Page 181 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 181
3. ÜNİTE: ŞİİR
5. Benden selam olsun Bolu Beyi’ne 7. Yüce dağlar bir sualim var sana
Çıkıp şu dağlara yaslanmalıdır Aştı m’ola kömür gözlüm başından
Ok gıcırtısından kalkan sesinden Yanılıp derdime derman katarsın
Dağlar seda verip seslenmelidir. Dünya sele gitti gözüm yaşından
diyen ----, Türk halkının yaşadığı atlı-göçebe şiirinde olduğu gibi ----, ---- türünün;
yaşamdan izler sunar; kır atına binerek daha da
yiğit olur şiirlerinde. Türkmenlerin Avşar boyundan Yüce yüce tepesinden yol aşan
olan ---- ise Gitmez oldu gönlümüzden endişen
Mürüvvetsiz beyden yeğdir dört köşen
Kalktı göç eyledi Avşar illeri Arkam sensin kalam sensin dağlar hey
Ağır ağır giden eller bizimdir
Arap atlar yakın eder ırağı şiirinde de olduğu gibi ----, ---- türünün;
Yüce dağdan aşan yollar bizimdir.
Bir odası vardır gayet küçücek
diyerek mensup olduğu Avşar boyunun âdeta Kendi aklı sıra keyf edecek
sözcüsü konumuna yükselir. Bir çanağı yoktur ayran içecek
Kahveyi bulunca fincan beğenmez
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla
aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir? şiirinde olduğu gibi ----, ---- türünün temsilcisi
olarak kabul edilmektedir.
A) Ercişli Emrah - Gevherî
Yukarıda boş bırakılan yerlere sırasıyla
B) Bayburtlu Zihnî - Seyrânî
aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
C) Köroğlu - Dadaloğlu
A) Karacaoğlan - güzelleme / Seyrânî - taşlama /
D) Erzurumlu Emrah - Karacaoğlan Köroğlu - koçaklama
E) Ruhsâtî - Âşık Ömer DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR B) Seyrânî - güzelleme / Karacaoğlan - koçaklama /
Köroğlu - taşlama
C) Karacaoğlan - güzelleme / Köroğlu - taşlama /
Seyrânî - koçaklama
6. Eğerleyin kır atımın ikisin
Fethedeyim düşmanların hepisin D) Seyrâni - güzelleme / Köroğlu - koçaklama /
Sabah namazında Bağdat kapısın Karacaoğlan - taşlama
Allah Allah deyip açtı Genç Osman E) Karacaoğlan - güzelleme / Köroğlu - koçaklama /
Seyrânî - taşlama
dizelerinin sahibidir. Katıldığı savaşlarda gördüklerini,
bunlar hakkındaki duygu ve düşüncelerini şiirlerinde
dile getirmesi, yaşadığı devrin tarihî ve sosyal 8. I. Kaygusuz Abdal: tekke ve zaviye ortamında
olaylarını ele alması bakımından saz şairleri arasında
II. Âşık Ruhsâtî: köy ve aşiret ortamında
önemli bir yer edinmiştir.
III. Kayıkçı Kul Mustafa: Yeniçeri Ocağı ortamında
Bu parçada tanıtılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
IV. Dadaloğlu: kasaba ve şehir ortamında
A) Köroğlu V. Bayburtlu Zihnî: göçebe ortamda
B) Dadaloğlu
Numarandırılmış ifadelerin hangi ikisinde şairler yer
C) Erzurumlu Emrah değiştirirse yanlışlık giderilmiş olur?
D) Kayıkçı Kul Mustafa
A) I ve II
E) Bayburtlu Zihnî
B) II ve III
C) II ve IV
D) III ve IV
E) IV ve V
179