Page 182 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 182

TEST – 4                                                    3. ÜNİTE: ŞİİR

          1.  Murat Çobanoğlu, 1940 yılında Kars’ta doğmuştur.    3.  Halk şiirinde askı (muamma), bir kimsenin
             Âşık Şenlik’in yetiştirdiği usta bir âşık olan Gülistan   ya da varlığın adını gizleyen şiir demektir ve âşık
             Çobanoğlu’nun oğlu olup saz ve söz meclislerinde         edebiyatında oldukça önemlidir. Sazı omzunda şehir
             büyümüştür. Yaylaya göçlerini taşıdıkları sıcak bir      şehir dolaşan usta âşıklar önceden hazırladıkları
             günde çok susar ve su içmek için eğildiğinde bir         muammayı uğradıkları yerde kahvelerin uygun
             kayanın dibinde uyuyakalır. Rüyasında bir sedirde        yerlerine asıp cevap isterler.
             oturan üç derviş görür ve kendine verilen suyu içer,
             Çobanoğlu’nun içi büsbütün yanmaya başlar. Önde          Bu açıklamaya göre aşağıdaki dizelerden hangisi bir
             duran derviş; mühürlü bir ferman okutur, daha            muamma örneğidir?
             sonra Çobanoğlu’nu da aralarına alarak Kuran’dan
             ayetler okurlar. Çobanoğlu, pınarın yanında kendi        A) Girdab-ı mihnette kapandın kaldın
             kendine uyanır.                                             Gelmedi bir yandan ses kara bahtım
                                                                         Anladım gafilsin uykuya daldın
             Bu parçada halk edebiyatı ile ilgili anlatılan gelenek
                                                                         Deli poyraz gibi es kara bahtım
             aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                      B) Dervişin dört yanında dört ulu kapı gerek
             A) Saz çalma                                                Nereye bakar ise gündüz olur gecesi

             B) Hikâye anlatma                                           Bu şeriat güç olur tarikat yokuş olur
                                                                         Marifet sarplı durur hakikattir yücesi
             C) Âşığa çırak olma
                                                                      C) Sağılıp bir demde toprağa endi
             D) Bade içme
                                                                         Yakında görünür uzakta kendi
             E) Nazire söyleme                                           O nedir ki cihanda yok menendi
                                                                         Büyüyüp küçülen nuru bilin mi
                                                                      D) Karadır kaşınız yaydan nic’olur
          2.  Âşık Ömer ve Karacaoğlan’ın çağdaşı olan Gevherî,          Bugün dünya yarın ahret nic’olur
             XVII. yüzyıl âşıklarındandır. Bu yüzyılda altın devrini     Bir gönül yapması yüz bin hac olur
             yaşayan âşıklık geleneği; gelişerek şekilde, türde,  DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR   Siz gönül yapmasını bilmez misiniz
             konuda mükemmeli yakalamıştır. Bu dönemde
                                                                      E) Dolan gönül dolan Eflak’ı arşı
             âşıkların birçoğunun divan şiirinin etkisinde bulunmuş
             olmaları ürünlerinden sezilmektedir. Gevherî de hem         Saadet burcunun devranesi ol
             hece hem aruzla şiir söylemiştir. Birçok araştırmacıya      Ya sabır ya şükür tevekkül tası
             göre heceli şiirleri daha başarılı olmuştur. Gevherî’nin    Ya Hamd ü Sena’nın zikranesi ol
             şiir dünyası; belirli tema, kavram, motif, sembol
             çevresinde örülmüştür. Bu motifler genellikle halk
             edebiyatında görülen ortak motifler olsa da divan
             edebiyatında da bu motiflerin etkileri sezilmektedir.
                                                                  4.  Çoğunlukla divan edebiyatında görülmekte olup
                                                                      divan edebiyatının etkisiyle halk şiirinde de yaygın
             Bu parçadan hareketle Gevherî ile ilgili
                                                                      olarak kullanılmıştır. Bir şairin şiirini örnek alarak
             aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                      başka bir şairin aynı uyak ve aynı ölçüde şiir
                                                                      yazmasına ---- denir.
             A) Her iki ölçü çeşidini kullanmış olsa da hece
                 ölçüsünde daha başarılı olduğu söylenir.
                                                                      Boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
             B) Yazdığı şiirler tür, konu ve şekil yönünden           getirilmelidir?
                 mükemmeldir.
                                                                      A) mahlas
             C) Âşık Ömer ve Karacaoğlan ile aynı dönemde
                 yaşamıştır.                                          B) nazire

             D) Divan edebiyatının etkilerini şiirlerinde görmek      C) tapşırma
                 mümkündür.
                                                                      D) cönk
             E) Şiirlerinde özellikle kullandığı motifler ve
                                                                      E) aktarma
                 semboller bulunmaktadır.








   180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187