Page 184 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 184

TEST – 5                                                    3. ÜNİTE: ŞİİR

          1.  Ali Şîr Nevâî; çok büyük bir şair, tezhip ve hat    3.
                                                                      Esdi nesîm-i nevbahâr açıldı güller subh dem
             sanatlarından anlayan, onlarla ilgilenen bir
                                                                      Açsun bizim de gönlümüz sâkî medet sun câm-ı Cem
             sanatkâr, birçok besteleri olan bir musikişinastır.
             Ali Şîr Nevâî tarafından kaleme alınan                          I               II            Lirik
             Mecâlisü’n-Nefâis adlı eser, Türk edebiyatında ilk
             şuara tezkiresi olma özelliğine sahiptir. Nevâî ’nin     Halk içinde mu’teber bir nesne yok devlet gibi
             yetkin bir sanatkâr olmasında kendi yetenekleri          Olmaya devlet cihânda bir nefes sıhhat gibi
             kadar çevresindeki insanların da etkisi tartışılmaz
                                                                           Gazel         Hâkimane           III
             bir gerçektir. Mecâlisü’n-Nefâis, bir giriş ve “meclis”
             adı ile kayıtlı sekiz tabakadan oluşmaktadır.
             Çağatay Türkçesi ile yazılan tezkirede şairlerin         Tabloda numaralandırılmış yerlere aşağıdakilerden
             çoğu şiirlerini Farsça kaleme almış Türk şairlerdir.     hangileri sırasıyla getirilmelidir?
             Bu bakımdan eser, Fars edebî tarihi açısından
             da önemli bir kaynaktır. Nevâî, şairlerin şiirlerini             I              II            III
             değerlendirirken “daha güzel, güzel söz, güzel
                                                                      A) Gazel          Hâkimane      Pastoral
                                                                DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
             düşmüş, renkli, beğenilmiş, akıcı şiir”; kişilikleri
             de “hoş tabiatlı, güzel sözlü, tekellüfsüz ve derviş     B) Kaside         Şathiye       Didaktik
             meşrep” gibi kalıpları sıkça kullanarak anlatmıştır.
                                                                      C) Kaside         Bahariye      Didaktik
             Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabı
                                                                      D) Gazel          Âşıkane       Satirik
             yoktur?
                                                                      E) Kaside         Rindane       Pastoral
             A) Mecâlisü’n-Nefâis adlı eserin Türk
                 edebiyatındaki önemi nedir?
             B) Nevâî, şairlerin şiirlerini tanıtırken ne tür     4.  I.  Minnet Hudâ’ya iki cihanda kılıp saîd
                 ifadeler kullanmıştır?                                  Nâm-ı şerîfin eyledi hem gâzi hem şehîd
             C) Ali Şîr Nevâî, şiirden başka hangi sanat              II.  Zihnî dert elinden her zaman ağlar
                 dallarıyla ilgilenmiştir?
                                                                         Vardım ki bağ ağlar bağıban ağlar
             D) Mecâlisü’n-Nefâis’te şairlerin şiirleri dışında          Sümbüller perişan güller kan ağlar
                 başka özelliklerine yer verilmiş midir?                 Şeyda bülbül terk edeli bu bağı

             E) Ali Şir Nevâî, Mecâlisü’n-Nefâis’i yazarken
                                                                      Bu dizelerin alındığı şiirlerin türleri aşağıdakilerden
                 kimlerden yardım almıştır?
                                                                      hangisidir?
                                                                      A) Mersiye - ağıt
                                                                      B) Sagu - mersiye
          2.  Divan şiirindeki yeri, ele alınış şekli ve şairin
             hayal dünyasına katkısı bakımından “mitoloji”            C) Ağıt - şarkı
             bu şiir geleneğini besleyen önemli bir kaynak
             olarak dikkat çekmektedir. Divan şairleri bilhassa       D) Sagu - ağıt
             İran mitolojisinden etkilenmiş, orijinal ifadeler
                                                                      E) Yuğ - ağıt
             yakalamaya çalışırken eski anlatıların sunduğu
             olanaklardan yararlanmıştır. Arap ve Yunan kökenli
             tarihî ve mitolojik şahsiyetler, ihtiyaç duyulan hayal
             gücünü pekiştirmiş ve ifade imkânı bakımından        5.  Derdin nedir gönül sana bir hâlet olmasın
             şairlere yeni olanaklar sunmuştur.                       Sad el-hazer ki sevdiğin ol âfet olmasın

             Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatında               Bu dizelerin biçim ve içerik özellikleri dikkate
             kullanılan tarihî ve mitolojik şahsiyetlerden biri       alındığında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
             değildir?
                                                                      A) Nazım birimi beyit, ölçüsü aruzdur.
             A) Cemşîd       B) Belkıs       C) Hüsrev
                                                                      B) Şair, sen zamiri ile gönlüne seslenmektedir.
                     D) Anka         E) Rüstem
                                                                      C) Hikemî bir gazelden alınmıştır.

                                                                      D) Ahenk sağlamak amacıyla ses tekrarlarından
                                                                         yararlanılmıştır.

                                                                      E) Mısralar kendi aralarında uyaklanmıştır.
   182
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189