Page 185 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 185

3. ÜNİTE: ŞİİR


          6.  I.  Ela gözlerini sevdiğim dilber                   8.  I.  Sîneden derd ile bir âh ideyin kim dönsün
                 Kuğuya benzettim göller içinde                          Aksine çarh-ı felek mihr-i dırahşânı bile
                 İnceciktir belin hilâldir kaşın
                                                                      II.  Gitdün ammâ ki kodun hasret ile cânı bile
                 Selviye benzettim dallar içinde
                                                                         İstemem sensiz olan sohbet-i yârânı bile
             II.  Olmuş elifim karine-i dal
                                                                      III. Hâr-ı firkatle Neşâtî-i hazinun vâ-hayf
                 Meylim sana olmadığındandır dal
                                                                         Dâmen-i ülfeti çâk oldı girîbânı bile
             Bu dizeler biçim ve içerik bakımından
                                                                      Bir gazelden alınan ve karışık olarak sıralanan bu
             karşılaştırıldığında dizelerin ortak özelliği
                                                                      beyitlerin doğru sıralaması aşağıdakilerden hangisidir?
             aşağıdakilerden hangisi olabilir?
                                                                      A) I - II - III
             A) Divan şiiri geleneğindendir.
                                                                      B) I - III - II
             B) Telmih sanatı yapılmıştır.
                                                                      C) II - I - III
             C) Mazmunlara yer verilmiştir.
                                                                      D) II - III - I
             D) Birbirine naziredir.
                                                                      E) III - II - I
             E) Aynı nazım biçimiyle yazılmıştır.

                                                                  9.  I.  Gülmez idi yüzi mahşerde dahî gülmeyesi
                                                                         Çog iş itdi bize ol sağlık ile olmayası.
          7.  Arapça, Farsça ve Türkçe olmak üzere üç dilde
                                                                      II.  Çıkarırsın ardı gelmez nizayı,
             eser vermiş XVI. yüzyıl divan şairidir. Tahsil hayatı
                                                                         Kendine gel tahsil eyle rızayı
             sırasında muhitin uygun oluşu sayesinde Arapça
             ve Farsçayı bu dillerde kusursuz eser yazabilecek           Ruhuna verirler türlü ezayı
             derecede öğrenmiştir. Bu konuda Türkçe Divan’ının           Adaletçe hükmü verecek Allah.
             mukaddimesinde ilmî faaliyeti hakkında bilgiler
             verirken şunları söylemiştir: “Epey bir zaman      DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR   Biçim veya içerik özellikleri dikkate alındığında
             hayatımı aklî ve naklî ilimleri elde etmeye,             bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
             ömrümü hikemî ve hendesî bilgiler edinmeye
             harcadım. Sonda tefsir ve hadis ilimleriyle meşgul       A) Nazım biçimleri aynıdır.
             oldum.” Farsça Divan’ının mukaddimesinde de
                                                                      B) Zengin uyak kullanılmıştır.
             yaratılışındaki sanatkârlık kabiliyeti dolayısıyla
             gençliğinde kendisini şiire fazlaca kaptırdığını fakat   C) Aruz ölçüsü ile yazılmıştır.
             ilme karşı duyduğu arzunun kendisini frenlediğini
                                                                      D) Yergi konusu işlenmiştir.
             belirtmiştir. Yaşadıkları dolayısıyla sürekli şikâyet
             hâlindedir ancak bu şikâyet tasavvufi olarak             E) Muamma örnekleridir.
             düşünüldüğünde göründüğü gibi bir şikâyet değildir.
             Zira şairin
                                                                  10. Aşağıdakilerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?

             Yâ Rab belâ-yı aşk ile kıl âşinâ meni
                                                                      A) Enderunlu Fâzıl ve Enderunlu Vâsıf,
             Bir dem belâ-yı aşkdan etme cüdâ meni                       enderunda yetişmiş olup şarkı nazım biçiminin
                                                                         yaygınlaşmasına katkı sağlamıştır.
             dizelerinde de olduğu gibi divan şairleri yaşadıkları
             acıdan memnundur.                                        B) Keçecizâde İzzet Molla, Gülşen-i Aşk
                                                                         mesnevisinde Mevleviliğin temelindeki aşk
             Bu parçada kendisinden söz edilen şair                      felsefesini anlatmaya çalışmıştır.
             aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                      C) Nev’îzâde Atâî’nin dili oldukça ağır olup Fuzûlî,
                                                                         Nev’î ve Bâkî’nin etkileri eserlerinde görülür.
             A) Bâkî         B) Fuzûlî       C) Nef’î
                                                                      D) Koca Râgıb Paşa, görev yaptığı yerlerde âlimler,
                     D) Zâtî         E) Nedîm
                                                                         mutasavvıflar ve şairlerle dostluk kurmuş bir
                                                                         bürokrattır.
                                                                      E) Taşlıcalı Yahyâ, yaşadığı dönemde Kanûnî
                                                                         Mersiyesi ile ün kazanmış, gazel ve mesnevileriyle
                                                                         dikkat çekmiştir.


                                                                                                                        183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190