Page 186 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 186

TEST – 6                                                    3. ÜNİTE: ŞİİR

          1.  Beş öğrenci, Türk dili ve edebiyatı dersinde        3.  Edebiyatın iki ana anlatım yolundan biri olan
             divan edebiyatının özellikleri üzerine bilgilerini       nesir; divan edebiyatı döneminde XIV. yüzyılın
             paylaşmaktadır.                                          başlarından XIX. yüzyılın ortalarına kadar beş
                                                                      yüz yıllık bir zaman diliminde, şiirle birlikte varlık
             I. öğrenci: Divan edebiyatı; havas edebiyatı, saray
                                                                      göstermiştir. Nesir alanında eser veren sanatçılar,
             edebiyatı, klasik Türk edebiyatı, eski Türk edebiyatı,
                                                                      üslup açısından farklı yollar izlemişlerdir. Kolayca
             İslami Türk edebiyatı, Osmanlı edebiyatı olarak da
                                                                      anlaşılan sade nesirde Seydi Ali Reis, orta nesirde
             adlandırılmıştır.
                                                                      ise Nâimâ öne çıkan isimlerdendir.
             II. öğrenci: Divan edebiyatının oluşum sürecinde
             Arap ve Fars kültüründen aktarma ve etkilenmeler         Aşağıdakilerden hangisi parçada sözü edilen nesir
             mevcuttur.                                               türlerinden birine örnek gösterilemez?
             III. öğrenci: Şiir dilinin anlaşılması sadece Arapça
                                                                      A) Seyahatnâme
             ve Farsça sözcüklerin bilinmesine değil, bu şiirin
             mecazlarla yüklü dilinin kavranmasına bağlıdır.          B) Mir’âtü’l-Memâlik

             IV. öğrenci: Şiirler; “divan”lar, “mesnevi”ler,          C) Tazarru’nâme
             “mecmua-i eşar”lar olmak üzere üç tür kitapta
             toplanmıştır.                                            D) Kâbûsnâme
             V. öğrenci: Şiirlerin ilk beytinde ya da bendinde        E) Cihannümâ
             şairin takma adını veren tapşırmalar kullanılmıştır.
                                                                  4.  Divan şiirinde tabiat sembolizminin ayrı bir yeri
             Buna göre öğrencilerden hangisinin divan edebiyatı
                                                                      vardır. Bu sembolleştirmede gül, yüzyıllar boyunca
             ile ilgili aktardığı bilgi yanlıştır?
                                                                      işlene işlene sayısız imgeyle yüklenmiş ve başlı başına
                                                                      bir kültür hâline gelmiştir. Aşkın her çeşidinde
             A) I      B) II     C) III   D) IV     E) V
                                                                      sevgiliyi, ilahi güzelliği temsil etmiştir.
                                                                      Aşağıdaki beyitlerden hangisi parçada anlatılan
          2.  Divan şiirinde ----, XVII ve XVIII. yüzyıllarda en      durumu örneklemez?
             parlak dönemini yaşamıştır. Bilhassa XVII. yüzyıl  DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
             şairleri bu üslubun çeşitli özelliklerini şiirlerine     A) Gül âteş gülbün âteş gülşen âteş cûybâr âteş
             yansıtmayı başlıca amaç edinmişlerdir. Şiirin               Semender-tıynetân-ı aşka besdir lâlezâr âteş
             özellikle anlam yönünde oldukça etkili olan bu
                                                                      B) Gülüm şöyle gülüm böyle demektir yâre mu’tâdım
             üslubun birdenbire ortaya çıkmadığı, yüzyıllar
             boyunca şiire hâkim olan çeşitli anlayışların               Seni ey gül sever cânım ki cânâne hitabımsın
             imbikten süzülmesi sonucunda bu dönemde neşv
                                                                      C) Gonca gülsün gül açılsın cûy feryâd eylesin
             ü nümâ bulduğu söylenebilir. Bu anlayışa göre
                                                                         Sen sus ey bülbül biraz gülşende yârim söylesin
             Nâilî-i Kadim, Fehîm, Neşâtî, Şeyh Galib gibi
             şairler istiareler yardımıyla soyut unsurları somut      D) O gül endâm bir al şâle bürünsün yürüsün
             unsurlarla beraber işlemeye çalışmış; bu noktada            Ucu gönlüm gibi ardınca sürünsün yürüsün
             akıl ve hayalin sınırlarını zorlamıştır. Bu durum,
             bir yandan soyutlama olarak değerlendirilirken           E) Zanbak divanda bile boynun eğer bu yola
             bir yandan da şiirin kapalılığını ifade etmiştir.           Vacip oldu her kula tesbih okur çiçekler
             Alışılmamış bağdaştırma olarak da adlandırılan
             bu örnekler, şiir dilinin zenginliklerindendir.
                                                                  5.  Tehzil; ünlü bir şiire aynı ölçü ve uyakta, latife etmek
             Şairin muhayyile ve imgelem gücünün bir çeşit
                                                                      amacıyla yazılır. Fuzûlî ve Orhan Seyfi Orhon’a ait
             dışavurumudur.
                                                                      aşağıda verilen beyitler tehzile güzel bir örnektir.
             Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
                                                                      I.  Saçma ey göz eşkten gönlümdeki odlara su
             getirilmelidir?
                                                                         Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çare su
             A) Mahallîleşme                                          II.  Saçma ey Terkos gölünden tozlanan yollara su
                                                                         Kim bu denlü tozlanan yollara kılmaz çâre su
             B) Türkîibasit
             C) Sebkihindi                                            Yukarıda verilen beyitlerle aşağıdaki kavramlardan
                                                                      hangisi arasında bağlantı kurulabilir?
             D) Encümen-i Şuara
                                                                      A) Tezkire     B) Münşeat      C) Hamse
             E) Hikemî tarz
                                                                              D) Musammat    E) Nazire


   184
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191