Page 91 - Tarih
P. 91

Tarih              11. Sınıf







                                                                      Osmanlı Devleti’nde ilk demiryolu girişim-
                                                                      leri, Islahat Fermanı’nın yabancı serma-
                                         KARADENİZ
                                                                      yeye imkân tanımasıyla gerçekleşmiştir.
                        Edirne
                  Dedeağaç      İstanbul                              Osmanlılardan demiryolu imtiyazı alan
                Selanik               Adapazarı                       İngiliz girişimciler, 1867’de 130 km uzun-
                                            Ankara
                                 Bursa                                luğundaki İzmir-Aydın hattını inşa etmiştir.
                                    Eskişehir
                             İzmir                                    Daha sonra yeni sözleşmelerle uzatılan
                                Aydın
                                    Denizli  Konya                    bu demiryolunun 1914’te toplam uzunluğu
                                                  Adana
                                            Mersin                    610 km’yi bulmuştur.
                                                       Halep
                                                                      Osmanlı Devleti’nde demiryolu faaliyetleri;
                        GİRİT
                                           KIBRIS      Humus          yapım maliyetinin yüksek olması, sermaye
                                               Beyrut
                                 AKDENİZ              Şam             ve kaynak yetersizliği gibi güçlükler nede-
                                              Hayfa                   niyle istenilen düzeyde olmamıştır. Bu ne-
                                                                      denlerle demiryolu inşası ve işletilmesi bir
                                                     Amman            imtiyaz olarak yabancı şirketlere verilmiş-
                                                      Ma’an           tir. Osmanlı Devleti’nde demiryolu yapımı
                                   MISIR                              Abdülmecid, Abdülaziz ve özellikle II. Ab-
                                                            ARABİSTAN
                                                                      dülhamid’in politikalarından biri olmuştur.
                                                          Medine      II. Abdülhamid, Osmanlı Devleti’nin tüm
                0   200 km                                            demiryolu ağının yaklaşık %73’ünü inşa
                                                 KIZILDENİZ
                                                                      ettirmiştir (Harita 4.1).
               Harita 4.1
               Osmanlı’da demiryolu güzergâhı
                                                Hicaz Demiryolu hattının, 1.500 km’lik kısmı finansmanıyla, inşaatıyla ve
                                                tasarımıyla İslam dünyasından toplanan bağışlarla Sultan II. Abdülhamid
                    BİLİYOR MUSUNUZ?            Dönemi’nde yapılan yerli bir girişimdir.




                                              Osmanlı devlet yöneticileri; demiryolu yatırımlarıyla merkezî dev-
                                              let otoritesinin ülkenin uzak bölgelerine kadar ulaştırılmasını, iç gü-
                                                                             venliğin sağlanmasını, tarımsal
                                                                             vergilerin toplanmasını, savaş
                                                                             dönemlerinde cepheye asker ve
                                                                             malzeme sevk edilmesini amaç-
                                                                             lamıştır. Ayrıca ülkeyi boydan bo-
                                                                             ya kat edecek bir demiryolu ağı,
                                                                             Osmanlı egemenliğini içten ve
                                                                             dıştan gelecek tehlikelere karşı
                                                                             da güvenlik altına alacaktır. İsyan
                                                                             bölgelerine kısa sürede ulaşılabi-
                                                                             lecek ve devletin otoritesini sarsan
                                                                             isyanlar önlenebilecektir. Osmanlı
                                                                             Devleti’nde işletmeye açılan de-
                                                                             miryolları sayesinde askerî bir-
                                                                             liklerin taşınması hızlanmış, is-
               Görsel 4.5
               Hicaz demiryolu hattı inşası   yan ve savaşlarda kolaylıklar sağlanmıştır. İnşa edilen demiryolları;
                                              Dömeke Savaşı’nda, Balkan Savaşlarında ve I. Dünya Savaşı’nda
                                              faydalı olmuştur. (Görsel 4.5)



                                                                                                           90
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96