
               süreci” (bölünme, parçalara ayrılma) hız kazanmıştır. Yugoslavya’nın dağılma sürecinde sorunların
               barışçı yollardan çözümünün taraftarı olan Türkiye, 1992’de bağımsızlığını ilan eden altı devleti tanı-
               mıştır. Aynı dönemde SSCB’nin dağılması bölgede Rus nüfuzunun kırılmasına ve bir güç boşluğuna
               sebep olmuştur. Türkiye bu dönemde bölge devletleriyle yakın ilişkiler içerisinde olmayı istemiştir.
                  11 Eylül saldırıları sonrasında uluslararası sistemin yapısı ile ilgili yeni gelişmeler çerçevesinde
               Türk dış politikası yeni bir şekil almış ve uluslararası konjonktür çerçevesinde değişiklik göstermiştir.
               2000’li  yıllarda  Türkiye’nin  Balkanlar’da  barış  ve  istikrar  sağlanmasına  ve  büyük  güçlerin  bölgeye
               nüfuzunun sınırlandırılmasına yönelik politikaları ön plana çıkmıştır. Komşularla sıfır sorun politikası,
               Türkiye’nin bölgesel bir güç olarak birden fazla bölgede etkin bir aktör olması fikrine dayanmıştır.
                  Türkiye,1991’de bağımsızlığını ilan eden Makedonya’yı tanıyan ilk devletlerden biri olmuş ve Ma-
               kedonya ile olumlu ilişkiler geliştirmiştir. Makedonya’da Türksat uydusu yayına girmiş ve Türk televiz-
               yonları rahatlıkla takip edilebilmiştir. Makedonya Türkiye ilişkileri uyumlu bir şekilde devam etmektedir.
                  1990’lı yıllarda Türk-Yunan ilişkileri; Batı Trakya, Ege,  Kıbrıs, AB, Patrikhane, Pontus ve PKK gibi
               sorunlar etrafında şekillendi. 1990’ların ilk yıllarında müftülük sorunu, Batı Trakya Türklerinin lideri Sa-
               dık Ahmet’in yargılanması ve seçim yasasında yapılan değişiklikle Türklerin milletvekili çıkarmasının
               engellenmesi gibi sorunlar yaşandı. 1990’lı yıllar boyunca Yunanistan, Batı Trakya politikası nedeniyle
               başta AB olmak üzere farklı platformlarda eleştirilere uğradı. Yunanistan, Türkiye’nin AB ile görüşme-

                                                           257
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46