Page 5 - Fen Lisesi Kimya 9 | 1. Ünite
P. 5

KİMYA BİLİMİ


                  Bunların  dışında  simyacılar;  boya,  barut,  mürekkep,  esans,  sabun,
               cam, seramik, kil, kükürt, yün, ipek gibi maddeleri de kullanmışlardır.
                  Simya döneminde maydanoz, rezene, safran, ısırgan otu, nane ve li-
               mon sağlık için kullanılmıştır (Resim 1.7, 1.8, 1.9, 1.10). Bu bitkilerin sin-
               dirim bozukluklarına, ağız kokusuna, böbrek problemlerine, soğuk algın-
               lığına iyi geldiği keşfedilmiştir. Bu bitkiler günümüzde de sağlık alanında
               ilaçların üretiminde ham madde olarak kullanılmaktadır.
                  Simyacıların bulduğu bazı maddeler ve bu maddelerin kullanım alan-
               ları Tablo 1.1'de verilmiştir.
                                                                                   Resim 1.9: Safran
               Tablo 1.1: Simyacıların Bulduğu Bazı Maddeler ve Bu Maddelerin Kullanım Alanları
                 Simyacıların Bulduğu Bazı
                                            Simya Döneminde Kullanım Alanları
                        Maddeler
                Zaç yağı                 Metal işleme, boyacılık, gübre üretiminde
                                         Deri ve kâğıt endüstrisinde, tıpta ve teks-
                Şap
                                         tilde ip boyamada
                                         Hastalıklardan  korunmak,  zehirlenen  in-
                Göz taşı
                                         sanları rahatlatmak için
                                                                                   Resim 1.10:  Maydanoz
                                         Barut,  gübre  gibi  birçok  maddenin  üreti-
                Kükürt                   minde,  bağcılıkta  kuru  meyvelerin  daha
                                         uzun süre saklanması için
                Kıbrıs taşı              İpek ve yün iplikleri boyamada
                                         Gıda,  dericilik,  hayvan  besiciliği  ve  ye-
                Tuz
                                         meklerde
                Kil                      Toprak kap, seramik-porselen yapımında

                Barut                    Patlayıcı yapımında

                  Kimya;  evrendeki  ve  dünyadaki  bütün  maddeleri,  maddelerin  özel-
               liklerini, maddeler arası etkileşimleri, maddelerin etkileşimleri sırasındaki
               değişimleri ve bu değişimlere eşlik eden enerjileri inceleyen pozitif bilim
               dalıdır. Kimyacılar kimyasal olayları açıklayabilmek için sembolik dilden,
               mikroskobik (mikroskopla görülebilen) ve makroskobik (gözle görülebi-
               len) özelliklerden yararlanırlar (Resim 1.11).
                  Tüm pozitif bilimlerin doğması ve gelişmesindeki en büyük etken in-
               sanların temel ihtiyaçlarının karşılanmasıdır. Bu temel ihtiyaçlar karşıla-
               nırken maddeler kullanılır. Bu maddelerin yapısının anlaşılması ve yeni
               maddeler elde edilmesi için kimya bilimi ön plana çıkmıştır.
                  İlk insanlar ihtiyaçlarını karşılamak için sınama yanılma yolunu kul-
               lanmışlardır. Daha sonra sınama-yanılma yolu ile bulunan maddelerin,
               yöntemlerin, tekniklerin ve araçların belli bir sistematik birikime dönüşme-
               siyle kimya bilimi oluşmuştur. Bazı buluş ve icatlar istisna da olsa tesadü-
               fen bulunmuştur. Kimyanın bilim olma süreci insanların yaşadığı döneme
               göre farklılık göstermektedir.
                  Simya ile kimya bilimi arasındaki farklar Tablo 1.2’de verilmiştir.
                                                                                  Resim 1.11: Modern kimya döne-
                                                                                  minde geliştirilen glikoz molekülü-
               Tablo 1.2: Simya ve Kimya Bilimi Arasındaki Farklar                nün top çubuk modeli
                            Simya                        Kimya Bilimi
                Çalışmaları sınama-yanılmaya    Çalışmaları deney, gözlem, bilim-
                dayanır.                        sel yöntemlere dayanır.
                Çalışmaları teorik temellere da-  Teorilere dayanarak çalışma
                yanmaz.                         yapar.
                Sistematik bilgi birikimi içermez.  Sistematik bilgi birikimi oluşturur.
                Bilim dalı değildir.            Bilim dalıdır.


         16                                                                                                       17
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10