Page 6 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 6

2. ÜNİTE






                   HRİSTİYAN FELSEFESİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ

                   İnanç merkezli görüşler ortaya çıkmıştır.
                   İnancın akılla temellendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır.

                   Akıl ve inanç tartışmaları ön plana çıkmıştır.
                   İnancın bilgiyi mümkün kıldığı düşüncesi egemendir.

                   Antik Yunan felsefesinden etkilenmiştir.

                   Tanrı’nın varlığı kanıtlanmaya çalışılmıştır.
                   Kutsal metinlerin doğruluğu merkeze alınmıştır.

                   Dinsel otoriteye karşı gelinmemesi gerektiği vurgulanmıştır.



                   HRİSTİYAN FELSEFESİNİN BAZI PROBLEMLERİ


                       Tanrı’nın Varlığını Kanıtlama Problemi

                       Kötülük Problemi
                       Tümeller Problemi







               Tanrı’nın Varlığını Kanıtlama Problemi
                  Hristiyan felsefesinde bazı düşünürler Tanrı’nın varlığının kanıtıyla ilgili görüşler ortaya koy-
               muştur. Tanrı’nın var olmadığını savunanlar karşısında Hristiyan düşünürleri, ontolojik ve koz-
               molojik açıdan kanıtlar sunmuştur. Ontolojik kanıtlama Platon’un tümel kavramları gerçek olarak
               ifade ettiği felsefesine, kozmolojik kanıtlama ise Aristoteles’in ilk neden görüşüne dayanır. Bu ka-
               nıtlamaları daha sonra İslam felsefesi düşünürleri de kullanmıştır.






                                                   Hristiyan Felsefesinde
                                            Tanrı’nın Varlığına Yönelik Kanıtlar







                  Ontolojik kanıtlama, Tanrı kavramından              Kozmolojik  kanıtlama,  her  şeyin  bir
               çıkar ve mantıksal olarak onun varlığını ka-        nedeni  olduğu  fikrine  dayanarak  evrende
               nıtlamaya  yöneliktir.  Hristiyan  felsefesinde     var olan bütün varlıkların kendinden önce
               Anselmus tarafından ileri sürülen bu kanıtla-       gelen  bir  varlık  nedeniyle  var  olduğunu
               ma, daha yetkini düşünülemeyen ve tasarla-          söyler.  Geriye  doğru  gidildiğinde  mantık-
               namayan anlamıyla Tanrı’nın insan zihninde          sal olarak bir ilk varlığın olması gerektiği-
               bulunmasını  Tanrı’nın  var  olduğuna  kanıt        ni ve o varlığın Tanrı olduğunu ileri sürer.
               olarak kullanılabileceğini ifade eder. Buradan      Aquinalı  Thomas,  bu  kanıtlamanın  önde
               hareketle Tanrı’nın mutlak olarak var olduğu        gelen savunucularından biridir.
               sonucuna ulaşır.






        44
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11