Page 5 - Fen Lisesi Kimya 9 | 1. Ünite
P. 5
KİMYA BİLİMİ
Bunların dışında simyacılar; boya, barut, mürekkep, esans, sabun,
cam, seramik, kil, kükürt, yün, ipek gibi maddeleri de kullanmışlardır.
Simya döneminde maydanoz, rezene, safran, ısırgan otu, nane ve li-
mon sağlık için kullanılmıştır (Resim 1.7, 1.8, 1.9, 1.10). Bu bitkilerin sin-
dirim bozukluklarına, ağız kokusuna, böbrek problemlerine, soğuk algın-
lığına iyi geldiği keşfedilmiştir. Bu bitkiler günümüzde de sağlık alanında
ilaçların üretiminde ham madde olarak kullanılmaktadır.
Simyacıların bulduğu bazı maddeler ve bu maddelerin kullanım alan-
ları Tablo 1.1'de verilmiştir.
Resim 1.9: Safran
Tablo 1.1: Simyacıların Bulduğu Bazı Maddeler ve Bu Maddelerin Kullanım Alanları
Simyacıların Bulduğu Bazı
Simya Döneminde Kullanım Alanları
Maddeler
Zaç yağı Metal işleme, boyacılık, gübre üretiminde
Deri ve kâğıt endüstrisinde, tıpta ve teks-
Şap
tilde ip boyamada
Hastalıklardan korunmak, zehirlenen in-
Göz taşı
sanları rahatlatmak için
Resim 1.10: Maydanoz
Barut, gübre gibi birçok maddenin üreti-
Kükürt minde, bağcılıkta kuru meyvelerin daha
uzun süre saklanması için
Kıbrıs taşı İpek ve yün iplikleri boyamada
Gıda, dericilik, hayvan besiciliği ve ye-
Tuz
meklerde
Kil Toprak kap, seramik-porselen yapımında
Barut Patlayıcı yapımında
Kimya; evrendeki ve dünyadaki bütün maddeleri, maddelerin özel-
liklerini, maddeler arası etkileşimleri, maddelerin etkileşimleri sırasındaki
değişimleri ve bu değişimlere eşlik eden enerjileri inceleyen pozitif bilim
dalıdır. Kimyacılar kimyasal olayları açıklayabilmek için sembolik dilden,
mikroskobik (mikroskopla görülebilen) ve makroskobik (gözle görülebi-
len) özelliklerden yararlanırlar (Resim 1.11).
Tüm pozitif bilimlerin doğması ve gelişmesindeki en büyük etken in-
sanların temel ihtiyaçlarının karşılanmasıdır. Bu temel ihtiyaçlar karşıla-
nırken maddeler kullanılır. Bu maddelerin yapısının anlaşılması ve yeni
maddeler elde edilmesi için kimya bilimi ön plana çıkmıştır.
İlk insanlar ihtiyaçlarını karşılamak için sınama yanılma yolunu kul-
lanmışlardır. Daha sonra sınama-yanılma yolu ile bulunan maddelerin,
yöntemlerin, tekniklerin ve araçların belli bir sistematik birikime dönüşme-
siyle kimya bilimi oluşmuştur. Bazı buluş ve icatlar istisna da olsa tesadü-
fen bulunmuştur. Kimyanın bilim olma süreci insanların yaşadığı döneme
göre farklılık göstermektedir.
Simya ile kimya bilimi arasındaki farklar Tablo 1.2’de verilmiştir.
Resim 1.11: Modern kimya döne-
minde geliştirilen glikoz molekülü-
Tablo 1.2: Simya ve Kimya Bilimi Arasındaki Farklar nün top çubuk modeli
Simya Kimya Bilimi
Çalışmaları sınama-yanılmaya Çalışmaları deney, gözlem, bilim-
dayanır. sel yöntemlere dayanır.
Çalışmaları teorik temellere da- Teorilere dayanarak çalışma
yanmaz. yapar.
Sistematik bilgi birikimi içermez. Sistematik bilgi birikimi oluşturur.
Bilim dalı değildir. Bilim dalıdır.
16 17